X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Sygnały Dnia 17 maja 2019 roku, rozmowa z Witoldem Kołodziejskim

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2019 07:40
Audio
  • Szef KRRiT Witold Kołodziejski o technologii DAB+ (Sygnały dnia/Jedynka)

Katarzyna Gójska: Kolejnym naszym gościem jest pan Witold Kołodziejski, szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Witam bardzo serdecznie.

Witold Kołodziejski: Witam serdecznie.

Powracamy do tematu, który już dzisiaj państwu zasygnalizowaliśmy na początku Sygnałów Dnia – przyszłość radia i technologia DAB+. Brzmi bardzo, bardzo poważnie, technicznie, ale tak naprawdę co ta technologia DAB+ może zmienić na rynku radiowym, może w ogóle szerzej: na rynku medialnym w Polsce chociażby?

Przede wszystkim może wprowadzić nowa konkurencję, bo to jest podstawowa zaleta i wada tej technologii. Zaleta, dlatego że dla nowych nadawców jest to szansa do zaistnienia na rynku radiowym, dla obecnych nadawców jest to zagrożenie powstania nowej konkurencji. Dzisiaj mówimy o tym, że jeżeli zwrócimy uwagę, że w Polsce są trzy ogólnopolskie niepubliczne stacje radiowe, programy radiowe, to w niedługiej bardzo przyszłości może ich być kilkadziesiąt. Tak że ta konkurencja rzeczywiście niewspółmiernie może wzrosnąć i to zmieni, to zamiesza na rynku medialnym.

No dobrze, a jak z dostępnością? W jaki sposób można odbierać, w jaki sposób można słuchać radia nadawanego w tej technologii DAB+?

Przede wszystkim odbiornik radiowy musi mieć taką możliwość, czyli musi być cyfrowy. Dzisiaj te odbiorniki najczęściej są analogowo–cyfrowe, a w przyszłości będą analogowo–cyfrowe internetowe i to też w niedługiej przyszłości, bo Polska jako kraj unijny ma obowiązek wprowadzić odpowiednie regulacje zabezpieczające, żeby każdy nowy samochód był wyposażony w radio, które będzie odbierać i analogowo, i cyfrowo. Tak że nawet nie będziemy wiedzieli o tym, że to radio jest analogowe czy cyfrowe, po prostu słuchamy nowej oferty w lepszej jakości, z dodatkowymi usługami, z obrazkami, z komunikatami, natomiast to wszystko niejako się odbywa w tle i tak się powinno odbywać, nas nie powinno interesować, jaka to jest technologia, tylko co mamy do wysłuchania.

No dobrze, ale z jednej strony to jest ten odbiornik, który jest u nas w domu, gdziekolwiek tam, gdzie jesteśmy, i daje nam możliwość słuchania radia, a z drugiej strony to jest cała ta sfera techniczna, która obsługuje konkretne rejony Polski. No i teraz pytanie: kiedy te możliwości techniczne w obsłużeniu właśnie całej Polski będą? Może są już?

One ruszają, dzisiaj rusza drugi etap cyfryzacji radia w Polsce. Ja przypomnę, że Polskie Radio tutaj jest liderem i pionierem, bo od kilkunastu lat już w wielu miejscach w Polsce nadaje cyfrowo. To à propos pani pytania. Ja na przykład najczęściej słucham w domu Polskiego Radia właśnie za pomocą technologii cyfrowej, tylko nawet nikt u mnie w domu nie zwraca na to uwagi, ale robię to dlatego, że jest dużo mniej zakłóceń, lepsza jakość, nie szumi, jak przenoszę odbiornik, to nie muszę zmieniać... anteną szukać lepszego zasięgu. Więc to się dzieje.

Natomiast dzisiaj ogłaszamy drugi etap, czyli chcemy wprowadzić nową ofertę już ze strony nadawców nie publicznych, tylko tych komercyjnych. Dzisiaj ogłosimy takie lokalizacje, jak Częstochowa, Katowice, Poznań, Rzeszów, Tarnów, Toruń i Warszawa. Tam można po 12 nowych programów zgłosić i rozwijać albo jako programy lokalne, albo połączyć to w jakąś minisieć, albo zaprojektować budowę radia stopniowo, tak żeby osiągnąć zasięg ogólnopolski. Zobaczymy, jaki będzie odzew, jakie będzie zainteresowanie nadawców, bo ja uważam, że tak naprawdę najważniejsze jest to, czy ktoś ma jakąś ofertę, czy ktoś ma jakiś pomysł na radio.

A jaki jest w takim razie horyzont czasowy zaprogramowany do tego momentu, kiedy będzie można powiedzieć, że technologia DAB+ daje nadawcom rzeczywiście dostęp do wszystkich rejonów Polski?

To też jest pytanie do Polskiego Radia, bo Polskie Radio ma taki plan, żeby rozszerzyć zasięg swojego nadawania na całą Polskę, a tak naprawdę to nie chodzi o sto procent pokrycia kraju, tylko chodzi o pokrycie największych skupisk, czyli miast, plus ciągów komunikacyjnych, szlaków komunikacyjnych, czyli autostrad, dróg albo szlaków kolejowych, tak żeby jadąc samochodem, bo radio w samochodzie jest takim nieodłącznym elementem, żebym miał po pierwsze dostęp cały czas do sygnału żywego radia, a po drugie – żebym miał możliwość odbierania komunikatów różnego rodzaju: sytuacji drogowej, komunikatów ostrzegawczych, bo radio DAB-owskie daje takie możliwości. W związku z tym jak pani pyta kiedy, no to myślę, że to jest kwestia związana z rozbudową sieci, z kosztami, które na dzisiaj zadeklarowało Polskie Radio, że chce je pokryć. My dzisiaj mówimy: w ciągu najbliższych 2 lat będziemy ogłaszali te częstotliwości cyfrowe, które są w naszym zasobie, czyli proces będzie trwał przez najbliższe 2 lata, a na ile się szybko zbuduje infrastrukturę, no to też zależy trochę od rynku.

No i na koniec może po prostu pytanie o przyszłość radia, bo tak: co chwilę słyszymy, że media papierowe, gazety przechodzą do lamusa, były też głosy i coraz częściej są słyszalne te głosy, że telewizja staje się już passé i tak naprawdę wszystko to, co jest w Internecie, również ta oferta telewizyjna, za jakiś czas wyprze telewizję taką tradycyjną, jaką znamy, z którą mamy do czynienia od kilkudziesięciu lat. No a teraz co z radiem? Czy ta technologia to jest szansa na to, żeby radio stało się już nie tylko radiem, ale może dostarczycielem jeszcze innych informacji i przez to ochroniło się przed utratą popularności?

Więc to jest dobre pytanie, bo ja uważam, że na dzisiaj trudno odpowiedzieć na pytanie, jaka jest przyszłość radia, czy obroni się przed Internetem, przed nowymi technologiami. Uważam, że prędzej się obroni niż telewizja...

A dlaczego?

...dotychczas łatwiej się broni. Dlatego że jest takim medium towarzyszącym często, coś robimy, lubimy żeby nam gadało, lubimy mieć kontakt z człowiekiem, może bardziej intymnym, ale nie wymagającym takiego zaangażowania.

Ja przed wejściem na antenę pytałam pana o to, jak wygląda rynek radiowy, jak on się zmieniał przez ostatnie lata w Stanach Zjednoczonych, bo my patrzymy na ten rynek amerykański medialny jako na coś, co pozwoli nam przewidzieć naszą własną przyszłość medialną w Europie. Jak to wygląda tam?

też Tak, ale mamy też przykłady rynków europejskich, w Wielkiej Brytanii widzimy, jak to się rozwija. Radio stosunkowo najlepiej broni się przed Internetem, utrzymuje swoją pozycję i jest to coraz częściej radio cyfrowe. W Wielkiej Brytanii ponad połowa ludzi słuchających radia słucha je właśnie w formie cyfrowej na DAB-ie+.

Jednym słowem przyszłość. Bardzo dziękuję. Witold Kołodziejski, szef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, był gościem Sygnałów Dnia.

Dziękuję bardzo.

JM

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak