Wzbudzanie dziecięcej radości to największa ze sztuczek. Spotkanie z iluzjonistą

Ostatnia aktualizacja: 24.07.2021 13:00
Z zawodu jest ślusarzem, a z pasji iluzjonistą, występującym w różnych miejscach Warszawy. Tak jak misją aktora jest dążenie do prawdy, jego celem jest wydobycie z każdego dorosłego jego wewnętrznego, radosnego dziecka. – Nie ma człowieka, z których nie da się wyciągnąć takich emocji – twierdzi gość audycji "Trzy Gramy Redbada" Janusz Malcew-Bzdyra, publiczności znany jako Warszawski Magik.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/ sherrod Photography

Posłuchaj
50:58 2021_07_24 12_05_37_PR3_Trzy_gramy_Redbada.mp3 Warszawski Magik gościem Redbada Klynstry-Komarnickiego (Trzy gramy Redbada/Trójka)

 

Magia na warszawskim Grochowie

Pierwsze zetknięcie naszego gościa ze sztuką iluzji było naprawdę imponujące – gdy Janusz Malcew-Bzdyra był w szkole podstawowej, jego ojciec zabrał go na warszawski pokaz Davida Copperfielda. Później podarował synowi książkę ze sztuczkami, która można robić tylko przy pomocy dłoni. Jednak wydarzeniami, które obudziły w przyszłym iluzjoniście prawdziwą pasję, był obóz sztuk walki na warszawskim Grochowie jednej z najbardziej niebezpiecznych dzielnic stolicy. 

iluzjonista 1200.jpg
Pan Ząbek, czyli iluzja z przymrużeniem oka

– Podczas tego obozu pewien chłopak pokazał trzy proste sztuczki. Niesamowite było to, jak reagowali ludzie. Nawet w oczach człowieka z Pragi, który wzbudza strach widzących go ludzi, można było zobaczyć dziecięcą radość. Stwierdziłem, że jeżeli z takiego człowieka da się wyciągnąć takie fajne emocje, nie ma człowieka, z którego nie da się ich wyciągnąć – wspomina rozmówca Redbada Klynstry-Komarnickiego. – Moją misją jest wyciągnięcie z każdego człowieka dziecka, naturalnej radości, którą w sobie miał, a którą teraz tłumi przy ludziach, by nie wyjść na infantylnego. Można to wyciągnąć z każdego tak prostą rzeczą jak sztuczki karciane. Też czerpię dziecięcą radość z tego, że mogę tę radość dać – dodaje.

Czy każdy może zostać iluzjonistą?

Czy żeby zostać iluzjonistą, trzeba mieć to magiczne "coś", czy może wystarczy ciężka praca? Mówi się, że na opanowanie triku do perfekcji trzeba poświęcić trzy miesiące. – Iluzja jest magią, jeżeli chodzi o to, co można wyciągnąć z ludzi, ale jeżeli chodzi o względy praktyczne, wystarczy ciężka praca. Każdy może osiągnąć odpowiedni poziom, żeby np. zaskoczyć znajomych. Każda osoba, nawet mniej sprawna, jest w stanie się tym zająć. Towarzystwo iluzjonistów jest otwarte, więc jeżeli ktoś chciałby się tym zająć, na pewno nie zastanie ściany – zachęca "Warszawski Magik" Janusz Malcew-Bzdyra.

W tym tygodniu dzięki Trójkowemu gościowi poznaliśmy tajniki karcianej iluzji, nauczyliśmy się występować na ulicy oraz spróbowaliśmy sterować ludzkimi reakcjami. Nie zabrakło również wątku edukacji iluzjonistów w Polsce. 


***

Tytuł audycji: Trzy gramy Redbada
Prowadzi: Redbad Klynstra-Komarnicki
Gość: Janusz Malcew-Bzdyra (iluzjonista)
Data emisji: 24.07.2021|
Godzina emisji: 12.05

kr

Czytaj także

Bartłomiej Ostapczuk. "Pantomima to sztuka świadomego milczenia na scenie"

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2021 13:00
– Sztuka teatru pantomimy jest autonomicznym rodzajem teatru, nie potrzebuje słowa – mówi Bartłomiej Ostapczuk, gość audycji "Trzy gramy Redbada".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Edukacja teatralna: spojrzenie z wielu stron

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2021 13:15
Można poszukiwać i odkrywać, można gubić się i znajdować, ale koniec końców i tak powróci się na deski teatralne. W tym tygodniu zatoczyliśmy swoiste koło: Redbad Klynstra wraz z gościem, aktorem i przedsiębiorcą Jakubem Snochowskim, rozmawiał o edukacji teatralnej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kiedy powinno zacząć się grać?

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2021 13:15
To wbrew pozorom bardzo ważne pytanie: czy powinno się zacząć grać już jako dziecko, czy dopiero gdy dostaniemy się do Akademii Teatralnej i zdobędziemy choć trochę wiedzy? O tym dylemacie rozwoju osobowości porozmawiamy z Magdaleną Górską, aktorką i autorką książek dla dzieci.
rozwiń zwiń