Szybciej niż bardzo szybko, czyli polski pociąg przyszłości

Ostatnia aktualizacja: 24.08.2021 11:30
Przejazd pociągiem na trasie Gdańsk-Kraków w godzinę? Warszawa-Wrocław w pół godziny? Wszystko dzięki wykorzystaniu kolei magnetycznej. To nie science fiction, ale poważne plany poważnej polskiej firmy, która jeszcze w tym roku ma uruchomić tor testowy systemu magrail.
Nevomo magrail train
Nevomo magrail trainFoto: mat. prasowe

latanie samolot ultralekki 1200 free.jpg
Spełnić marzenia, zbudować samolot

Kolej magnetyczna dzięki eliminacji siły tarcia może poruszać się z prędkościami sięgającymi nawet 550 km na godzinę. I już kursuje w Chinach i w Japonii. Nad tego typu pomysłami pracuje kilka firm na świecie, w tym także jedna z Polski. Jednak nasze rozwiązania różnią się od tych, które działają w Azji.

Działający już w Państwie Środka i Kraju Kwitnącej Wiśni system maglev (nazwa powstała od skrótu słów "magnetic levitation" – lewitacja magnetyczna) wykorzystuje proste zjawisko odpychania się biegunów magnesów. Dzięki likwidacji tarcia między szyną a pociągiem, który się nad nią unosi, maglev może uzyskiwać duże prędkości. Problem w tym, że koszty budowy takiej linii kolejowej są niebotyczne.


Posłuchaj
04:16 TROJKA Trojka do trzeciej 2021_08_24 11-17-46.mp3 Kiedy pojedziemy polskim pociągiem lewitującym? (Trójka do trzeciej)

Tymczasem polska firma Nevomo pracuje nad dużo tańszym rozwiązaniem łączącym maglev z koleją tradycyjną: magrail. – Projektujemy urządzenia, w które doposażymy tor konwencjonalny – silnik liniowy plus nawierzchnia lewitacyjna – dzięki czemu przy małych prędkościach będziemy poruszać się na kołach, aby móc wjechać na każdą stację. Natomiast na odcinkach międzymiastowych będziemy mogli lewitować, dzięki czemu uzyskamy większe prędkości – tłumaczy Łukasz Mielczarek, kierownik do spraw infrastruktury. – Analizowaliśmy pewne odcinki we Włoszech dla kolei włoskich, z którymi współpracujemy i tam jesteśmy w stanie osiągnąć prędkości do 500 km/h – dodaje.

Welcome to the future of railways | Nevomo (former Hyper Poland)/YouTube Nevomo


"Silnik liniowy" to trzecia szyna zamontowana pomiędzy standardowymi torami. Pozostałe szyny pokryte aluminiową nawierzchnią odpychają magnesy zamontowane pod pociągiem, tworząc "nawierzchnię lewitacyjną". W ten sposób bez zasilania energią elektryczną zapewniana jest siła nosząca.

Przy ogromnych prędkościach konieczne będzie spełnienie rygorystycznych wymogów bezpieczeństwa: – Konieczna będzie przebudowa linii w ten sposób, aby zlikwidować wszelkie przejazdy kolizyjne. Będą też oczywiście hamulce awaryjne, które, w przypadku braku prądu, pozwolą wyhamować pojazd – wskazuje Trójkowy gość.

Kolejnym rozwiązaniem jest głośny od pewnego czasu hyperloop. – Zawsze mówiłem, że sprowadzamy samolot na ziemię. Ideą hyperloopa jest wprowadzenie go w rurę i wyciągniecie z niej powietrza, aby zredukować opory na czole pojazdu. Dzięki temu możemy się rozpędzić do bardzo dużych prędkości – wyjaśnia Łukasz Mielczarek. – W takich warunkach silnik samochodowy jest w stanie rozpędzić wagonik do prędkości 1200 km/h!

500-metrowy tor testowy dla magrail Nevomo uruchomi na podkarpaciu jeszcze w tym roku.

Magrail medium-scale test track/YouTube Nevomo

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Mateusz Drozda
Autor materiału reporterskiego: Michał Makowski (Radio Łódź)
Data emisji: 24.08.2021
Godzina emisji: 11.17

pr/kr

Czytaj także

Egzoszkielet – bioniczny wynalazek podnosi na nogi osoby po urazach kręgosłupa

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2021 11:25
Jeszcze niedawno wykorzystywany w wojsku, znalazł swoje zastosowanie w medycynie. Egzoszkielet, bo o nim mowa, to sztywna metalowa rama oraz napędzany na baterie system sterowanych komputerowo siłowników, które zdejmują obciążenie z ciała pacjenta. Urządzenie umożliwia reedukację chodu osobom ze schorzeniami neurologicznymi lub urazami.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Komputer kwantowy. Jak działa Święty Graal informatyków?

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2021 13:40
Komputer kwantowy to dla wielu naukowców przyszłość technologii informatycznej, a nad wprowadzeniem go do powszechnego użytku pracuje już setki firm. Na czym polega jego działanie i kiedy trafi pod strzechy zwykłych, nierozumiejących fizycznych zagadnień, śmiertelników? Te pytania zadaliśmy prof. Rafałowi Demkowiczowi-Dobrzańskiemu z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

KGHM ma pomysł na zagospodarowanie nadwyżki prądu z energii słonecznej

Ostatnia aktualizacja: 22.07.2021 13:45
Farmy energii stają się coraz popularniejszym sposobem wytwarzania prądu z odnawialnych źródeł. Wielu właścicieli paneli słonecznych zastanawia się, jak spożytkować otrzymywaną nadwyżkę energii. Sposób na jej zagospodarowanie oferuje KGHM. Spółka skupuje prąd bezpośrednio od osób indywidualnych i gmin. Na czym polega projekt? 
rozwiń zwiń