Polska codzienna, Polska niezależna: dwie wystawy w CSW

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Polska codzienna, Polska niezależna: dwie wystawy w CSW
Instalacja Krzysztofa M. Bednarskiego "La rivoluzione siamo noi" na wystawie "Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80." w Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskim w WarszawieFoto: PAP/Leszek Szymański

W Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski można obejrzeć dwie wystawy: "Kraj nad Wisłą" Jarosława Modzelewskiego oraz "Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80.". Obie równie ważne, obie niezwykle ciekawe.

  • Wystawa "Kraj nad Wisłą" jest pierwszą przekrojową prezentacją kilku dekad twórczości Jarosława Modzelewskiego. Przestrzeń ekspozycyjna podporządkowana została kształtowi odnoszącemu się do symbolu Rodła, zaczerpniętego z jednego z pierwszych obrazów Modzelewskiego "Bez tytułu [Rodło]".
  • "Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80." to pierwsza tak duża wystawa – ok. 200 dzieł – prezentująca przekrój polskiej sztuki niezależnej lat 80.

Malarz ikon codzienności

Porządku wystawy Modzelewskiego nie wyznacza prosta chronologia, ale wybrane motywy i tematy powracające w jego malarstwie od samych początków twórczości. Rzeka jest tematem wielu obrazów Modzelewskiego, powracającym w kolejnych dekadach.

– "Kraj nad Wisłą" skupia się wokół bardzo popularnego wątku w twórczości Modzelewskiego: Wisły właśnie, przedstawień rzeki, ale też szeroko pojętego upływu. Jest także symbolem obecnej w malarstwie Modzelewskiego polskiej tożsamości, ujawniającej się nie poprzez przedstawienia doniosłych i patetycznych zdarzeń i postaci, ale w szczegółach tworzących kontekst codziennych, zwyczajnych czynności czy w specyfice pejzażu, charakterystycznego właśnie dla kraju nad Wisłą – tłumaczy Marcel Skierski, kurator wystawy "Kraj nad Wisłą". – Nie bez powodu Modzelewski często jest opisywany jako malarz ikon codzienności – wskazuje.

Kraj nad Wisłą / A Country on the Vistula River – otwarcie wystawy / exhibition opening


– Wystawa przeglądowa, monograficzna Jarosława Modzelewskiego zaczyna się rozmową ze znakiem, z Rodłem i w niepowtarzalnej formie nawiązuje do ważnych treści tożsamościowych. Swoje prace poświęcił pewnym symbolom, znakom, więc z tej wspaniałej sztuki można odczytywać wiele znaczeń – podkreśla wicepremier, minister kultury Piotr Gliński.


Twórczość poza systemem

Wystawa "Nie ocenzurowano. Polska sztuka niezależna lat 80." jest próbą ukazania zjawiska ruchu kultury niezależnej lat 80., po wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce 13 grudnia 1981 roku. Ekspozycja została zbudowana wokół głównych zjawisk artystycznych manifestujących się w owym czasie w przestrzeni publicznej, poza kontrolą wszechobecnej wówczas państwowej cenzury.

– Jest to chyba pierwsza tak duża wystawa, która prezentuje przekrój polskiej sztuki niezależnej lat 80.: ok. 200 dzieł w przestrzeni Zamku Ujazdowskiego. Są to prace, które koncentrują się wokół niezależności, ówczesnego systemu władzy, systemu komunistycznego, które powstały w odpowiedzi na wprowadzenie stanu wojennego – wyjaśnia Marcel Skierski. – Na wystawie jest też bardzo ważny wątek wspólnotowy: chodziło o to, aby stworzyć pozytywną kontrpropozycję dla systemu komunistycznego i zbudować prawdziwą wspólnotę.

Przeczytaj także


Posłuchaj

3:33
Dwie ciekawe wystawy CSW Zamek Ujazdowski (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+

***

Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Autor materiału reporterskiego: Michał Kowarski
Data emisji: 20.04.2022
Godziny emisji: 11.39

mat. prasowe/pr

Polecane