Kontrowersje wokół nowych zasad korzystania z hulajnóg elektrycznych

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2020 08:12
Urządzenia transportu osobistego, czyli m.in. hulajnogi elektryczne mają być traktowane jak rowery, a kierujący nimi muszą mieć uprawnienia do kierowania pojazdem, takie, jak w przypadku roweru - zakłada projekt noweli Prawa o ruchu drogowym przygotowany przez resort infrastruktury.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Mimma Key/shutterstock.com

Posłuchaj
03:35 [ PR1]PR1 (mp3) 17 czerwiec 2020 07_47_02.mp3 Kontrowersje wokół nowych zasad korzystania z hulajnóg elektrycznych (Sygnały dnia/Jedynka)

 

Projekt zakłada, że kierujący urządzeniem transportu osobistego (UTO) może korzystać z infrastruktury przeznaczonej dla rowerów, jak droga dla rowerów i pas ruchu dla rowerów. Będzie musiał posiadać uprawnienia do kierowania pojazdem, takie jak w przypadku roweru, czyli kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T, jeśli nie ukończył 18 lat (osób, które ukończyły 18 lat to nie dotyczy).

Jak zauważył Przemysław Skoczyński z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego, wymóg posiadania uprawnień może niektórych zniechęcić do korzystania z UTO. Agata Gajos ze Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego jest zdania, że to dobre rozwiązanie, jeśli wziąć pod uwagę, że hulajnogami często poruszają się dzieci.

- Najbardziej przerażające jest to, że na hulajnogi wsiadają osoby, które nigdy nie miały styczności z ruchem drogowym, nawet nie zrobiły karty rowerowej w dzieciństwie, i nie mają bladego pojęcia, jakie są przepisy i co ich obowiązuje - dodała. 

Hulajnogi na chodnikach i na jezdni

Zgodnie z projektem, w obszarze zabudowanym kierujący urządzeniem transportu osobistego poruszać się może wyłącznie pasem ruchu dla rowerów lub drogą dla rowerów. Wyjątkowo, w przypadku braku drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, może poruszać się po drodze pod warunkiem, że obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Możliwość poruszania się urządzeniem transportu osobistego jezdnią drogi (na której prędkość dopuszczalna pojazdów jest nie większa niż 30 km/h) została w projekcie ograniczona jedynie do obszaru zabudowanego. Przewiduje się też, że poruszanie się UTO chodnikiem lub drogą dla pieszych dozwolone jest wyjątkowo wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h.

- Jeżeli wpuścimy hulajnogi legalnie na chodnik, to w jakiej sytuacji stawiamy pieszych, którzy poruszają się ze znacznie mniejszą prędkością? Czy zawarcie w przepisach zdania, że hulajnoga ma się poruszać z bezpieczną prędkością, nie zagrażającą pieszemu, wystarczy? Co to znaczy bezpieczna prędkość? Jak ją zmierzyć? Myślę, że to jest bardzo kontrowersyjne. Także, z drugiej strony, wprowadzenie hulajnogi na drogę, na ulicę - oceniła Gajos.

- Środowiska rowerowe, które od wielu lat walczą o rozwój infrastruktury rowerowej w Polsce, mogą nie być przychylnie nastawione do nowych pojazdów na swoich drogach. Podobnie piesi - nie chcą UTO na chodnikach. Z kolei kierowcy nie chcą UTO na jezdniach - powiedział Skoczyński.

To zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa

"Efektem projektowanych zmian będzie prawne uporządkowanie ruchu urządzeń transportu osobistego (np. hulajnóg elektrycznych), co z kolei - m.in. poprzez znaczne ograniczenie ruchu tych urządzeń na chodnikach i drogach dla pieszych - zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego" - napisano w Ocenie Skutków Regulacji.

Projektowane przepisy wprowadzają do ustawy definicję urządzenia transportu osobistego i określają dla tego pojazdu maksymalne wymiary (szerokość – nieprzekraczająca w ruchu 0,9 m, długość - nieprzekraczająca 1,25 m) oraz maksymalną prędkość jazdy ograniczoną konstrukcyjnie do 25 km/h.

***

Tytuł audycji: Sygnały dnia 

Prowadzi: Karolina Rożej

Autorka materiału: Izabela Kostyszyn

Data emisji: 17.06.2020 r. 

Godzina emisji: 7.45

Jedynka/PAP/kk

Zobacz więcej na temat: Karolina Rożej przepisy drogowe
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Nie prawo a rolnictwo. Co studiować, by mieć dobrą pracę w niedalekiej przyszłości?

Ostatnia aktualizacja: 15.06.2020 09:15
Jaki kierunek wybrać, by nie żałować? Pandemia koronawirusa pokazała, które zawody, mimo narastającego w wielu branżach kryzysu, mają nadal mocną pozycję na rynku i na które warto postawić.
rozwiń zwiń