Edukacja teatralna: spojrzenie z wielu stron

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2021 13:15
Można poszukiwać i odkrywać, można gubić się i znajdować, ale koniec końców i tak powróci się na deski teatralne. W tym tygodniu zatoczyliśmy swoiste koło: Redbad Klynstra wraz z gościem, aktorem i przedsiębiorcą Jakubem Snochowskim, rozmawiał o edukacji teatralnej.
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: eldar nurkovic/Shutterstock

PAP Jerzy Zelnnik 1200.jpg
Jerzy Zelnik o swoich aktorskich przemianach

Tym razem, popatrzyliśmy na nią jednak z innej strony, mówiąc oględnie – mniej entuzjastycznej. Usłyszeliśmy o zwątpieniu po ukończeniu szkoły teatralnej, dowiedzieliśmy się też, jak umiejętności wyniesione z edukacji, również tej teatralnej, przenieść na grunt przedsiębiorstwa.


Posłuchaj
52:10 2021_07_10 12_05_59_PR3_Trzy_gramy_Redbada.mp3 Rozmowa z Jakubem Snochowskim (Trzy gramy Redbada)

– Jestem umysłem ścisłym i w liceum byłem w klasie matematyczno-fizycznej. Dodatkowo byłem bardzo czynnym zawodnikiem judo i teatr był właściwie jedną z ostatnich rzeczy, o których myślałem. W trzeciej klasie jakimiś pokrętnymi ścieżkami trafiłem na darmowe warsztaty teatralne. Co drugi weekend miałem zawody i co drugi – wolne. I tak sobie zapełniłem czas – opowiada o początkach swojej teatralnej drogi Jakub Snochowski, aktor, reżyser, dramaturg, pedagog i przedsiębiorca. – To był studencki Teatr Prób. I rzeczywiście to były głownie próby: np. pół roku prób i trzy-cztery pokazy. Więc ja wszedłem na ten całkowicie nieznany mi teren z myślą, że przede wszystkim się pracuje i właśnie ten proces jest najważniejszy. Oczywiście, efekt też się liczy, ale wobec tego, co odkrywamy w trakcie pracy, jest mniej istotny – tłumaczy.

– I to było moje przekleństwo w szkole teatralnej. Bo tam jednak efekt był dość istotny. Dla mnie powiedzenie słowa, to był efekt miesiąca prób, a tutaj musiałem na pamięć wkuć tekst i go świetnie powiedzieć. Dopiero na trzecim roku "puściły lody" – mówi Trójkowy gość. – Do dzisiaj zawód aktora jest dla mnie mariażem tego, co ukonstytuowało się we mnie przed szkołą teatralną, z tym, co nazywamy twardym zawodem aktorskim, który wymaga konkretnych narzędzi, aby wyjść na scenę i być zrozumiałym – dodaje.

– Nigdy nie myślałem o zawodzie aktora, jako zawodzie koniecznym, jedynym i nie ma nic innego. To nigdy nie była jedyna ścieżka, raczej ciekawość świata, którego postanowiłem spróbować – tłumaczy Jakub Sochnowski. – Od lat nie jestem związany na stałe z żadnym teatrem, więc ten tryb cały czas mnie aktywizuje, by, cokolwiek do mnie przychodzi, oglądać to z każdej strony, wielowymiarowo – wskazuje.

– Kiedyś do mnie przyszła propozycja prowadzenia warsztatów, o czym nigdy nie myślałem, potem kolejna. Wszystko wokół teatru. I zobaczyłem, że jest to rzecz, która mnie spełnia, że się czuję fantastycznie – opowiada o swoich doświadczeniach okołoteatralnych, poza aktorskich. – Nauczyłem się korzystać z tych narzędzi, które zdobyłem przed szkołą teatralną, w jej trakcie i przez parę lat po niej, na styku biznesu i sztuki. A teraz znalazłem się w takim momencie, że używam tych narzędzi w samych szkoleniach – wyjaśnia.


***

Tytuł audycji: Trzy gramy Redbada
Prowadzi: Redbad Klynstra-Komarnicki
Gość: Jakub Snochowski (aktor, reżyser, pedagog, przedsiębiorca)
Data emisji: 10.07.2021
Godzina emisji: 12.05

pr

Czytaj także

Van de Graaff – Polenderka w teatrze i w filmie

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2021 14:15
Julia van de Graaff ma korzenie holenderskie i polskie, co z powodzeniem wykorzystuje w swojej pracy. A jest "aktorką i bezkompromisową producentką teatralną i filmową" jak przedstawił ją Redbad Klynstra. W rozmowie opowiada m.in. o sytuacji w teatrze i mediach niderlandzkich.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Masterclass. Internetowe zajęcia ze specjalistami

Ostatnia aktualizacja: 26.06.2021 14:15
Analogowa przestrzeń to niejedyne miejsce, w którym możemy poznawać tajniki i kulisy sztuk performatywnych. Internetowe zajęcia masterclass pozwalają czerpać wiedzę od specjalistów z poszczególnych dziedzin. Na czym polegają? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bartłomiej Ostapczuk. "Pantomima to sztuka świadomego milczenia na scenie"

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2021 13:00
– Sztuka teatru pantomimy jest autonomicznym rodzajem teatru, nie potrzebuje słowa – mówi Bartłomiej Ostapczuk, gość audycji "Trzy gramy Redbada".
rozwiń zwiń