Niekonwencjonalna nauka historii. Jak skutecznie trafiać do młodego pokolenia?

Ostatnia aktualizacja: 11.11.2021 11:50
Jak nauczać historii i wpajać postawy patriotyczne? Czy nowoczesne technologie i niestandardowe sposoby mogą przyczynić się do pomocy współczesnym nauczycielom? 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/Master1305

– Aby dziś dotrzeć z historią do młodych ludzi, warto pokazywać, że omawiane wydarzenia dotyczą również znanych im regionów. Warto pokazywać, że swój udział mieli w nich nawet mieszkańcy naszego rodzinnego miasta – powiedział Szymon Wiśniewski, nauczyciel historii w Golubiu-Dobrzyniu.

– Chcę pokazywać, że jest historia duża, która dotyczy całego naszego kraju, ale zawiera ona również smaczki i nazwiska lokalnych mieszkańców. Pokazywanie regionalizmu jest kluczem do zachęcenia młodych ludzi do nauki historii. Podczas lekcji dotyczącej II wojny światowej mogą dowiedzieć się podstawowych faktów i informacji. Dopiero później, w trakcie rozmów z rodzicami czy dziadkami, odkrywają, że ich pradziadek brał udział w jednej z bitew. W ten sposób bardziej zapamiętają wydarzenia, a nie tylko suche fakty zawarte w książce – wyjaśniał.

Posłuchaj
10:58 PR3_MPLS 2021_11_11-11-37-28.mp3 Zaciekawić młodzież. Niekonwencjonalne sposoby na naukę historii (Trójka przed południem)

 

Historia regionu

– Jako nauczyciele historii powinniśmy być przygotowani do tego, by odkrywać historię regionalną. Można to robić w szkole, ale również prowadząc fanpage na portalu społecznościowym. W taki właśnie sposób docieram do mieszkańców mojego regionu. Pokazuję, że w wielu wydarzeniach, znanych z lekcji historii, udział brali mieszkańcy pobliskich terenów – mówił gość "Trójki przed południem". 

Historia w mediach społecznościowych

– Historia kanału rozpoczęła się podczas pandemii. Zostałem wtedy nauczycielem w Kujawsko-Pomorskiej e-Szkole. Zrodził się pomysł, by pokazać ciekawostki historyczne z naszego regionu. Na kanale, mamy już ponad dwadzieścia różnych filmików, gdzie pokazujemy mieszkańców, wydarzenia, zapomniane miejsca, historię pochodzących z Golubia-Dobrzynia powstańców warszawskich oraz wojny golubskiej – wyliczał. 

Historia. Golub-Dobrzyń - miasto pogranicza / Kujawsko-Pomorska e-Szkoła

Gry edukacyjne  

– Młodzi ludzie chcą być twórcami. Jeżeli damy szansę stworzenia gry, zaczną inaczej interpretować historię i wyciągnąć z niej to, co jest dla nich najciekawsze. Dzięki grze mogą przeżyć te wydarzenia, a to bardzo ważne. Taka forma pozwala wczuć się w rolę bohatera, w czas i jego ograniczania. W naszej działalności skupiamy się na uczeniu edukatorów. Pokazujemy, jak przekazywać historię poprzez gry oparte na lokalizacji – tłumaczył Marcin Skrabka, twórca gier o tematyce ściśle związanej z najważniejszymi wydarzeniami i postaciami Polski XX wieku.

Działalność

– Przychodzimy do instytucji kultury i staramy się uczyć, jak wykorzystywać nowoczesne narzędzia. Pokazujemy też metodykę oraz zdradzamy, jak opowiadać historię na nowo oraz jak ciąć ją na kawałki. Zgłaszają się do nas nieduże miasta, ale to właśnie tam, lokalnie, obserwujemy największy dynamizm historyczny. Wydarzenia i powiązane z nimi artefakty zaczynają docierać do młodych ludzi, dla których smartfon jest oknem na świat. Jeżeli my jako dorośli, doświadczeni, jesteśmy w stanie podać im w ten sposób ciekawe treści, wydaje się, że sytuacja jest więcej niż komfortowa – zaznaczył. 

– Taką grę się pamięta. Na co dzień nie zwracamy uwagi na historię lokalną. W grze ma ona istotne znaczenie. Młodzi ludzie chcą stworzyć. Jeśli damy taką szansę, to historia może być odkrywana na nowo i przekazywana kolejnym pokoleniom, które patrzą na świat zupełnie inaczej niż my – dodał. 

Szymon Wiśniewski oraz Marcin Skrabka, jako promotorzy niestandardowych metod nauczania historii, zostali nagrodzeni w tegorocznej edycji BohaterON, ogólnopolskiej kampanii mającej na celu upamiętnienie powstańców warszawskich. 

***

Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Goście: Marcin Skrabka (twórca gier o tematyce historycznej), Szymon Wiśniewski (nauczyciel historii)
Data emisji: 11.11.2021
Godzina emisji: 11.37

zch

Czytaj także

Glina zamiast komputera, czyli powrót do przeszłości

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2021 10:25
Czy wszechobecne nowe technologie nam pomagają, czy też wręcz przeciwnie – utrudnia życia? Z jednej strony np. nawigacja w telefonie pomaga szybciej trafić do celu, jednak równocześnie coraz więcej osób ma problemy ze wzrokiem z powodu ciągłego patrzenia w tenże telefon. Co gorsza, negatywne skutki takiej sytuacji najszybciej i najmocniej odczuwają najmłodsi.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Forum Inteligentnego Rozwoju: gdzie naukowcy-wizjonerzy spotykają się z biznesem i samorządami

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2021 11:30
W Toruniu już po raz piaty trwa trzydniowe Forum Inteligentnego Rozwoju. Od samego początku istnienia forum wiodącym tematem są wyzwania innowatorów związane z transferem wiedzy z sektora nauki do biznesu oraz z pomyślnym wprowadzeniem na rynek nowych lub ulepszonych usług i produktów. Pomysłodawcy i organizatorzy skupiają uwagę nie tylko na projektach wdrożeniach, ale także na badaniach podstawowych, bez których innowacje nie powstaną – właśnie takie projekty szczególnie promują, aby zwiększyć szansę na wykorzystanie tych badań w przyszłości w praktyce gospodarczej.
rozwiń zwiń