Facebook obchodzi 17. urodziny. Jak jego algorytmy wpływają na nasze życie?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Facebook obchodzi 17. urodziny. Jak jego algorytmy wpływają na nasze życie?
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/V3rc4

4 lutego 2004 roku, czyli równo 17 lat temu, w internecie pojawił się najpopularniejszy dziś portal społecznościowy – Facebook. Większość z nas ma tam swoje konto, chociaż ostatnio panuje moda, by te konta usuwać. Cyfrowy gigant swoją potęgę oraz pozycję hegemona zawdzięcza inwestycjom w zaawansowane algorytmy. Jak te oddziałują na nasze zachowania i to, co oglądamy w internecie? 

Unia Europejska flaga Facebook media społecznościowe social media internet cyfryzacja 1200.jpg
Komisja Europejska i cyfrowi giganci

Z akademika na giełdę

Wszystko zaczęło się w momencie, gdy Mark Zuckerberg – wówczas 20-letni student Uniwersytetu Harvarda, wraz z grupą przyjaciół stworzył platformę online, który nazwał TheFacebook. Za jego pomocą członkowie uniwersyteckiej społeczności (którzy mogli założyć konto tylko po zaproszeniu przez innego użytkownika), mogli dzielić się wiadomościami i zdjęciami. Serwis bardzo szybko uzyskał ogromną popularność wśród studentów i osiągnął sukces na Harvardzie. W 2012 firma wkroczyła na giełdę. Dziś zatrudnia 52 534 osób i wyceniana jest na ponad 588 mld dolarów.

Mark Zuckerberg  Foto: shutterstock.com/catwalker Mark Zuckerberg Foto: shutterstock.com/catwalker

Czym jest algorytm?

Wraz z biegiem czasu Facebook zaczął inwestować w coraz to bardziej złożone algorytmy. No właśnie – czym te algorytmy są i jak wpływają na naszą codzienność? 

Algorytm w mediach społecznościowych to mechanizm, który definiuje, kiedy, komu i  jakiego rodzaju treści są wyświetlane. Jego celem jest uzyskanie jak największej ilości osób korzystających z danej platformy. – Algorytmy są tworzone tak, by rozpoznawać, co jest użyteczne dla danego użytkownika, a więc wyszukiwarka wyświetli nam te wyniki, które przez roboty są rozpoznane jako najkorzystniejsze i najbardziej oczekiwane. W social mediach będą to treści związane z reklamami – wyjaśnia programista algorytmów Szymon Poczwartowski. – Algorytmy mogą wpływać na nasze postawy, na to, że będziemy korzystali z funkcji, na których zależy twórcom – dodaje Jan Zając, socjolog.


Posłuchaj

2:47
Od platformy dla studentów Harvarda do cyfrowego hegemona. Facebook istnieje już od 17 lat (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Epidemia strachu przed byciem offline

Opisany wyżej mechanizm działa naprawdę dobrze, bowiem przeciętny użytkownik spędza na Facebooku około 21 minut, zaś statystyczny polski nastolatek poświęca mediom społecznościowym, w tym platformie Marka Zuckerberga, około 2,5 godziny dziennie. Od dekady w świecie psychologii znane jest zjawisko nazwane zespołem FOMO (Fear Of Missing Out), czyli uczucie strachu przed tym, co omija nas w sieci, gdy z niej nie korzystamy.  

– Człowiek nie uzależnia się od urządzeń, a od funkcji aplikacji, do których takie urządzenia umożliwiają dostęp. Uzależnień związanych z używaniem mediów społecznościowych jest coraz więcej – mówi Bohdan Woronowicz,  psycholog uzależnień.   Błędem jest to, że się nie edukuje. Powinno się edukować dzieci już w przedszkolu, bo w tej chwili to już jest epidemia – podsumowuje specjalista.

Webinar: FOMO - lęk przed odłączeniem/Nauka. To Lubię

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Łukasz Ciechański
Autor materiału reporterskiego: Piotr Żułnowski
Data emisji: 04.02.2021
Godzina emisji: 6.19

kr

Polecane