Problemy i zagrożenia wakacyjnej gastronomii

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Problemy i zagrożenia wakacyjnej gastronomii
zdj. ilustracyjneFoto: TheLiftCreativeServices/Shutterstock

Wakacje to okres wzmożonego ruchu w różnego rodzaju barach i restauracjach. Te jednak często pozostawiają wiele do życzenia - i nie chodzi tu o słynne "rachunki grozy", o których ostatnio jest bardzo głośno. Trójka sprawdziła, co jeszcze może budzić - jeśli nie grozę, to na pewno niepokój. 


niedźwiedź kosz na śmieci odpady 1200.jpg
Niedźwiedzie szukają pożywienia w… centrum Zakopanego. Tatrzański Park Narodowy apeluje do turystów

Dla właścicieli punktów gastronomicznych w turystycznych miejscowościach - wakacje to często jedyny czas, kiedy mogą zarobić. Nierzadko przychody z tego okresu stanowią 95 procent rocznego zysku. Pokusa, by zarobić jeszcze więcej, jest więc bardzo duża. Nawet, jeśli w niezbyt legalny sposób.


Posłuchaj

3:43
Inspekcja Sanitarna kontroluje turystyczną gastronomię (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

Kontrola przeprowadzona przez Inspekcję Handlową w polskich kurortach wykazała nieprawidłowości w ponad połowie skontrolowanych lokali. Najczęściej chodziło o niepodawanie ceny potrawy lub określanie mniejszej gramatury. Zdarzało się też, że składniki różniły się od tych podanych w menu, a właściciele dwóch lokali w ogóle nie zgłosili prowadzenia działalności gastronomicznej. 

– Kontrole są przeprowadzane zgodnie z przyjętym harmonogramem kontroli na dany rok. Ponadto prowadzone są na podstawie zgłoszonych przez konsumentów interwencji a także w związku z podejrzeniem zatrucia pokarmowego – tłumaczy Izabela Zielińska, kierownik Wydziału Higieny Żywności i Żywienia w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Chełmnie. – Kontroli podlegają m.in. warunki sanitarne zakładu, higiena osobista personelu, stosowanie przez zakład procedur opartych na zasadzie systemu HACCP – wylicza. (HACCP to analiza zagrożeń zdrowotnych i krytyczne punkty kontroli - mikrobiologiczne, fizyczne, chemiczne). 

– Podstawową zasadą kontroli jest bezpieczeństwo klienta. Jeśli uchybienie jest niewielkie, nie jest nakładana żadna restrykcja. Jeśli jednak sprawa jest poważniejsza, lokal może zostać czasowo zamknięty – uzupełnia Marek Posobkiewicz, były Główny Inspektor Sanitarny.

– Przedsiębiorcy powinno przede wszystkim zależeć na tym, aby budować pozytywny wizerunek w sieci. Z naszych obserwacji i analiz popartych sześcioletnim doświadczeniem wynika, że ludzie patrzą na takie opinie: jeżeli są pozytywne, przyjmują, że tak jest – mówi Piotr Sulewski, prezes zarządu agencji PR WMH. – I omijają lokal, jeśli są negatywne. Ale jeśli takie właśnie się pojawią, właściciel nie może ich pozostawiać bez odpowiedzi: powinien przedstawić rozwiązanie problemu, negocjować z klientem – dodaje.

Kontrole potrwają do końca wakacji.


***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Michał Kirmuć
Autor materiału reporterskiego: Stanisław Perzyna
Data emisji: 12.07.2021
Godzina emisji: 07.52

pr

Polecane