X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Sygnały Dnia 8 października 2019 roku, rozmowa z Andrzejem Adamczykiem

Ostatnia aktualizacja: 08.10.2019 07:40
Audio
  • Andrzej Adamczyk: budujemy 2 tysiące km autostrad i tutaj mamy bardzo wysokie zaawansowanie

Piotr Gociek: Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, jest gościem Sygnałów Dnia i radiowej Jedynki. Dzień dobry, panie ministrze, witam.

Andrzej Adamczyk: Dzień dobry, witam państwa, witam, panie redaktorze.

Chciałbym, żebyśmy zaczęli od tego, co wczoraj usłyszeliśmy à propos „piątki na pierwsze sto dni po wyborach”, co ma dziać się, jeśli wygrałaby ponownie Zjednoczona Prawica. Jednym z punktów jest rzecz, która dotyczy bezpośrednio pana resortu i pana, czyli zapowiedź stu obwodnic, nawet co najmniej stu obwodnic, takie się pojawiło...

Co najmniej.

...sformułowanie. Ta lista już jest gotowa w tej chwili?

Co najmniej sto obwodnic. Tak, ta lista ona stale funkcjonuje. Czy lista, czy zestaw tych obwodnic, bo przecież nie uszeregowanych, ale ona stale funkcjonuje w każdym naszym regionie, bo po prostu polskie miasta, miasteczka zostają... są blokowane tym wielkim, wzmożonym ruchem samochodowym. Blokada to jest jedno, spowolnienie transportu to jest jedno, ale przede wszystkim niebezpieczeństwa wynikające z nasilonego ruchu chociażby samochodów ciężarowych, które rozjeżdżają niektóre z miejscowości. I przypomnę, że w programie budowy dróg krajowych mamy wpisane obwodnice, 35 obwodnic ma zapewnione finansowanie, 35 obwodnic jest przygotowywane czy jest w realizacji, 15 na liście rezerwowej. Ale z kolei z organizacji ruchu generalnie Dyrekcji Dróg Krajowych, z analiz organizacji ruchu, z analiz przepływu, zwiększenia przepływów na konkretnych drogach krajowych wynika, że konieczne są obwodnice także w innych miejscach, nie tylko tych, które ujęte są w programie budowy dróg krajowych.

I jeszcze jedno, panie redaktorze, i oto również jest ta lista postulatów. Lista postulatów, które mają swoją bazę na kanwie tego niezadowolenia mieszkańców albo braku poczucia bezpieczeństwa i z tego wynikającego niezadowolenia. Bo kiedy ginie jeden człowiek, kiedy dochodzi do serii wypadków, to naturalną rzeczą jest, że mieszkańcy miejscowości, do których dochodzi do tych tragedii, żądają ingerencji państwa, żądają ingerencji samorządu, jeżeli to jest droga samorządowa.

Czyli możemy już powiedzieć, że jesteśmy w takim momencie inwestycji w Polsce, że głównym wyzwaniem nie jest już to, ile kilometrów nowych dróg się zbuduje, ale integrowanie tego systemu, który już w tej chwili został w dużej części zbudowany właśnie poprzez obwodnice, poprzez łączenie poszczególnych korytarzy komunikacyjnych, czy jeszcze tak dobrze nie jest?

Jeszcze tak dobrze nie jest, bo pragnę przypomnieć, zgodnie ze strategią przyjętą przez rząd budujemy 2000 kilometrów autostrad i tutaj mamy już bardzo wysokie zaawansowanie. W 2025 roku ten proces zostanie ukończony. Zostaje nam do oddania, do użytku, do wybudowania, do dokończenia budowy w wielu przypadkach 360 kilometrów autostrad, 6000 kilometrów dróg ekspresowych. Tutaj sytuacja jest troszeczkę odmienna, bo tych dróg ekspresowych mamy dzisiaj 2214 kilometrów (posiłkowałem się notatką, żeby nie pomylić) w stosunku do 6000 kilometrów zakładanych. I to jest ten podstawowy ruszt komunikacyjny. Ale równolegle, nie kolejnie, ale równolegle musimy zadbać o bezpieczeństwo tam, gdzie ono jest... bezpieczeństwo w ruchu drogowym, bezpieczeństwo użytkowników ruchu, bezpieczeństwo mieszkańców, tam, gdzie ono jest bardzo mocno zagrożone. I stąd idea równoległej budowy obwodnic, równoległego tak zwanego odbarczenia tych miejsc, gdzie dochodzi do zatorów tych drogowych, tych miejsc, gdzie po prostu normalnie nie można żyć.

Ja się też będę teraz posiłkował nie notatką, tylko artykułem, który znalazłem dzisiaj rano w serwisie Interia, pojawił się tam wczoraj wieczorem. Tytuł tekstu: „Wschód Polski powoli nadrabia cywilizacyjne zaległości”. Mówi tutaj specjalista do spraw prognoz i analiz ruchu drogowego, że Via Carpatia zintegruje kraje położone na wschodniej granicy Unii, będzie impulsem rozwojowym dla wschodniej części Polski. Dlaczego ja o tym mówię? Dlatego że pamiętam, że kiedy dokładnie te same rzeczy mówiło Prawo i Sprawiedliwość lat temu 5 albo 7, to wtedy odpowiedź była taka: „A, roją im się jakieś dziwaczne inwestycje, to są w ogóle jakieś mrzonki”. Dzisiaj okazuje się, że specjaliści od ruchu drogowego mówią dokładnie te same rzeczy. Kiedy Via Carpatia będzie gotowa, proszę powiedzieć, panie ministrze?

Te słowa, które pan zacytował, myślę są wielką satysfakcją dla wszystkich tych, którzy bardzo ciężko pracują na tym, aby projekt Via Carpatia nie tylko w Polsce, ale projekt Via Carpatia od Łotwy, Litwy aż do Grecji, dalej do Stambułu, żeby się urzeczywistnił. Wykonaliśmy całą masę prac związanych z wnioskiem o wpisanie tego szlaku do korytarza sieci bazowej szlaków komunikacyjnych w Unii Europejskiej, za tym idzie zawsze finansowanie ze środków unijnych, dlatego to jest tak bardzo ważne. I to daje gwarancję, że ta droga na całej długości powstanie. Mało tego, również z tak zwanymi odnogami, bo przecież dzisiaj mamy 12 państw, które potwierdza w dokumentach konieczność budowy tej drogi.

A przypomnę, kiedy tę inicjatywę zaproponował śp. pan profesor prezydent Lech Kaczyński w 2006 roku, ona była poddana krytyce przez... Od 2008 roku do 2015 praktycznie w tej sprawie niewiele się stało, a niedawno, kiedy rozpoczęliśmy intensywne prace, czyli na przełomie 2015/16, kiedy rząd Prawa i Sprawiedliwości wziął odpowiedzialność między innymi za inwestycje transportowe, kiedy zwołaliśmy tutaj i skutecznie spotkaliśmy ministrów transportu z 8 państw, przez które przebiega Via Carpatia, słyszeliśmy stale powtarzane przez opozycję między innymi, ale także przez (...) ekspertów słowa: „Drogi w kierunku południowym, drogi południkowe nie są Polsce potrzebne. Są nieefektywne, nie dają nadziei na to, że zainwestowane środki się zwrócą”. Dzisiaj mówimy o tym, że Via Carpatia... i słyszymy to na Słowacji, na Węgrzech, w Rumunii, w Bułgarii, na Litwie, w Grecji, w Chorwacji, Słowenii, dzisiaj słyszymy, że Via Carpatia łączy Trójmorze, Via Carpatia jest kręgosłupem Europy Środkowo–Wschodniej. W Polsce...

Łączy się z inicjatywą dyplomatyczną w Polsce w bardzo logiczny sposób.

Panie redaktorze, państwo zapewne też czekają na odpowiedź, kiedy. Więc ponad 700 kilometrów dróg w Polsce, Via Carpatii w Polsce 2025 realizujemy, oddajemy do użytkowania. Na Słowacji według ministra transportu Słowacji Arpáda Érseka, który zapewnia 2023, maksymalnie 2024, na Węgrzech 2022, Rumunii... Via Carpatię dzisiaj traktują jako priorytet rządu rumuńskiego, kiedy mówimy o inwestycjach drogowych.

Panie ministrze, pan się chwali tym, co jak szybko jest budowane, a Grzegorz Schetyna, lider Platformy Obywatelskiej, zapowiada dzisiaj na godzinę 12 konferencję prasową przy budowie trasy S5. Nie wiem co prawda dokładnie, w którym miejscu, bo tego w zapowiedziach nie było, ale domyślam się, że pewnie zapowiada tę konferencję nie po to, żeby pokazać, jak rząd szybko buduje, tylko żeby pokazać, jak rząd szybko nie buduje.

Nie buduje, tak.

Więc chciałem pana od razu zapytać, co w takim razie złego dzieje się z trasą S5, że aż lider opozycji jedzie tam pokazać ją jako przykład nieudolności rządu?

Bardzo żałuję, że pan Grzegorz Schetyna, bardzo żałuję, że politycy Platformy Obywatelskiej w połowie tego roku, w pierwszej połowie tego roku, kiedy mieliśmy problem z wykonawcą generalnym, z firmami włoskimi, nie wsparł nas w negocjacjach, w rozmowach z Włochami, nie zachęcił ich do tego, żeby chcieli wykonać warunki umowy, która została podpisana, warunki umowy dotyczące realizacji inwestycji S5. Jeżeli wykonawca jakiejkolwiek inwestycji nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, nie realizuje tej inwestycji, nie buduje w tym przypadku drogi ekspresowej S5, to co robimy z wykonawcą? Dziękujemy mu, delikatnie rzecz ujmując, za współpracę...

No i tak się stało, Włochom podziękowano. A kiedy prace ruszą ponownie?

...i tak się stało, podziękowaliśmy Włochom. Ogłosiliśmy przetarg, w sierpniu został ogłoszony przetarg. Musieliśmy wszystko to, co oni zostawili w tym niedokończonym, przepraszam, bałaganie, musieliśmy to zinwentaryzować, opisać, ogłosić przetarg, teraz przetarg będzie na jesieni rozstrzygnięty, podpisujemy umowę na przełomie roku, nowy wykonawca dokończy tę inwestycję. To jest po prostu efekt tej silnej pozycji państwa, bo państwo polskie musi być silne. My nie możemy ulegać wykonawcom, którzy wzięli na siebie obowiązki realizacji inwestycji drogowych. Państwo polskie zapewnia finansowanie, my mamy środki finansowe, płacimy za wykonane prace, ale żądamy również, żeby te prace były wykonane zgodnie z zasadami, z technologią i żeby były wykonane w terminie.

Panie ministrze, to na sam koniec, ale dosłownie tak bardzo króciutko, bo à propos tras otwierał pan kolejny odcinek na Pomorzu S6 wczoraj, ale też była mowa...

(...) 130 kilometrów drogi ekspresowej (...)

...też była mowa o tunelu do Świnoujścia. Na koniec króciutko – kiedy tunel świnoujski będzie gotowy?

W 2023. Wczoraj wielka rzecz – odebraliśmy pozwolenie na budowę tunelu do Świnoujścia, a tego tunelu miało nie być, przecież było to niemożliwe. Też o tym mówi opozycja. I niestety nie pomogła nam w tym, żeby przygotować to pozwolenie na budowę. Za chwilę rozpoczynają się tam prace budowlane.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk był gościem Sygnałów Dnia i radiowej Jedynki. Dziękuję bardzo, panie ministrze.

Dziękuję, dziękuję państwu.

JM

 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak