WF bez sportów kontaktowych? Szkoła w rzeczywistości pandemicznej

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2021 08:44
Choć Ministerstwo Edukacji i Nauki deklaruje, że 1 września uczniowie rozpoczną naukę stacjonarną, to wśród rodziców i uczniów wciąż wiele jest wątpliwości. Jedną z najbardziej palących kwestii okazują się lekcje wychowania fizycznego. Jak dostosować je do wymogów pandemicznych?
Lekcje WF-u to najpoważniejsze wyzwanie w obliczu powrotu do nauki stacjonarnej w szkołach
Lekcje WF-u to najpoważniejsze wyzwanie w obliczu powrotu do nauki stacjonarnej w szkołach Foto: Anatol Chomicz / Forum

Czytaj też:
Przemyslaw Czarnek Poznaj Polske 1200.jpg
"Poznaj Polskę". Szef MEiN zapowiedział program dofinansowania wycieczek szkolnych, budżet to 15 mln zł

Zgodnie z wytycznymi resortu edukacji i nauki podstawowym obowiązkiem pracowników będzie regularna dezynfekcja infrastruktury szkoły, w tym sprzętu sportowego. - Zalecamy korzystanie przez uczniów z boiska szkolnego oraz pobyt na świeżym powietrzu na terenie szkoły - mówi rzecznik ministerstwa Anna Ostrowska.


Posłuchaj
05:24 PR1_AAC 2021_08_18-07-46-08.mp3 Jak będą wyglądały lekcje wychowania fizycznego w czasach COVID-19? ("Sygnały dnia"/Jedynka)

 

Hartujmy nasze dzieci

To jednak nie wszystko. Według urzędników nauczyciele i wychowawcy, zwłaszcza ci odpowiadający za wychowanie fizyczne, powinni zrezygnować z realizowania ćwiczeń i gier kontaktowych. - Rekomendujemy organizowanie wyjść w miejsca otwarte, na przykład do parku, do lasu, w tereny zielone. Oczywiście z zachowaniem dystansu od osób trzecich i z zachowaniem zasad obowiązujących w przestrzeni publicznej - tłumaczy Anna Ostrowska. Zdecydowanie nie zaleca się wycieczek do miejsc zamkniętych.

O dobrych rezultatach organizowania zajęć w plenerze przekonano się już kilka miesięcy temu w Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. - Mówimy tutaj też o pewnej formie hartowania. Warunki atmosferyczne zawsze są dobre, nie zawsze dobrze się ubieramy - mówi prorektor ds. organizacyjnych i współpracy z otoczeniem we wrocławskiej AWF. Podkreśla jednocześnie, że dzieci, które uczestniczą w szkolnych zajęciach sportowych na świeżym powietrzu, często później powtarzają to z rodzicami.

Zobacz też:

Czytaj też:
Uczniowie w czasie zajeć szkolnych.jpg
Czy dzisiejsza szkoła podoła wyzwaniom przyszłości?

A jednak po staremu

Należy jednak pamiętać, że zarówno podstawa programowa, jak i liczba godzin wychowania fizycznego do zrealizowania pozostały bez zmian. Nie da się również ukryć, że całkowita rezygnacja z uprawiania sportów zespołowych, kontaktowych jest zadaniem praktycznie niewykonalnym. - Te dzieci mają ze sobą dużo większy kontakt w szatni, w której się przebierają, niż na sali czy na boisku. Myślę więc, że nauczyciele starają się rozsądnie do tego podejść - mówi Małgorzata Zalewska, ucząca wychowania fizycznego w warszawskim liceum.

A jak zachęcić młodych ludzi do pełnego uczestnictwa w szkolnych zajęciach sportowych? Zdaniem ekspertów powinno odbywać się to we współpracy nauczyciela z rodzicami oraz samymi dziećmi. - Główną rolą nauczyciela jest pokazać dobre miejsce dla każdego, dla tego bardziej i mniej sprawnego. Wszyscy jesteśmy potrzebni i każdy realizuje to wychowanie fizyczne na swoim poziomie. Nawet jeżeli te umiejętności są zróżnicowane, to ocenę absolutnie możemy mieć taką samą - radzi dr Ireneusz Cichy.

***

Tytuł audycji: Sygnały dnia

Prowadzą: Karolina Rożej i Grzegorz Jankowski

Materiał: Maja Mazurek

Data emisji: 18.08.2021

Godzina emisji: 7.46

mg

Czytaj także

Od września powrót do szkół. Piontkowski: pozwala na to poziom wyszczepienia nauczycieli

Ostatnia aktualizacja: 11.08.2021 14:36
- Jesteśmy zdeterminowani, żeby uczniowie wrócili od września do nauki stacjonarnej w szkołach. Pozwala na to wyszczepienie nauczycieli i pracowników akademickich na poziomie ok. 70 proc. - podkreślił w środę w Sejmie wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy Polacy chcą powrotu do nauki stacjonarnej w szkołach? Zobacz najnowszy sondaż

Ostatnia aktualizacja: 15.08.2021 09:52
53,6 proc. badanych uważa, że nauka w roku szkolnym 2021/2022 powinna się rozpocząć w postaci stacjonarnej - wynika z sondażu SW Research dla portalu rp.pl. Zdaniem 25,9 proc. ankietowanych nauka szkolna powinna odbywać się w formule hybrydowej.
rozwiń zwiń