Czytamy czy nie czytamy? Skomplikowana prawda o czytelnictwie w Polsce

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Czytamy czy nie czytamy? Skomplikowana prawda o czytelnictwie w Polsce
Jak zwraca uwagę gość "Trójki do trzeciej", jednym z powodów niskiego czytelnictwa w Polsce jest nasze zmęczenie. Książka bywa wymagającą rozrywkąFoto: Shutterstock/Ground Picture

Wśród pisarzy, po których książki sięgamy najchętniej, od lat niezmiennie króluje Remigiusz Mróz. – Kryminał jest wciąż najbardziej popularnym gatunkiem, ale powinna cieszyć obecność polskiej klasyki w zestawieniu. Wysoko notowani są zarówno Sienkiewicz, jak i Mickiewicz, a także Olga Tokarczuk. Czytamy też dużo poradników czy literatury popularnej – mówi dr Krzysztof Cieślik, literaturoznawca z Instytutu Książki.

  • Wydania papierowe, elektroniczne czy audiobooki. Z jakimi książkami obcujemy najczęściej?
  • Twarda rywalizacja. Czy książka może wygrać z serialem?
  • Seniorzy i licealiści. Czemu tak mało czytają?

– Czytamy różnie, głównie rzeczy papierowe. E-booki cieszą się coraz większą popularnością, choć nadal jest to mały odsetek. Głównie czytamy literaturę gatunkową, a wśród czytelników, co warto podkreślić, dominują kobiety – wylicza, odnosząc się do statystyk, dr Krzysztof Cieślik, literaturoznawca z Instytutu Książki.

Winne zmęczenie i brak czasu?

– Z naszym czytelnictwem jest różnie. Odnotowaliśmy wyraźny wzrost poziomu czytelnictwa w pierwszym roku pandemii, kiedy, jak się wydaje, cześć z nas miała więcej czasu i bardzo dużo siedzieliśmy w domach. W drugim roku pandemii sytuacja wróciła już do stanu wcześniejszego, czyli 37 procent – przypomina rozmówca Katarzyny Cygler. 

Jak dodaje, często mówiąc o niskim poziomie czytelnictwa w Polsce, skupiamy się na piętnowaniu osób nieczytających, zapominając, że Polacy należą do jednego z najbardziej zapracowanych, czy wręcz przepracowanych, narodów w Europie. – Trudno więc dziwić się, że nie sięgamy w pierwszej kolejności po książkę jako źródło rozrywki, zwłaszcza w dobie tak silnej konkurencji innych mediów, choćby streamingów serialowych czy podcastowych – zwraca uwagę dr Krzysztof Cieślik. 

– Wracamy do domu zmęczeni. Książka jest trudną rozrywką, jeśli porównać ją z serialem czy podcastem. Dochodzi do tego kwestia, czy mamy wpojony taki nawyk. My, czyli Instytut Książki, pracujemy nad tym, żeby takie nawyki wpajać. Prowadzimy kampanię "Mała książka, wielki człowiek", za pośrednictwem której rozdaliśmy już 4 mln książek – mówi literaturoznawca

Kogo najtrudniej nakłonić do czytania?

Jak dodaje gość "Trójki do trzeciej" wszelkie kampanie wspierające rozwój czytelnictwa są obliczone na efekt długofalowy. Szczególnie ważne jest wspieranie licealistów, wśród których statystycznie najszybciej spada czytelnictwo. Dużym wyzwaniem, jeśli chodzi o popularyzację czytelnictwa, są także seniorzy, którzy, choć teoretycznie dysponują większą ilością wolnego czasu, nie zawsze decydują się spędzić go z książką. 

Posłuchaj

6:36
Czemu tak trudno pokochać książki, czyli jak nakłonić Polaków do czytania? (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

 ***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: dr Krzysztof Cieślik (literaturoznawca z Instytutu Książki)
Data emisji: 4.10.2022
Godzina emisji: 13.46

gs/kor

Polecane