Pierwsze kroki https://podcasty.polskieradio.pl/podcast/168Każdy z odcinków jest monografią jednego z polskich tańców - opowieścią o jego pochodzeniu, umiejscowieniu na etnograficznej mapie Polski. Tańce przybliża Mariusz Żwierko - tancerz i choreograf, kierownik artystyczny Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone". Jak tańczyć - pokazuje zespół Woda na Młyn. Audycję przygotowuje Piotr Dorosz.plCopyright Polskie Radio S.A.podcastpodcast3@gmail.compodcastpodcast3@gmail.comPierwsze kroki https://static.prsa.pl/images/ace2d6a3-1d9f-4411-ba7e-9462b8f838e7.jpghttps://podcasty.polskieradio.pl/podcast/168Każdy z odcinków jest monografią jednego z polskich tańców - opowieścią o jego pochodzeniu, umiejscowieniu na etnograficznej mapie Polski. Tańce przybliża Mariusz Żwierko - tancerz i choreograf, kierownik artystyczny Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone". Jak tańczyć - pokazuje zespół Woda na Młyn. Audycję przygotowuje Piotr Dorosz.Pierwsze kroki NoPolskie Radio S.A.Polskie Radio S.A.podcastpodcast3@gmail.comtaniec, muzyka, folk, etno, muzyka tradycyjna, muzyka ludowahttps://podcasty.polskieradio.pl/track/d8532d6c-507a-4cea-8fbd-ed20aa61c9c0/Tańce KresówKontynuujemy temat tańców o niepolskim rodowodzie, za to chętnie tańczonych przez Polaków zamieszkujących dawne Kresy Wschodnie. Kresy Wschodnie to ziemie rozciągnięte miedzy Wilnem i Lwowem. Był to swoisty tygiel kulturowy, gdyż ziemie zamieszkiwała ludność polska, rosyjska, ukraińska, żydowska, litewska, niemiecka, czeska, rumuńska czy tatarska... https://podcasty.polskieradio.pl/track/d8532d6c-507a-4cea-8fbd-ed20aa61c9c0/Sat, 13 Feb 2021 09:00:00 GMT359Tańce KresówKontynuujemy temat tańców o niepolskim rodowodzie, za to chętnie tańczonych przez Polaków zamieszkujących dawne Kresy Wschodnie. Kresy Wschodnie to ziemie rozciągnięte miedzy Wilnem i Lwowem. Był to swoisty tygiel kulturowy, gdyż ziemie zamieszkiwała ludność polska, rosyjska, ukraińska, żydowska, litewska, niemiecka, czeska, rumuńska czy tatarska... Kontynuujemy temat tańców o niepolskim rodowodzie, za to chętnie tańczonych przez Polaków zamieszkujących dawne Kresy Wschodnie. Kresy Wschodnie to ziemie rozciągnięte miedzy Wilnem i Lwowem. Był to swoisty tygiel kulturowy, gdyż ziemie zamieszkiwała ludność polska, rosyjska, ukraińska, żydowska, litewska, niemiecka, czeska, rumuńska czy tatarska... https://podcasty.polskieradio.pl/track/390b835f-3a32-42ed-81b9-9b8990189c60/Tańce WileńszczyznyKresy Wschodnie to ziemie rozciągnięte miedzy Wilnem i Lwowem. Był to swoisty tygiel kulturowy, gdyż ziemie zamieszkiwała ludność polska, rosyjska, ukraińska, żydowska, litewska, niemiecka, czeska, rumuńska czy tatarska...https://podcasty.polskieradio.pl/track/390b835f-3a32-42ed-81b9-9b8990189c60/Sat, 30 Jan 2021 10:00:00 GMT360Tańce WileńszczyznyKresy Wschodnie to ziemie rozciągnięte miedzy Wilnem i Lwowem. Był to swoisty tygiel kulturowy, gdyż ziemie zamieszkiwała ludność polska, rosyjska, ukraińska, żydowska, litewska, niemiecka, czeska, rumuńska czy tatarska...Kresy Wschodnie to ziemie rozciągnięte miedzy Wilnem i Lwowem. Był to swoisty tygiel kulturowy, gdyż ziemie zamieszkiwała ludność polska, rosyjska, ukraińska, żydowska, litewska, niemiecka, czeska, rumuńska czy tatarska...https://podcasty.polskieradio.pl/track/60dfdc65-39d7-4183-ae27-2f466c5ebedb/SlowfoxSlowfoksy zadomowiły się na polskich parkietach i scenie muzycznej międzywojnia i był bardzo lubiane przez tancerzy. Slowfox powstał a początku XX wieku w Anglii i oznacza wolną odmianę foxtrota.https://podcasty.polskieradio.pl/track/60dfdc65-39d7-4183-ae27-2f466c5ebedb/Tue, 26 Jan 2021 10:00:00 GMT305SlowfoxSlowfoksy zadomowiły się na polskich parkietach i scenie muzycznej międzywojnia i był bardzo lubiane przez tancerzy. Slowfox powstał a początku XX wieku w Anglii i oznacza wolną odmianę foxtrota.Slowfoksy zadomowiły się na polskich parkietach i scenie muzycznej międzywojnia i był bardzo lubiane przez tancerzy. Slowfox powstał a początku XX wieku w Anglii i oznacza wolną odmianę foxtrota.https://podcasty.polskieradio.pl/track/64e2c8a9-89f9-46f9-8e1e-31df44cdde1b/Tango dla każdegoTaniec o metrum parzystym, dwie czwarte, tempo powolne, charakter sentymentalno-nastrojowy. W latach 20. XX wieku, jak opowiadał nam w audycji Piotr Zgorzelski, podniesiony z melodii popularnej do rangi sztuki muzycznej.https://podcasty.polskieradio.pl/track/64e2c8a9-89f9-46f9-8e1e-31df44cdde1b/Sun, 17 Jan 2021 11:49:00 GMT357Tango dla każdegoTaniec o metrum parzystym, dwie czwarte, tempo powolne, charakter sentymentalno-nastrojowy. W latach 20. XX wieku, jak opowiadał nam w audycji Piotr Zgorzelski, podniesiony z melodii popularnej do rangi sztuki muzycznej.Taniec o metrum parzystym, dwie czwarte, tempo powolne, charakter sentymentalno-nastrojowy. W latach 20. XX wieku, jak opowiadał nam w audycji Piotr Zgorzelski, podniesiony z melodii popularnej do rangi sztuki muzycznej.https://podcasty.polskieradio.pl/track/24f20f23-6767-4c25-98d5-50f50d0fbe36/Fokstrot, i jest zabawa!Jak opowiadał nam Piotr Zgorzelski, fokstrotów - jednych z najbardziej popularnych melodii tanecznych XX wieku, skomponowano setki. https://podcasty.polskieradio.pl/track/24f20f23-6767-4c25-98d5-50f50d0fbe36/Sat, 09 Jan 2021 11:49:00 GMT342Fokstrot, i jest zabawa!Jak opowiadał nam Piotr Zgorzelski, fokstrotów - jednych z najbardziej popularnych melodii tanecznych XX wieku, skomponowano setki. Jak opowiadał nam Piotr Zgorzelski, fokstrotów - jednych z najbardziej popularnych melodii tanecznych XX wieku, skomponowano setki. https://podcasty.polskieradio.pl/track/0fd5ba99-144f-4a27-aa35-0307a94836c9/Tańce Górali CzadeckichNasz cykl poświęcony polskim tańcom ludowym wznawiamy z eksperckim komentarzem znawcy tańców ludowych - samego Piotra Zgorzelskiego. https://podcasty.polskieradio.pl/track/0fd5ba99-144f-4a27-aa35-0307a94836c9/Sat, 02 Jan 2021 11:49:00 GMT363Tańce Górali CzadeckichNasz cykl poświęcony polskim tańcom ludowym wznawiamy z eksperckim komentarzem znawcy tańców ludowych - samego Piotra Zgorzelskiego. Nasz cykl poświęcony polskim tańcom ludowym wznawiamy z eksperckim komentarzem znawcy tańców ludowych - samego Piotra Zgorzelskiego. https://podcasty.polskieradio.pl/track/8cda0d34-0554-4691-9d3d-c03ca42bfd1e/Taniec góralski na zakończenie "Pierwszych kroków"Nasz cykl poświęcony polskim tańcom ludowym kończymy, podsumowując także część dotyczącą niezwykłego tańca góralskiego, o którym opowiadał nam Krzysztof Trebunia-Tutka. https://podcasty.polskieradio.pl/track/8cda0d34-0554-4691-9d3d-c03ca42bfd1e/Sat, 24 Oct 2020 11:49:00 GMT373Taniec góralski na zakończenie "Pierwszych kroków"Nasz cykl poświęcony polskim tańcom ludowym kończymy, podsumowując także część dotyczącą niezwykłego tańca góralskiego, o którym opowiadał nam Krzysztof Trebunia-Tutka. Nasz cykl poświęcony polskim tańcom ludowym kończymy, podsumowując także część dotyczącą niezwykłego tańca góralskiego, o którym opowiadał nam Krzysztof Trebunia-Tutka. https://podcasty.polskieradio.pl/track/571384c3-63f5-410e-b0ce-8d177c860bc2/Drobnymi kroczkami - rola dziewczyny w tańcu góralskim"W tańcu góralskim rządzi chłop" - mówił Krzysztof Trebunia-Tutka w kolejnym odcinku "Pierwszych Kroków" poświęconym tańcowi góralskiemu. Jaka jest w nim rola dziewczyny? Na co w tańcu góralskim może sobie pozwolić partnerka?https://podcasty.polskieradio.pl/track/571384c3-63f5-410e-b0ce-8d177c860bc2/Mon, 19 Oct 2020 11:49:00 GMT389Drobnymi kroczkami - rola dziewczyny w tańcu góralskim"W tańcu góralskim rządzi chłop" - mówił Krzysztof Trebunia-Tutka w kolejnym odcinku "Pierwszych Kroków" poświęconym tańcowi góralskiemu. Jaka jest w nim rola dziewczyny? Na co w tańcu góralskim może sobie pozwolić partnerka?"W tańcu góralskim rządzi chłop" - mówił Krzysztof Trebunia-Tutka w kolejnym odcinku "Pierwszych Kroków" poświęconym tańcowi góralskiemu. Jaka jest w nim rola dziewczyny? Na co w tańcu góralskim może sobie pozwolić partnerka?https://podcasty.polskieradio.pl/track/f41e129c-697d-4914-a39b-90dd761e7816/Drobny, ale wymagającyW kolejnym odcinku "Pierwszych kroków" Krzysztof Trebunia-Tutka objaśnia następną część układanki tańca góralskiego - krok drobny. Za jego pomocą baca sprawdzał sprawność swych juhasów. https://podcasty.polskieradio.pl/track/f41e129c-697d-4914-a39b-90dd761e7816/Wed, 14 Oct 2020 09:45:00 GMT343Drobny, ale wymagającyW kolejnym odcinku "Pierwszych kroków" Krzysztof Trebunia-Tutka objaśnia następną część układanki tańca góralskiego - krok drobny. Za jego pomocą baca sprawdzał sprawność swych juhasów. W kolejnym odcinku "Pierwszych kroków" Krzysztof Trebunia-Tutka objaśnia następną część układanki tańca góralskiego - krok drobny. Za jego pomocą baca sprawdzał sprawność swych juhasów. https://podcasty.polskieradio.pl/track/1611c670-b354-4c7e-b9f4-59549789cf7d/Krzesany, test dla prawdziwego góralaTen charakterystyczny dla Podhala taniec góralski objaśniał nam w "Pierwszych krokach" Krzysztof Trebunia-Tutka. https://podcasty.polskieradio.pl/track/1611c670-b354-4c7e-b9f4-59549789cf7d/Mon, 05 Oct 2020 08:00:00 GMT355Krzesany, test dla prawdziwego góralaTen charakterystyczny dla Podhala taniec góralski objaśniał nam w "Pierwszych krokach" Krzysztof Trebunia-Tutka. Ten charakterystyczny dla Podhala taniec góralski objaśniał nam w "Pierwszych krokach" Krzysztof Trebunia-Tutka. https://podcasty.polskieradio.pl/track/69fd2b20-8767-4f5d-99a5-be4d866fbfc9/Góral tańczy niczym orzełW tym tradycyjnym tańcu partnerzy nie utrzymują kontaktu fizycznego, tańcząc w pewnej odległości od siebie. Zapraszamy do posłuchania o pierwszych krokach tańca góralskiego zwłaszcza teraz - w trudnych czasach reżimu sanitarnego.https://podcasty.polskieradio.pl/track/69fd2b20-8767-4f5d-99a5-be4d866fbfc9/Sat, 26 Sep 2020 13:15:00 GMT390Góral tańczy niczym orzełW tym tradycyjnym tańcu partnerzy nie utrzymują kontaktu fizycznego, tańcząc w pewnej odległości od siebie. Zapraszamy do posłuchania o pierwszych krokach tańca góralskiego zwłaszcza teraz - w trudnych czasach reżimu sanitarnego.W tym tradycyjnym tańcu partnerzy nie utrzymują kontaktu fizycznego, tańcząc w pewnej odległości od siebie. Zapraszamy do posłuchania o pierwszych krokach tańca góralskiego zwłaszcza teraz - w trudnych czasach reżimu sanitarnego.https://podcasty.polskieradio.pl/track/b3e12459-3735-4407-a39a-541bb088196a/Wprowadzenie do tańca góralskiegoO tańcu góralski, jednym z najpopularniejszych na Podhalu tańców obok zbójnickiego na Podhalu, w naszej tanecznej audycji "Pierwsze korki" Piotrowi Doroszowi opowiadał Krzysztof Trebunia-Tutka.https://podcasty.polskieradio.pl/track/b3e12459-3735-4407-a39a-541bb088196a/Sat, 19 Sep 2020 09:00:00 GMT272Wprowadzenie do tańca góralskiegoO tańcu góralski, jednym z najpopularniejszych na Podhalu tańców obok zbójnickiego na Podhalu, w naszej tanecznej audycji "Pierwsze korki" Piotrowi Doroszowi opowiadał Krzysztof Trebunia-Tutka.O tańcu góralski, jednym z najpopularniejszych na Podhalu tańców obok zbójnickiego na Podhalu, w naszej tanecznej audycji "Pierwsze korki" Piotrowi Doroszowi opowiadał Krzysztof Trebunia-Tutka.https://podcasty.polskieradio.pl/track/80f67bce-a49b-4985-bffa-43c12bad1f02/Zbójnicki w zapisach historycznychWspółczesna forma zbójnickiego którą obserwujemy na scenach w wykonaniu zespołów góralskich ustaliła się z początkiem XX wieku, ale zbójnicki nie powstał w XX wieku - był to taniec dawnych pasterzy, baców i juhasów którzy wędrowali "na zbój" na południową stronę Tatr, a potem po udanym napadzie mogli zatańczyć na polanie albo w karczmie.https://podcasty.polskieradio.pl/track/80f67bce-a49b-4985-bffa-43c12bad1f02/Sat, 12 Sep 2020 09:00:00 GMT441Zbójnicki w zapisach historycznychWspółczesna forma zbójnickiego którą obserwujemy na scenach w wykonaniu zespołów góralskich ustaliła się z początkiem XX wieku, ale zbójnicki nie powstał w XX wieku - był to taniec dawnych pasterzy, baców i juhasów którzy wędrowali "na zbój" na południową stronę Tatr, a potem po udanym napadzie mogli zatańczyć na polanie albo w karczmie.Współczesna forma zbójnickiego którą obserwujemy na scenach w wykonaniu zespołów góralskich ustaliła się z początkiem XX wieku, ale zbójnicki nie powstał w XX wieku - był to taniec dawnych pasterzy, baców i juhasów którzy wędrowali "na zbój" na południową stronę Tatr, a potem po udanym napadzie mogli zatańczyć na polanie albo w karczmie.https://podcasty.polskieradio.pl/track/2ee9f265-52d1-4d95-9b27-82f0b62b8477/Zbójnicki. Taneczny symbol PodhalaDo tego charakterystycznego i znanego tańca wprowadza nas Krzysztof Trebunia-Tutka - polski muzyk i architekt, założyciel i lider zespołu Trebunie-Tutki oraz Kapeli Krzysztofa Trebuni-Tutki "Śleboda". https://podcasty.polskieradio.pl/track/2ee9f265-52d1-4d95-9b27-82f0b62b8477/Sat, 05 Sep 2020 09:00:00 GMT394Zbójnicki. Taneczny symbol PodhalaDo tego charakterystycznego i znanego tańca wprowadza nas Krzysztof Trebunia-Tutka - polski muzyk i architekt, założyciel i lider zespołu Trebunie-Tutki oraz Kapeli Krzysztofa Trebuni-Tutki "Śleboda". Do tego charakterystycznego i znanego tańca wprowadza nas Krzysztof Trebunia-Tutka - polski muzyk i architekt, założyciel i lider zespołu Trebunie-Tutki oraz Kapeli Krzysztofa Trebuni-Tutki "Śleboda". https://podcasty.polskieradio.pl/track/fe53c6aa-bef2-459c-836f-d4940c33f8ae/Kowal - taniec imitujący zawódW wielu częściach Polski znane były tańce imitujące dawne zawody. Najbardziej popularne i pojawiające się w wielu regionach to kowal i szewc. Wcale nie powinien nas dziwić właśnie ten zestaw, bo obie te procesje dziś już może mniej znaczące odgrywały ważną rolę zarówno na wsi jak i w mieście i jak dobrze wiemy "szewc bez butów chodzi", ale jakby miał zatańczyć kowala, to pewnie już obuty i podkuty. Dziś bierzemy na warsztat kowala.https://podcasty.polskieradio.pl/track/fe53c6aa-bef2-459c-836f-d4940c33f8ae/Sat, 29 Aug 2020 09:00:00 GMT489Kowal - taniec imitujący zawódW wielu częściach Polski znane były tańce imitujące dawne zawody. Najbardziej popularne i pojawiające się w wielu regionach to kowal i szewc. Wcale nie powinien nas dziwić właśnie ten zestaw, bo obie te procesje dziś już może mniej znaczące odgrywały ważną rolę zarówno na wsi jak i w mieście i jak dobrze wiemy "szewc bez butów chodzi", ale jakby miał zatańczyć kowala, to pewnie już obuty i podkuty. Dziś bierzemy na warsztat kowala.W wielu częściach Polski znane były tańce imitujące dawne zawody. Najbardziej popularne i pojawiające się w wielu regionach to kowal i szewc. Wcale nie powinien nas dziwić właśnie ten zestaw, bo obie te procesje dziś już może mniej znaczące odgrywały ważną rolę zarówno na wsi jak i w mieście i jak dobrze wiemy "szewc bez butów chodzi", ale jakby miał zatańczyć kowala, to pewnie już obuty i podkuty. Dziś bierzemy na warsztat kowala.https://podcasty.polskieradio.pl/track/5d7fdbf5-61bc-404c-a172-4c857308012e/Krzyżak lub krzyżokJak już zdążyliście zauważyć, szczególnie w przypadku tańca nazwa ma znaczenie i nie jest przypadkowa. Z jednej strony wskazywać może na pochodzenie danej formy tanecznej, z drugiej zaś na sposób wykonania lub charakter ruchu. Czasem jest początkiem związanej z nią przyśpiewki. https://podcasty.polskieradio.pl/track/5d7fdbf5-61bc-404c-a172-4c857308012e/Sat, 22 Aug 2020 10:00:00 GMT390Krzyżak lub krzyżokJak już zdążyliście zauważyć, szczególnie w przypadku tańca nazwa ma znaczenie i nie jest przypadkowa. Z jednej strony wskazywać może na pochodzenie danej formy tanecznej, z drugiej zaś na sposób wykonania lub charakter ruchu. Czasem jest początkiem związanej z nią przyśpiewki. Jak już zdążyliście zauważyć, szczególnie w przypadku tańca nazwa ma znaczenie i nie jest przypadkowa. Z jednej strony wskazywać może na pochodzenie danej formy tanecznej, z drugiej zaś na sposób wykonania lub charakter ruchu. Czasem jest początkiem związanej z nią przyśpiewki. https://podcasty.polskieradio.pl/track/31fe71c3-66d6-4f17-95a6-ab894237eb5b/Vive la varsovienne, niech żyje warszawiankaWarszawianka to tradycyjny sygnał Dwójki, i jednak z najbardziej znanych pieśni patriotycznych z czasów powstania listopadowego - to powszechnie wiadome. Ale czy wiecie, że to także taniec, do tego bardzo dobrze kojarzony praktycznie na całym świecie? Szczegóły tłumaczy Mariusz Żwierko z ZPiT Kurpie Zielone i zespołu Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/31fe71c3-66d6-4f17-95a6-ab894237eb5b/Mon, 10 Aug 2020 09:00:00 GMT434Vive la varsovienne, niech żyje warszawiankaWarszawianka to tradycyjny sygnał Dwójki, i jednak z najbardziej znanych pieśni patriotycznych z czasów powstania listopadowego - to powszechnie wiadome. Ale czy wiecie, że to także taniec, do tego bardzo dobrze kojarzony praktycznie na całym świecie? Szczegóły tłumaczy Mariusz Żwierko z ZPiT Kurpie Zielone i zespołu Woda na Młyn.Warszawianka to tradycyjny sygnał Dwójki, i jednak z najbardziej znanych pieśni patriotycznych z czasów powstania listopadowego - to powszechnie wiadome. Ale czy wiecie, że to także taniec, do tego bardzo dobrze kojarzony praktycznie na całym świecie? Szczegóły tłumaczy Mariusz Żwierko z ZPiT Kurpie Zielone i zespołu Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/e61a0274-ace6-4c1e-a562-a0bbcf4d3a64/Czas żniw? Czas na kosedera!W polskiej tradycji znanych było wiele tańców, których ruchy imitowały czynności związane z konkretnymi zawodami - np. kowal. Przełom lipca i sierpnia to na wsi czas żniw. Tańcem który nawiązywał do ruchów kosiarza ścinającego zboże był koseder. Ten popularny w wielu regionach Polski taniec przybliża tancerz i choreograf - Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/e61a0274-ace6-4c1e-a562-a0bbcf4d3a64/Tue, 04 Aug 2020 09:00:00 GMT394Czas żniw? Czas na kosedera!W polskiej tradycji znanych było wiele tańców, których ruchy imitowały czynności związane z konkretnymi zawodami - np. kowal. Przełom lipca i sierpnia to na wsi czas żniw. Tańcem który nawiązywał do ruchów kosiarza ścinającego zboże był koseder. Ten popularny w wielu regionach Polski taniec przybliża tancerz i choreograf - Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.W polskiej tradycji znanych było wiele tańców, których ruchy imitowały czynności związane z konkretnymi zawodami - np. kowal. Przełom lipca i sierpnia to na wsi czas żniw. Tańcem który nawiązywał do ruchów kosiarza ścinającego zboże był koseder. Ten popularny w wielu regionach Polski taniec przybliża tancerz i choreograf - Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/c7bde1f0-8ee7-4db4-a819-1f54f3e08eb4/Chcesz się popisać na zabawie? Zatańcz kozakaKozak występuje w kilku regionach Polski. Często - ale nie zawsze! - stanowi ewidentne nawiązanie do rosyjskich kozaków i ukraińskich hopaków jako taniec wykonywany głównie przez mężczyzn popisujących się zręcznością i siłą.https://podcasty.polskieradio.pl/track/c7bde1f0-8ee7-4db4-a819-1f54f3e08eb4/Wed, 29 Jul 2020 09:00:00 GMT367Chcesz się popisać na zabawie? Zatańcz kozakaKozak występuje w kilku regionach Polski. Często - ale nie zawsze! - stanowi ewidentne nawiązanie do rosyjskich kozaków i ukraińskich hopaków jako taniec wykonywany głównie przez mężczyzn popisujących się zręcznością i siłą.Kozak występuje w kilku regionach Polski. Często - ale nie zawsze! - stanowi ewidentne nawiązanie do rosyjskich kozaków i ukraińskich hopaków jako taniec wykonywany głównie przez mężczyzn popisujących się zręcznością i siłą.https://podcasty.polskieradio.pl/track/af65fe4c-7b1c-4d2b-a3be-eaef459c0ed2/Tańczymy starą babę i olendra- Partnerzy podczas tego tańca ustawieni są w ujęciu półokrągłym zamkniętym czyli dyszlowym. W tym trzymaniu poruszają się raz do środka koła, raz na zewnątrz. Potem pary wykonują przytupy - tłumaczył Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn, opisując tajniki dwóch kolejnych tańców ludowych.https://podcasty.polskieradio.pl/track/af65fe4c-7b1c-4d2b-a3be-eaef459c0ed2/Sat, 18 Jul 2020 09:00:00 GMT406Tańczymy starą babę i olendra- Partnerzy podczas tego tańca ustawieni są w ujęciu półokrągłym zamkniętym czyli dyszlowym. W tym trzymaniu poruszają się raz do środka koła, raz na zewnątrz. Potem pary wykonują przytupy - tłumaczył Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn, opisując tajniki dwóch kolejnych tańców ludowych.- Partnerzy podczas tego tańca ustawieni są w ujęciu półokrągłym zamkniętym czyli dyszlowym. W tym trzymaniu poruszają się raz do środka koła, raz na zewnątrz. Potem pary wykonują przytupy - tłumaczył Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn, opisując tajniki dwóch kolejnych tańców ludowych.https://podcasty.polskieradio.pl/track/457315c5-df64-4979-862f-a4b2d08e48ca/Tańczymy walca- Cała Europa tańczyła walce, zawędrowały w wiele zakątków kontynentu. Krążyły po nim, nabierały lokalnych cech wykonawczych, elementów, stawały się częścią innych tańców - mówił o tym najpopularniejszym chyba rodzaju tańca Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/457315c5-df64-4979-862f-a4b2d08e48ca/Tue, 14 Jul 2020 08:00:00 GMT385Tańczymy walca- Cała Europa tańczyła walce, zawędrowały w wiele zakątków kontynentu. Krążyły po nim, nabierały lokalnych cech wykonawczych, elementów, stawały się częścią innych tańców - mówił o tym najpopularniejszym chyba rodzaju tańca Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.- Cała Europa tańczyła walce, zawędrowały w wiele zakątków kontynentu. Krążyły po nim, nabierały lokalnych cech wykonawczych, elementów, stawały się częścią innych tańców - mówił o tym najpopularniejszym chyba rodzaju tańca Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/373ad093-7756-4048-b19e-fc024ad0a9c8/Podespan - krok hiszpańskiWiele tańców tradycyjnych dostało się na wieś jako przetworzone, uproszczone formy tańców miejskich i salonowych. Zazwyczaj różniły się one od swoich pierwowzorów w sferze ruchowej, choć najbardziej charakterystyczne elementy, takie jak krok podstawowy czy ujęcia nie zmieniały się. Szczegóły tłumaczy Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/373ad093-7756-4048-b19e-fc024ad0a9c8/Sat, 04 Jul 2020 09:00:00 GMT394Podespan - krok hiszpańskiWiele tańców tradycyjnych dostało się na wieś jako przetworzone, uproszczone formy tańców miejskich i salonowych. Zazwyczaj różniły się one od swoich pierwowzorów w sferze ruchowej, choć najbardziej charakterystyczne elementy, takie jak krok podstawowy czy ujęcia nie zmieniały się. Szczegóły tłumaczy Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.Wiele tańców tradycyjnych dostało się na wieś jako przetworzone, uproszczone formy tańców miejskich i salonowych. Zazwyczaj różniły się one od swoich pierwowzorów w sferze ruchowej, choć najbardziej charakterystyczne elementy, takie jak krok podstawowy czy ujęcia nie zmieniały się. Szczegóły tłumaczy Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/6be562f9-cb60-4bcf-994e-f48ceebeea26/Tango Europy Środkowej- Czardasz, ten taniec o węgierskim rodowodzie wędrował po terenach dawnej Galicji razem z pasterzami, którym towarzyszył w podróżach grzbietem Karpat, od Rumunii po Polskę - opowiadał Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/6be562f9-cb60-4bcf-994e-f48ceebeea26/Sat, 22 Feb 2020 11:12:00 GMT320Tango Europy Środkowej- Czardasz, ten taniec o węgierskim rodowodzie wędrował po terenach dawnej Galicji razem z pasterzami, którym towarzyszył w podróżach grzbietem Karpat, od Rumunii po Polskę - opowiadał Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.- Czardasz, ten taniec o węgierskim rodowodzie wędrował po terenach dawnej Galicji razem z pasterzami, którym towarzyszył w podróżach grzbietem Karpat, od Rumunii po Polskę - opowiadał Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/cc1074ed-428b-4b31-a248-0e8d8b497716/Kujawiak- Spokojny, liryczny, nastrojowy, zmysłowy, zalotny. To improwizowany taniec wirowy wykonywany gładko, zazwyczaj w ujęciu zamkniętym lub otwartym. Obok oberka i mazura należy do tańców z rytmem mazurkowym - tłumaczył Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/cc1074ed-428b-4b31-a248-0e8d8b497716/Sat, 15 Feb 2020 09:00:00 GMT343Kujawiak- Spokojny, liryczny, nastrojowy, zmysłowy, zalotny. To improwizowany taniec wirowy wykonywany gładko, zazwyczaj w ujęciu zamkniętym lub otwartym. Obok oberka i mazura należy do tańców z rytmem mazurkowym - tłumaczył Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.- Spokojny, liryczny, nastrojowy, zmysłowy, zalotny. To improwizowany taniec wirowy wykonywany gładko, zazwyczaj w ujęciu zamkniętym lub otwartym. Obok oberka i mazura należy do tańców z rytmem mazurkowym - tłumaczył Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/c7e47b41-f6f6-46a6-8552-72e1dbf1528c/Sztajerek- Jego nazwa pochodzi z Alp Styryjskich. Podobnie jak inne tańce obcego pochodzenia na wieś przedostał się przez miasto - mówił w "Pierwszych krokach" Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/c7e47b41-f6f6-46a6-8552-72e1dbf1528c/Sat, 08 Feb 2020 10:00:00 GMT418Sztajerek- Jego nazwa pochodzi z Alp Styryjskich. Podobnie jak inne tańce obcego pochodzenia na wieś przedostał się przez miasto - mówił w "Pierwszych krokach" Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.- Jego nazwa pochodzi z Alp Styryjskich. Podobnie jak inne tańce obcego pochodzenia na wieś przedostał się przez miasto - mówił w "Pierwszych krokach" Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/f2eddbf8-9e37-4cd0-b0b0-c38a6ffe26df/Krakowiak- Krakowiak grany w metrum 2/4, z rytmem synkopowanym, w żywym tempie, tańczony jest zwykle w parach. Pochodzi z regionu krakowskim, gdzie różne tańce wiejskie nosiły nazwy wzięte zwykle od miejscowości albo sposobu tańczenia, np. przebiegany, suwany, goniony - opowiadał Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/f2eddbf8-9e37-4cd0-b0b0-c38a6ffe26df/Sat, 25 Jan 2020 11:08:00 GMT341Krakowiak- Krakowiak grany w metrum 2/4, z rytmem synkopowanym, w żywym tempie, tańczony jest zwykle w parach. Pochodzi z regionu krakowskim, gdzie różne tańce wiejskie nosiły nazwy wzięte zwykle od miejscowości albo sposobu tańczenia, np. przebiegany, suwany, goniony - opowiadał Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.- Krakowiak grany w metrum 2/4, z rytmem synkopowanym, w żywym tempie, tańczony jest zwykle w parach. Pochodzi z regionu krakowskim, gdzie różne tańce wiejskie nosiły nazwy wzięte zwykle od miejscowości albo sposobu tańczenia, np. przebiegany, suwany, goniony - opowiadał Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/f744334a-d9f2-42c0-b87a-bce305c2e6e9/Oberek- Obok mazurka i kujawiaka to jeden z tańców w rytmie mazurkowym. Jest to taniec wirowy w metrum 3/8 - opowiadał Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn. - Jego zasadniczy krok to trzy drobne kroki z których każdy ma jednakowa wartość. Są to kroki krótkie suwane, wykonywane na całych stopach.https://podcasty.polskieradio.pl/track/f744334a-d9f2-42c0-b87a-bce305c2e6e9/Sat, 18 Jan 2020 09:00:00 GMT388Oberek- Obok mazurka i kujawiaka to jeden z tańców w rytmie mazurkowym. Jest to taniec wirowy w metrum 3/8 - opowiadał Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn. - Jego zasadniczy krok to trzy drobne kroki z których każdy ma jednakowa wartość. Są to kroki krótkie suwane, wykonywane na całych stopach.- Obok mazurka i kujawiaka to jeden z tańców w rytmie mazurkowym. Jest to taniec wirowy w metrum 3/8 - opowiadał Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn. - Jego zasadniczy krok to trzy drobne kroki z których każdy ma jednakowa wartość. Są to kroki krótkie suwane, wykonywane na całych stopach.https://podcasty.polskieradio.pl/track/ebcb52f0-6ab3-43cb-b320-e1ce9cb742e6/Powolniak- Ten taniec z Kurpiów wbrew nazwie jest jednym z najszybszych tańców regionu, bardzo tam popularny - w audycji "Pierwsze kroki" opowiadał Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn. -  Zazwyczaj kończył zabawę, tańczony w cyklu oberek - polka - powolniak, jak i podczas obrzędów, np. na weselu.https://podcasty.polskieradio.pl/track/ebcb52f0-6ab3-43cb-b320-e1ce9cb742e6/Sat, 11 Jan 2020 13:13:00 GMT321Powolniak- Ten taniec z Kurpiów wbrew nazwie jest jednym z najszybszych tańców regionu, bardzo tam popularny - w audycji "Pierwsze kroki" opowiadał Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn. -  Zazwyczaj kończył zabawę, tańczony w cyklu oberek - polka - powolniak, jak i podczas obrzędów, np. na weselu.- Ten taniec z Kurpiów wbrew nazwie jest jednym z najszybszych tańców regionu, bardzo tam popularny - w audycji "Pierwsze kroki" opowiadał Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn. -  Zazwyczaj kończył zabawę, tańczony w cyklu oberek - polka - powolniak, jak i podczas obrzędów, np. na weselu.https://podcasty.polskieradio.pl/track/01b1d58e-41cd-4d70-88fe-d15887e93962/Polka- Polka zazwyczaj jest tańczona w parach. Może być trzęsiona, może być przysiadana, równiejsza, galopka, albo z figurami. Zdarza się również, że tańczy się ją w trójkach - opowiadał choreograf i tancerz, Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.https://podcasty.polskieradio.pl/track/01b1d58e-41cd-4d70-88fe-d15887e93962/Fri, 03 Jan 2020 09:33:00 GMT373Polka- Polka zazwyczaj jest tańczona w parach. Może być trzęsiona, może być przysiadana, równiejsza, galopka, albo z figurami. Zdarza się również, że tańczy się ją w trójkach - opowiadał choreograf i tancerz, Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.- Polka zazwyczaj jest tańczona w parach. Może być trzęsiona, może być przysiadana, równiejsza, galopka, albo z figurami. Zdarza się również, że tańczy się ją w trójkach - opowiadał choreograf i tancerz, Mariusz Żwierko z Zespołu Pieśni i Tańca "Kurpie Zielone" i Woda na Młyn.