Black Friday 2021. Jak zrobić zakupy i się nie nabrać?
2021-11-26, 07:11 | aktualizacja 2021-11-26, 08:11
W 2021 roku Black Friday, czyli coroczna wyprzedaż rozpoczynająca sezon przedświątecznych zakupów przypada 26 listopada. W Stanach Zjednoczonych, skąd przyszła moda na to "święto", zakupowiczów faktycznie czeka dużo okazji. A u nas? Black Friday na ćwierć gwizdka z cenami zbliżonymi do tych standardowych. Eksperci radzą, jak skorzystać z promocji i nie nabrać się na wyprzedażowe sztuczki.
Black Friday – święto zakupów
Moda na Black Friday narodziła się w Stanach Zjednoczonych, gdzie jest on organizowany zawsze dzień po Święcie Dziękczynienia. Od początku XXI wieku zwyczaj ten jest promowany w coraz większej liczbie krajów, od 2015 roku także w Polsce.
W internecie można znaleźć mnóstwo filmów, na których klienci sklepów za oceanem w Black Friday toczą o przecenione produkty prawdziwe boje, tratując się nawzajem i wyrywając je sobie z rąk. W Polsce, na szczęście, nie mamy jeszcze takich doświadczeń.
Niestety, jak wszędzie, mamy okazję obserwować różnego rodzaju tricki, jakie stosują sprzedawcy. – Sklepy w tym czasie potrafią czasowo podnieść cenę i jednocześnie zwiększyć poziom rabatowania, co ostatecznie powoduje, że cena jest podobna do tej, która była przed promocją – zwraca uwagę analityk finansowy prof. Marcin Kalinowski.
Posłuchaj
Uwaga na szczególne okazje
Warto zatem dokonać głębszej analizy. Dotyczy to także zakupów online. Leszek Jastrzębski, miejski rzecznik konsumentów w Nowym Sączu, radzi dokładnie sprawdzić dane sprzedawcy i lokalizację firmy.
– Lampka kontrolna powinna nam się zaświecić, kiedy cena towaru to 80% ceny wyjściowej. Warto płacić za zakupy kartą kredytową. Jeżeli zostaniemy oszukani i nie otrzymamy towaru, w pewnych sytuacjach będziemy mogli skorzystać z procedury chargebacku (procedury reklamacyjnej inicjowanej przez bank po otrzymaniu zgłoszenia od klienta korzystającego z karty płatniczej – przyp. red.)
Promocyjna cena a reklamacja
Leszek Jastrzębski przypomina także o tym, że bez przeszkód możemy złożyć reklamację dotyczącą towaru, także tego kupionego w promocyjnej cenie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy cena była obniżona z uwagi na określoną wadę. – Jeżeli padniemy ofiarą oszustwa, jak najszybciej składajmy zawiadomienie do organów ścigania, a w pozostałych przypadkach, w których otrzymany towar nie jest taki, jaki zamawialiśmy, możemy skonsultować sprawę z rzecznikami konsumentów – wyjaśnia.
UOKiK ostrzega: cena wyższa przy kasie niż na półce/Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr Firan
Autorka materiału reporterskiego: Monika Chrobak
Data emisji: 25.11.2021
Godzina emisji: 7.21
kr