Black Friday 2021. Jak zrobić zakupy i się nie nabrać?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Black Friday 2021. Jak zrobić zakupy i się nie nabrać?
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Pressmaster

W 2021 roku Black Friday, czyli coroczna wyprzedaż rozpoczynająca sezon przedświątecznych zakupów przypada 26 listopada. W Stanach Zjednoczonych, skąd przyszła moda na to "święto", zakupowiczów faktycznie czeka dużo okazji. A u nas? Black Friday na ćwierć gwizdka z cenami zbliżonymi do tych standardowych. Eksperci radzą, jak skorzystać z promocji i nie nabrać się na wyprzedażowe sztuczki.

zakupy online free 1200.jpg
Polacy wśród światowych liderów w zakupach online

Black Friday – święto zakupów

Moda na Black Friday narodziła się w Stanach Zjednoczonych, gdzie jest on organizowany zawsze dzień po Święcie Dziękczynienia. Od początku XXI wieku zwyczaj ten jest promowany w coraz większej liczbie krajów, od 2015 roku także w Polsce.

W internecie można znaleźć mnóstwo filmów, na których klienci sklepów za oceanem w Black Friday toczą o przecenione produkty prawdziwe boje, tratując się nawzajem i wyrywając je sobie z rąk. W Polsce, na szczęście, nie mamy jeszcze takich doświadczeń. 

Niestety, jak wszędzie, mamy okazję obserwować różnego rodzaju tricki, jakie stosują sprzedawcy. – Sklepy w tym czasie potrafią czasowo podnieść cenę i jednocześnie zwiększyć poziom rabatowania, co ostatecznie powoduje, że cena jest podobna do tej, która była przed promocją – zwraca uwagę analityk finansowy prof. Marcin Kalinowski.

Posłuchaj

3:42
Black Friday 2021 już 26 listopada. Eksperci radzą, jak nie dać się trickom sprzedażowym (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Uwaga na szczególne okazje

Warto zatem dokonać głębszej analizy. Dotyczy to także zakupów online. Leszek Jastrzębski, miejski rzecznik konsumentów w Nowym Sączu, radzi dokładnie sprawdzić dane sprzedawcy i lokalizację firmy. 

– Lampka kontrolna powinna nam się zaświecić, kiedy cena towaru to 80% ceny wyjściowej. Warto płacić za zakupy kartą kredytową. Jeżeli zostaniemy oszukani i nie otrzymamy towaru, w pewnych sytuacjach będziemy mogli skorzystać z procedury chargebacku (procedury reklamacyjnej inicjowanej przez bank po otrzymaniu zgłoszenia od klienta korzystającego z karty płatniczej – przyp. red.)

Promocyjna cena a reklamacja

Leszek Jastrzębski przypomina także o tym, że bez przeszkód możemy złożyć reklamację dotyczącą towaru, także tego kupionego w promocyjnej cenie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy cena była obniżona z uwagi na określoną wadę. – Jeżeli padniemy ofiarą oszustwa, jak najszybciej składajmy zawiadomienie do organów ścigania, a w pozostałych przypadkach, w których otrzymany towar nie jest taki, jaki zamawialiśmy, możemy skonsultować sprawę z rzecznikami konsumentów – wyjaśnia.

UOKiK ostrzega: cena wyższa przy kasie niż na półce/Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr Firan
Autorka materiału reporterskiego: Monika Chrobak
Data emisji: 25.11.2021
Godzina emisji: 7.21

kr

Polecane