Żółta, czerwona lub mętna. Kto odpowiada za stan wody w kranach?

Ostatnia aktualizacja: 25.10.2021 13:53
Zarządcy wodociągów zapewniają, że polska woda spełnia normy unijne i krajowe, że poddawana jest regularnym badaniom laboratoryjnym i nadaje się do picia. A jednak zdarza się, że z kranów leci ciecz mętna, żółta lub czerwona. W czym więc tkwi problem?
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: l i g h t p o e t/Shutterstock

Czytaj też:
woda mineralna 1200.jpg
Jaka woda do picia najlepsza? Dla każdego coś innego

Jednym z tłumaczeń, jakie słyszą osoby zgłaszające problem z wodą lecącą z kranów, jest stan rur. Jakość wody ma wpływ na zdrowie i życie ludzi, jest więc pod stałym nadzorem. - Najważniejszą cechą w przepisach jest to, że woda, którą przeznaczono do spożycia, ma mieć zero bakterii - tłumaczy Danuta Paginowska, rzeczoznawca budowlany w zakresie instalacji i sieci wodociągowej.


Posłuchaj
04:37 PR1_AAC 2021_10_25-07-45-38.mp3 Czy zabarwiona lub mętna woda w kranie powinna nas niepokoić? ("Sygnały dnia"/Jedynka)

 

Po prostu awaria?

Znalezienie bakterii w wodzie skutkuje zamknięciem wodociągu, a następnie konieczna jest dezynfekcja. Choć takie przypadki w Polsce już były, to najczęściej przyczyny zanieczyszczenia wody są bardziej prozaiczne. - Rzeczą naturalną jest, że przy tak ogromnej infrastrukturze podziemnej zdarzają się awarie - mówi Marek Smółka z warszawskich wodociągów. Prowadzone prace skutkują niekiedy zmianą kierunku przepływu wody. - To może być przyczyną czasowej zmiany jej parametrów, na przykład barwy - dodaje gość audycji. A co, jeśli zła jakość wody utrudnia nam funkcjonowanie?

Sprawę można zgłosić do wodociągów, starając się o bonifikatę. Należy pamiętać, że wodociągi odpowiadają za jakość wody dostarczanej do zaworu głównego. Ten najczęściej zlokalizowany jest przed budynkiem. - Za jakość wody w budynku odpowiada właściciel, który jest również właścicielem wewnętrznej sieci wodociągowej - wyjaśnia Robert Żurek z Wodociągów Miasta Krakowa. Danuta Paginowska potwierdza natomiast, że wpływ na wygląd i smak wody może mieć rdza w rurach. - Zła jakość wody może wynikać z remontów, prowadzonych np. przez sąsiadów - przekonuje.

Zobacz też:

Czytaj też:
fontanna monety szczęście Shutterstock 1200.jpg
Grosik na szczęście. Gdzie trafia?

Gdzie szukać pomocy?

Wykonawca prac powinien jednak po zakończeniu remontu zdezynfekować instalację. Jeżeli tego nie zrobił, a w naszym kranie pojawia się woda zabarwiona lub mętna, powinniśmy wystosować do administratora lub właściciela budynku wniosek o sprawdzenie i przepłukanie rur. - Jeśli wynika to z niewłaściwego stanu rur w budynku, bezwzględnie musimy naciskać na administratora, żeby wykonał na przykład okresowe przeglądy - nie ma wątpliwości Marek Smółka. Jeśli jednak sprawa dotyczy budynku jednorodzinnego, odpowiedzialność spoczywa na jego właścicielach.

Tytuł audycji: Sygnały dnia

Prowadzili: Karolina Rożej, Katarzyna Gójska

Autorka materiału: Izabela Kostyszyn

Data emisji: 25.10.2021

Godzina emisji: 7.45

mg

Czytaj także

Awaria wodociągowa w centrum Warszawy. Przywrócono ruch na ulicy Królewskiej

Ostatnia aktualizacja: 28.09.2021 13:05
- Ruch na ulicy Królewskiej, gdzie doszło do awarii wodociągowej został przywrócony - poinformował rzecznik MPWiK Marek Smółka. Dodał, że trwają teraz prace nad przywróceniem dopływu wody do budynku Garnizonu Warszawskiego.
rozwiń zwiń