Karolina Fandrejewska: kształtowanie przestrzeni w sztuce to projektowanie przeżyć

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2021 14:00
– Dla mnie przestrzeń scenograficzna to przede wszystkim przestrzeń dla aktora, a dopiero następnie dla widza – mówi scenografka i kostiumografka Karolina Fandrejewska. – Scenografia to habitat, ma dawać aktorowi możliwość "zadomowienia się" – dodaje rozmówczyni Redbada Klynstry-Komarnickiego. 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com/RODKARV

Tym razem zaglądamy za kulisy scen teatralnych i muzeów. Nie wchodzimy jednak do magazynów i innych pomieszczeń technicznych, lecz poznajemy tajniki projektowania wnętrz muzeów, scenografii teatralnych oraz filmowych.


Posłuchaj
50:48 2021_05_29 13_07_42_PR3_Trzy_gramy_Redbada.mp3 Karolina Fandrejewska o projektowaniu scenografii w muzeach, teatrach, na planach filmowych (Trzy gramy Redbada/Trójka)

 

iluzjonista 1200.jpg
Pan Ząbek, czyli iluzja z przymrużeniem oka

 Reżyser i kurator to bardzo pokrewne funkcje, jeden i drugi tworzy historie na podstawie tekstów, materiałów źródłowych. Reżyser dobiera sobie aktorów, którzy mają mu to przenieść na scenę, a kurator zabytki do swojej teorii. Moim zadaniem jest stworzyć inscenizację we współpracy z reżyserem czy kuratorem – opowiada scenografka i kostiumografka.

W 2008 roku Karolina Fandrejewska debiutowała scenografią do projektu Katarzyny Kozyry "Summertale". Pracowała przy spektaklach dramatycznych, operowych oraz teatrach telewizji m.in.: "Don Giovanni", "Siedem grzechów głównych" (Warszawska Opera Kameralna), "Sophie" (Teatr Nowy w Poznaniu), "Nie trzeba" (Teatr Współczesny we Wrocławiu), "Nic się nie stało" (Teatr Ateneum w Warszawie), "Bezwietrzne lato" (Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie), "Mad Women" (Teatr Współczesny w Szczecinie), "Trojanki" (Teatr Polski w Poznaniu), "Nici" (Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu), "Dzielni chłopcy" (WFDiF), "Rio" (TVP 1). W Muzeum Sztuki w Łodzi stworzyła przestrzeń do wystawy "Poruszone ciała. Choreografie nowoczesności".

Krzysztof Wołek - Nici (Needles) / Krzyszof Wolek

Obecnie jest kierownikiem Wydziału Organizacji Wystaw w Muzeum Zamkowym w Malborku, tworzy także autorskie instalacje artystyczne oraz filmy. W Trójce opowiada również o obecnych trendach w scenografii, a także relacji autor-dzieło.

***

Tytuł audycji: Trzy gramy Redbada
Prowadzi: Redbad Klynstra-Komarnicki
Data emisji: 29.05.2021
Godzina emisji: 13.07

Czytaj także

Van de Graaff – Polenderka w teatrze i w filmie

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2021 14:15
Julia van de Graaff ma korzenie holenderskie i polskie, co z powodzeniem wykorzystuje w swojej pracy. A jest "aktorką i bezkompromisową producentką teatralną i filmową" jak przedstawił ją Redbad Klynstra. W rozmowie opowiada m.in. o sytuacji w teatrze i mediach niderlandzkich.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Serialowe Wilkowyje odbiciem Polski? Redbad Klynstra odwiedza "Ranczo"

Ostatnia aktualizacja: 15.05.2021 14:10
"Ranczo" stało się jedynym z najpopularniejszych seriali komediowo-obyczajowych ostatnich lat. Od dnia premiery przyciąga przed telewizory rekordową widownię. – Niegdyś święcił triumfy, potem szybko stał się kultowym. Choć nie jest emitowany już od pięciu lat, wciąż cieszy się sporą popularnością – mówił w programie Redbad Klynstra-Komarnicki. Co stoi za fenomenem "Rancza" i sprawia, że serial wciąż przyciąga przed ekrany rzesze widzów w każdym wieku?
rozwiń zwiń