LEM, czyli lekki elektryczny motocykl, wystartuje w studenckich zawodach

Ostatnia aktualizacja: 08.07.2021 07:20
Studenci z Politechniki Wrocławskiej stworzyli w pełni elektryczny motocykl. Zaprezentowany przez nich sprzęt jest tańszy od spalinowego, a na trasie osiąga lepsze wyniki. Teraz LEM (Light Electric Motorcycle) będzie rywalizował na zawodach MotoStudent w Hiszpanii.
Motocykl LEM Photon
Motocykl LEM PhotonFoto: mat. promocyjne

Grupa młodych inżynierów z Koła Naukowego Pojazdów i Robotów Mobilnych przy Politechnice Wrocławskiej projektuje i konstruuje lekkie, elektryczne motocykle. Zespół pracuje od kilku lat, rokrocznie konstruuje nowy motocykl, który startuje w międzynarodowych zawodach.


Posłuchaj
02:16 TROJKA Pora na Trojke motocykl LEM 2021_07_08-07-15-27.mp3 Motocykl LEM - lekki i w pełni elektryczny (Pora na Trójkę)

 

Zawody polegają na zaprojektowaniu i zbudowaniu motocykla elektrycznego. Studenci w procesie projektowania muszą uwzględnić ramę, poszycie, zawieszenie, układ hamulcowy, sterowanie, zasilanie oraz inne elementy pojazdu. Podczas zawodów oceniany jest nie tylko motocykl i jego możliwości dynamiczne, ale także umiejętności drużyny w kwestiach biznesowych i design.

Budowa i pierwsze testy elektrycznego motocykla szosowego LEM Photon / LEM Wrocław

Podczas tegorocznych zawodów LEM Photon (taką nazwę nosi najnowszy model) będzie rywalizował z siedemdziesięcioma innymi motocyklami, w tym spalinowymi.

 Największym atutem naszego motocykla jest bateria, która została wykonana przez nas w autorskiej technologii. Zastosowaliśmy własne połączenia między ogniwami, które zapewniają baterii równomierne rozprowadzenie energii oraz odprowadzanie ciepła, co w przypadku motocykli sportowych daje nam dużą przewagę nad pozostałymi rozwiązaniami, ponieważ sama bateria pozwala podać większy prąd i z silnika elektrycznego możemy wyciągnąć więcej mocy  mówi Jerzy Ciesiołkiewicz z wrocławskiego zespołu konstruktorów.

LEM Photon - Polski motocykl elektryczny / LEM Wrocław

 Silniki elektryczne tańczą tak, jak im się zagra, pracują w taki sposób, w jaki zechcemy je wysterować. Jeśli chcemy zakręcić kołem w miejscu, przestawiamy moment obrotowy silnika przy małych prędkościach do bardzo dużych wartości, dzięki czemu możemy ruszyć z bardzo dużym przyspieszeniem  podkreśla Andrzej Tatarczuk odpowiedzialny za elektronikę.

Rajdowiec Krzysztof Borys, który poprowadzi LEM-a, mówi, że wrocławski jednoślad jest bardzo dobrze przygotowany.  Świetnie się nim jedzie. Mój motocykl został zeskanowany w technologii 3D, odwzorowano wszystko, łącznie z moją pozycją, tak że, gdy na niego wsiadłem, poczułem się jak na własnym motocyklu  mówi rajdowiec i dodaje, że pierwsza dostrzegalna różnica to brak hałasu.  W kasku słychać tylko szum powietrza  zachwyca się Krzysztof Borys.

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr Firan
Autorka materiału reporterskiego: Justyna Jaros (Radio Wrocław)
Data emisji: 08.07.2021
Godzina emisji: 07.15

mat. promocyjne/mk

Czytaj także

Deszcz na życzenie? Nowe technologie w walce z żywiołami

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2021 11:25
Ludzkość od zawsze dąży do poskromienia natury i dopasowania jej praw do swoich potrzeb. W obliczu groźnych zjawisk atmosferycznych takich jak powódź i susza z pomocą mają nam przyjść nowe technologie. Na południu Polski jest to system czujników i kamer ostrzegający przed powodziami, a w Arabii Saudyjskiej – drony i rozpylane substancje wywołujące deszcz.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Polski mikrosatelita obserwacyjny ma szansę trafić na orbitę

Ostatnia aktualizacja: 06.07.2021 12:45
Pierwszy polski mikrosatelita obserwacyjny ma szansę trafić na orbitę. EagleEye będzie zapewniać wysokiej rozdzielczości zdjęcia Ziemi. Możliwe, że satelita stanie się prekursorem całej konstelacji urządzeń, które pozwolą monitorować naszą planetę z dużą dokładnością. Jakie zastosowanie ma mikrosatelita? Czy znamy już jego możliwości?
rozwiń zwiń