Obrazy z taśm filmowych wciąż zachwycają widzów. Cyfrowa rekonstrukcja w łódzkim archiwum

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Obrazy z taśm filmowych wciąż zachwycają widzów. Cyfrowa rekonstrukcja w łódzkim archiwum
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock

Obrazy sprzed kilkudziesięciu lat, zapisane na taśmach filmowych, wciąż mogą zachwycać widzów. W dobie internetu stare filmy stają się coraz łatwiej dostępne. Wszystko dzięki procesowi cyfrowej rekonstrukcji. Jak przebiega digitalizacja? 

Cyfrowa rekonstrukcja staje się coraz bardziej powszechnym procesem. Przechodzą ją także materiały z łódzkiego archiwum Wytwórni Filmów Oświatowych. Siedemdziesięcioletni dorobek instytucji, systematycznie poddawany jest procesowi digitalizacji, która pozwala starym taśmom wypłynąć na szerokie wody internetu.

Posłuchaj

3:55
Digitalizacja w łódzkim Wytwórni Filmów Oświatowych (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Zbiory archiwum

– Mamy tutaj ogromny zbiór, ponad pięciu tysięcy filmów. Na archiwum przypada około 50 tysięcy taśm filmowych. Materiały te nie istnieją jednak we współczesnych mediach. Nie każdy może więc zobaczyć wczesne filmy Królikiewicza, Koterskiego, Dziworskiego czy Zanussiego. Kluczowym aspektem dzisiejszych czasów jest digitalizacja i rekonstrukcja materiałów analogowych – mówił Jakub Krakowiak z archiwum Wytwórni Filmów Oświatowych. 

Przebieg cyfryzacji

– Digitalizacja dzieła filmowego zaczyna się od konserwacji taśmy i usunięcia z niej wszelkich zanieczyszczeń, zarówno mechanicznych, jak i biologicznych. Następnie wrzucamy taśmy na skaner 4K, który każdą klatkę fotografuje i wrzuca do komputera – wyjaśniał ekspert. 

– Produktem jest nowy plik cyfrowy, który następnie obrabiamy. Poddajemy go korekcji i rekonstrukcji. Technologia pozwala na ogromne ingerencje w obraz, od korekcji barw, poprzez usuwanie mechanicznych uszkodzeń, po poprawianie stabilizacji klatki czy przyspieszanie tak, by był to format telewizyjny, a nie kinowy – mówił.

Wytwórnia Filmów Oświatowych zaprasza do digitalizacji / Wytwórnia Filmów Oświatowych

Proces 

– Każda klatka trafia pod oko specjalisty, który w programie komputerowym decyduje, jakie parametry należy zmienić. To żmudna i czasochłonna praca. Zrekonstruowane i zdigitalizowane filmu, który trwa godzinę, a więc jest filmem pełnometrażowym, czasami zajmuje nawet rok. W tym czasie wykonujemy rekonstrukcję, kolaudację z udziałem twórców filmowych oraz robimy kopię archiwizacyjną i dystrybucyjną – zaznaczył Jakub Krakowiak. 

Jakość taśm

–  Mało, kto wie, że źródłowa jakość taśmy filmowej, to prawie 8K. W tym momencie jednym z najwyższych standardów jest 4K. Możemy więc dwukrotnie poprawić jakość. Idzie za tym ilość informacji w kadrze –  usłyszeliśmy.

Filmy po zakończeniu cyfrowej rekonstrukcji można odnaleźć w mediach społecznościowych Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi.

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Witold Lazar
Autor materiału reporterskiego: Michał Makowski (Polskie Radio Łódź)
Data emisji: 8.11.2021
Godzina emisji: 14.34

zch

Polecane