Chcesz się wyspać – nie skupiaj się na spaniu!

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2021 12:30
Jedni muszą spać co najmniej 8 godzin, innym wystarczy 5-6 godzin, aby wstać z łóżka wypoczętym i pełnym energii. Ale są też tacy, którzy spać w ogóle nie mogą: lekarze szacują, że na bezsenność może cierpieć od 30 do 50 procent mieszkańców naszego kraju! I jak się okazuje, pod tym względem jesteśmy w europejskiej czołówce.
(zdj. ilustracyjne)
(zdj. ilustracyjne)Foto: Marcos Mesa Sam Wordley /Shutterstock.com

zioła ziołolecznictwo medycyna naturalna 1200.jpg
Zioła – naturalne leki, które mogą nam pomóc


Stres, długotrwały hałas, upał, zbyt ostre światło, długi czas spędzony przed ekranem komputera: to wszystko może być przyczyną poważnych zaburzeń snu albo wręcz bezsenności. Zbliżają się najkrótsze noce w roku i to także nie pomaga w wysypianiu się. Co zatem robić, co radzą specjaliści?


Posłuchaj
03:31 TROJKA Trojka do trzeciej 2021_06_18 12-21-08.mp3 Jak pokonać bezsenność? (Trójka do trzeciej)

– W bezsenność wpycha nas stres, obawa o pracę, zdrowie swoje i najbliższych. A potem już napędza się samo: im bardziej się bezsennością martwię, tym gorzej śpię – tłumaczy Michał Skalski z Poradni Leczenia Zaburzeń Snu przy Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. – Żyjemy szybko, chcemy więcej zrobić kosztem naszego snu. Będziemy mieli więcej schorzeń i powikłań naczyniowo-sercowych związanych właśnie z niedoborem snu – dodaje dr Małgorzata Czajkowska-Malinowska z Bydgoszczy.

Wiadomo, że długotrwałe zaburzenia snu wpływają na naszą sprawność fizyczną i intelektualną, natomiast całkowite pozbawienie snu może skończyć się nawet śmiercią. Dlatego powinniśmy przesypiać ok. 1/3 naszego życia, aby organizm biologicznie się zresetował. Ale jak to osiągnąć?

Podstawowa rada brzmi: nie skupiać się na spaniu. – Pierwszym błędem jest zbyt długie leżenie w łóżku. Im bardziej walczę, im bardziej staram się zasnąć, tym bardziej tę bezsenność utrwalam. Kładę się do łóżka, kiedy jestem senny – wyjaśnia Michał Skalski.

– Kolejna sprawa: wyrzuć zegary z sypialni! To także jest czynnik, który może być przyczyną bezsenności. Nie wolno kontrolować czasu: "Rany, już pierwsza, a ja jeszcze nie śpię!" – wskazuje. – Warto zafundować sobie intensywny wysiłek fizyczny w ciągu dnia. Kończę wysiłki maksymalnie o godzinie 20.00, a potem mam cztery godziny relaksu. Jeśli czuję się zrelaksowany, przyjdzie sen – zapewnia.

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Firan
Autor materiału reporterskiego: Rafał Muniak
Data emisji:
 18.06.2021
Godzina emisji: 12.21

pr/kr

Czytaj także

Jak koronawirus zmienia język polski?

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2020 12:30
Pandemia zmieniła nasze życie, również język, którym się posługujemy. To normalne, że na nową sytuację reagujemy nowym sposobem jej opisywania. I dlatego pojawiły się nowe słowa, nowe sformułowania. Przeminą, czy wejdą na stałe do naszego słownika?
rozwiń zwiń

Czytaj także

W pandemii coraz więcej osób cierpi na problemy ze snem. Czego unikać?

Ostatnia aktualizacja: 06.03.2021 08:25
– Uzależnienie od smartfona skutkuje słabym snem. Nadmierne korzystanie z telefonów w nocy wiąże się z trudnościami w zasypianiu, skróceniem czasu trwania snu i zmęczeniem w ciągu dnia – słyszymy w rozmowie z terapeutą snu. Jak poprawić jakość odpoczynku i czego unikać? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Cyfrowy detoks. Jak mądrze zarządzać czasem, który spędzamy z telefonem?

Ostatnia aktualizacja: 29.04.2021 13:23
60 procent z nas nie rozstaje się w ciągu dnia ze smartfonem. Niektórzy mają go przy sobie nawet podczas snu, wynika z badania przeprowadzonego na grupie Polaków do 35. roku życia. Problem nadmiernego korzystania z urządzeń elektronicznych narasta. 
rozwiń zwiń