Psychologia korków. Jak zachowujemy się za kierownicą?

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2021 07:55
Dlaczego w miastach dochodzi do korków? Jak się w nich zachowujemy? O tym rozmawiamy z dr Ewą Odachowską-Rogalską, psycholog transportu z Instytutu Transportu Samochodowego.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/ Jevanto Productions

Gdybyśmy policzyli, ile osób dziennie uzyskuje uprawnienia do kierowania pojazdami i dodali, że średnio w gospodarstwie domowym są po dwa auta, to mamy przepis na korki. Dodajmy jeszcze do tego pandemię, która powoduje, że mamy potrzebę, skądinąd słuszną, większej izolacji społecznej. Do tego dochodzą sytuacje pogodowe, kiedy pada deszcz, więcej jest aut, które dodatkowo wolniej jadą, bo kierowcy są wtedy ostrożniejsi, co wpływa na sytuację zatoru drogowego  mówi dr Ewa Odachowska-Rogalska, psycholog transportu z Instytutu Transportu Samochodowego.


Posłuchaj
06:13 TROJKA Pora na Trójkę Korki 2021_10_25-07-48-45.mp3 Jakie zachowania kierowców wpływają na tworzenie się korków? (Pora na Trójkę)

 

A może winna jest infrastruktura? W czasie pandemii korki były mniejsze 80 procent, mamy różne systemy, które powinny optymalizować ruch, jednak nie działają tak, jak powinny.  W sytuacji pandemii nie możemy mówić, że to kwestia infrastruktury była czynnikiem wiodącym, raczej mniej pojazdów na drogach, bo część osób przeszła na tryb zdalny. Stopniowy powrót do normy oznacza również powrót do naszej normy korkowej  dodaje ekspert.

Czy w ostatnim czasie nie jesteśmy przypadkiem bardziej rozproszeni? Często przecież widzimy kierowców, którzy rozmawiają przez telefon albo "majstrują" przy systemie rozrywki. Czy tych bodźców nie jest za dużo?  Przypomina mi się ciekawy eksperyment, który przeprowadzono w kontekście tego, jak tworzą się korki. Ustawiono kilkadziesiąt samochodów na okręgu i wystarczyło, że jeden zaczął jechać wolniej i za nim tworzył się zator. Rzeczywiście taka sytuacja, że ktoś spogląda w telefon, zagapi się, zasłucha czy zamyśli, może potencjalnie powodować to, że jadące za nim samochody stracą płynność jazdy  podkreśla rozmówczyni Piotra Firana.

– Jeśli chodzi o badania dotyczące korzystania z urządzeń mobilnych, to nie mamy dobrych wieści. Wielu kierowców używa urządzeń mobilnych, ale nie zdaje sobie sprawy ze skutków. Co ciekawe, większość z nas deklaruje, że obserwuje takie zachowania, ale już mniej osób się do tego przyznaje. W takim przypadku w badaniach mówimy o luce świadomości  tłumaczy psycholog transportu i dodaje, że "nie brakuje osób uzależnionych od urządzeń mobilnych, które mają nieprzerwaną potrzebę sprawdzania tego, co się dzieje w świecie, czy odpisywania na maile".

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr Firan
Data emisji: 25.10.2021
Godzina emisji: 7.48


Czytaj także

Transport miejski cierpi w czasach pandemii

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2021 15:25
Pandemia skłoniła wielu kierowców do powrotu do samochodów. Dla wielu zmotoryzowanych ograniczenie korzystania z komunikacji zbiorowej to realne zminimalizowanie możliwości zarażenia się wirusem. Blisko połowa mieszkańców większych miast wybiera własny samochód zamiast podróży autobusem czy tramwajem. Jak odbije się na nas ta sytuacja? 
rozwiń zwiń