Przyszłość transportu kolejowego na targach InnoTrans 2022 w Berlinie

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Przyszłość transportu kolejowego na targach InnoTrans 2022 w Berlinie
Jakie kolejne technologie będą wdrażane na kolei w najbliższych latach?Foto: Shutterstock/William Barton

Co nowego słychać w branży kolejowej? To ważne pytanie, jeśli uświadomimy sobie, jak jest ona istotna dla transportu ludzi, ale i towarów. Odpowiedź można było znaleźć na targach Innotrans 2022 w Berlinie, najważniejszej tego typu imprezie w Europie, która odbyła się po czteroletniej przerwie.

  • Napęd spalinowy na kolei to już przeszłość, elektryczność to dzisiejsza codzienność, przyszłością zaś są hybrydy oraz napęd wodorowy.
  • Technologia autonomiczna na kolei jest bardzo wyczekiwana przez przewoźników, jednak obawy społeczeństwa blokują jej rozwój.

Napęd hybrydowy rozwiązuje problemy

Spalinowych jednostek już właściwie nie ma, elektrycznymi producenci się nie chwalą, nadszedł czas na hybrydy  jednostki elektryczne, ale z bateriami. Ten trend był widoczny na wszystkich stoiskach najważniejszych producentów. Dlaczego hybrydy to przyszłość kolei? Tam, gdzie nie opłaca się elektryfikować linii, a z powodów ekologicznych diesle nie wchodzą w grę, tam właśnie jest miejsce dla składów hybrydowych. – Zdaliśmy sobie sprawę, że musimy odejść od diesla, ale naszym problemem był fakt, że nie wszystkie odcinki były zelektryfikowane. Zadaliśmy sobie pytanie: co możemy zrobić, żeby nie używać pojazdów spalinowych?, zaczęliśmy badania, nawiązaliśmy współpracę z producentami. Efektem był pierwszy zbudowany dla nas pociąg hybrydowy – mówi Sandra Gerken, sekretarz generalny Szlezwika-Holsztynu, landu, który jako pierwszy w Niemczech zakupił hybrydowe zespoły trakcyjne.

Problemy z autonomicznością

Droga do wymarzonej przez wszystkich, redukującej koszty personalne autonomiczności jest jeszcze długa, ale na targach w Berlinie prototypy i takich pojazdów można było znaleźć. I, co ciekawe, nie są one technicznie trudne do zbudowania: wszystko opiera się na AI, czyli sztucznej inteligencji. – To rozwiązanie znane z samochodów, które pozwala wykryć wszystkie okoliczności na zewnątrz pociągu i podjąć słuszną decyzję bez wpływu na bezpieczeństwo na kolei – tłumaczy przedstawiciel firmy zajmującej się tym problemem.

Przeczytaj także:


Technologia autonomicznych pociągów jest już bezpieczna, najlepsze przykłady to autonomiczne metro w Paryżu i Dubaju. Na kolei to rozwiązanie jest wciąż badane: układ torów jest o wiele bardziej skomplikowany, a co więcej, istnieje obawa społeczeństwa, która skutecznie uniemożliwia rozwój i wdrożenie tej technologii.

Już wkrótce pociągi na wodór?

Ogromne wyzwanie stoi także przed inną technologią przyszłości prezentowaną w Berlinie – wodorem. W tym przypadku brak wystarczającej infrastruktury tankowania. W najbliższych latach ma to się zmienić, producenci prezentują więc swoje prototypy. Pierwszy pociąg na wodór jeździ już po torach Bawarii: – Te pociągi nie różnią się niczym od zwykłych poza napędem, nie podejmujemy więc dużego ryzyka. Za to podejmujemy próbę ochrony środowiska: to wyzwanie, z którym możemy poradzić sobie pierwsi – tłumaczy minister transportu Bawarii.

InnoTrans 2022/YouTube InnoTrans Messe Berlin


Posłuchaj

9:02
Targi InnoTrans 2022 w Berlinie (Trójkowy punkt techniczny)
+
Dodaj do playlisty
+

*** 

Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 3.10.2022
Godzina emisji: 11.21

pr/kor

Polecane