Kiedy samochody elektryczne zawładną polskimi drogami? Decydują o tym dwa czynniki

Ostatnia aktualizacja: 22.10.2021 07:55
Niektórzy przecierają oczy ze zdumienia, spoglądając na ceny za litr paliwa, które przed rokiem kosztowało 4 i pół złotego, a teraz już ponad 6 zł. Dlatego już teraz sprawdzamy, jak w poszczególnych miastach idzie rozwijanie sieci samochodów elektrycznych, które są pewną alternatywą. 
Sierpień 2021 roku w Warszawie. Autobus miejski na stacji ładowania (zdjęcie ilustracyjne)
Sierpień 2021 roku w Warszawie. Autobus miejski na stacji ładowania (zdjęcie ilustracyjne)Foto: shutterstock.com/Mircea Iancu

Już za 14 lat tylko "elektryki"

Jak przewiduje Michał Wekiera z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, już za 14 lat będziemy mogli kupić tylko i wyłącznie samochody elektryczne i wodorowe. Mowa, rzecz jasna, o nowych pojazdach.

– Wchodzi tu w grę nie tylko budowa infrastruktury i zapewnienia mobilności. Należy pamiętać, że to nie dotyczy tylko samochodów osobowych, ale i dostawczych oraz ciężarowych, gdzie jesteśmy bardzo ważnym elementem całej gospodarki europejskiej – zwraca uwagę.


Posłuchaj
04:00 Pora na Trojke samochody elektryczne Paliwo 2021_10_22 07-47-21.mp3 Kondycja elektromobilności w Polsce. Czy zbliża się koniec ery samochodów na benzynę? (Pora na Trójkę)

 

Samochody elektryczne w wielkim mieście

Jak na razie samochody elektryczne są jednak drobnym elementem w wielkiej mozaice aut poruszających się na drogach w Polsce. Jednym z głównych powodów jest zasięg możliwych do przejechania kilometrów po pełnym naładowaniu, który mieści się w przedziale pomiędzy 1300 a 400 kilometrów. Drugą kwestią, która decyduje o zainteresowaniu "elektrykami" kierowców, jest dostępność stacji ładowania.

Jak wygląda obecnie stan takiej infrastruktury w dużych miastach? Reporter Trójki Michał Fedusio sprawdził to na przykładzie trzech dużych polskich miast, gdzie samochodami elektrycznymi poruszają się także kierowcy autobusów miejskich, taksówkarze albo przedstawiciele prywatnych firm.

Jak informuje Robert Szkopek Biuro Infrastruktury Urzędu Miasta Warszawy, pod koniec września odnotowano tu 253 punkty ładowania w 83 lokalizacjach. Do końca bieżącego roku operator zadeklarował wybudowanie kolejnych 28 stacji ładowania w 56 punktach. W Łodzi znajduje się obecnie 30 punktów ładowania, a w Krakowie – 73.

Wyższa elektromobilność dzięki środkom unijnym

Rozbudowę stacji doładowania w najbliższych latach ułatwić mają środki unijne. Będą one wykorzystywane np. przy okazji rozbudowy przyłączy i poprawy dostępności mocy elektrycznej w konkretnych miejscach.

– Jeszcze w 2021 roku uruchomimy wsparcie dla operatorów systemu dystrybucyjnego na rozbudowę sieci dystrybucyjnej, która służy umożliwieniu szybkich i ultraszybkich instalacji stacji ładowania. Jako NFOŚiGW przeznaczymy na ten cel kwotę 1 mld złotych zł. – zapowiedział Artur Lorkowski, zastępca prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. 

Według wyliczeń Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych w ciągu pięciu lat w Polsce ma przybyć około 43 000 stacji ładowania elektryków. Koszt budowy 50-kilowatowej stacji to około 150 tys. złotych.

Dlaczego w Polsce jest tak mało samochodów elektrycznych?/Infrastruktura

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Łukasz Sobolewski
Autor materiału reporterskiego: Michał Fedusio
Data emisji: 22.10.2021
Godzina emisji: 7.47

kr

Czytaj także

Inteligentne pojemniki na odpady staną w Zamościu

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2021 08:00
Inteligentne pojemniki to pomysł Zamościa na walkę z nielegalnym podrzucaniem śmieci oraz nieprawidłowo prowadzoną segregacją. Pojemniki będą monitorować, kto z nich korzysta oraz jakie jest zapotrzebowanie mieszkańców. Jak przekonują władze miasta, dzięki nim możliwe będzie obniżenie ceny usług wywozu odpadów. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Mobilne laboratoria trafią do szkół

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2021 06:20
Teoria to jedno, ale praktyka wydaje się równie ważna: szczególnie jeśli chodzi o naukę chemii bądź fizyki. Dzięki doświadczeniom i pokazom suche, abstrakcyjne formułki i wzory zamieniają się w coś rzeczywistego, zazwyczaj bardzo widowiskowego, a przez to o wiele ciekawszego. Uczniowie czekają właśnie na to.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Alternatywa dla szusowania po śniegu. Sprawdziliśmy, jak działają nartorolki

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2021 07:32
W czwartkowy poranek ogródek radiowej Trójki przy ulicy Myśliwieckiej zamienił się w tor jazdy na nartorolkach. – Znam osoby, które nigdy nie biegały na nartach, a zaczęły na nartorolkach i się w nich zakochały – mówiła Katarzyna Witek, trenerka z Towarzystwa Narciarskiego "Biegówki" AWF w Warszawie. Jak wygląda ten sprzęt? Czy nauczenie się uprawiania tego nowatorskiego sportu przychodzi z łatwością? Sprawdzał to dla nas Mateusz Drozda.
rozwiń zwiń