Grupa "Żelazny". Najwięksi twardziele wśród pilotów

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2013 13:44
- Nie boimy się. Ryzyko jest, jak w każdej działalności człowieka. Ale nie możemy pozwolić, żeby było większe niż dopuszczalne - powiedział w audycji "Lato z Radiem" pilot Tadeusz Kołaszewski, członek grupy akrobacyjnej "Żelazny".
Audio
  • Grupa "Żelazny". Najwięksi twardziele wśród pilotów (Jedynka/Lato z Radiem)
Podniebne akrobacje grupy Żelazny
Podniebne akrobacje grupy "Żelazny"Foto: facebook.com/grupazelazny

"Żelazny", to jedyna w Polsce cywilna grupa akrobacyjna. Lata na tłokowych, charakterystycznych, biało-czerwonych samolotach Zlin Z-526, Z-50 i Extra-330LC.

Nie jest łatwo zostać twardzielem z grupy "Żelazny". Czym innym jest bowim latanie na szybowcu, samolocie komunikacyjnym, a czym innym są podniebne akrobacje. - Zasady aerodynamiki są te same, ale zadania są inne. Trzeba się tego nauczyć - powiedział Kołaszewski.

Żeby latać w zespole, trzeba rozpocząć od akrobacji indywidualnej i dobrze panować nad samolotem. - Akrobacja zespołowa jest o tyle wymagająca, że samoloty są blisko siebie. Nie ma takiej dynamiki, jak indywidualnie, te zagrożenia wynikają z bliskości innych samolotów – powiedział Kołaszewski. Blisko, to znaczy samoloty 2-4 metry od siebie przy prędkości ok. 300 km/godz. Zależy to od figur i dynamiki powietrza. Trzeba uważać.

Dlatego za każdym razem, gdy piloci wsiadają do samolotów są maksymalnie skupieni i skoncentrowani. - Nie może być tak, że robimy to po raz setny, czy dwusetny i wobec tego musi się udać. Absolutnie nie - powiedział Kołaszewski.

Jednak w podniebnej akrobacji, zwłaszcza indywidualnej może się zdarzyć, że dojdzie do utraty świadomości. - Akrobacja związana jest uprawianiem sportu. Człowiek musi być w bardzo dobrej kondycji. Akrobacja zespołowa jest trochę mniej dynamiczna. Ale przeciążenia też są duże. Trzeba się pilnować. To jest kwestia treningu oddechu, napinania mięśni. Nie możemy dopuścić do sytuacji, że tracimy świadomość choćby na ułamek sekundy - powiedział Kołaszewski. 

Jak trenuje się podniebne akrobacje? Na przykład samoloty związuje się liną i pilnuje, żeby w locie nie pękła. Taki popis dało tylko dwóch pilotów przed wojną oraz właśnie grupa "Żelazny". - Samoloty były związane łańcuchami. Podejrzewam, że obecnie Urząd Lotnictwa Cywilnego nie zgodziłby się na to - przyznał Kołaszewski.

Najbliższy pokaz grupy Żelazny na Festiwalu Malta w Poznaniu. A na jeszcze więcej podniebnych przeżyć zapraszamy w dniach 2– 4 sierpnia na MAZURY AIR SHOW 2013. Radiowa Jedynka jest patronem imprezy.

tj

Zapraszamy na weekendowe koncerty oraz do słuchania Lata z Radiem codziennie na antenie radiowej Jedynki – od poniedziałku do soboty w godzinach 9.00-13.00 oraz dodatkowo w niedzielę w paśmie 10.00-13.00.

Polecamy też płytę "Lato z Radiem 2013". Album towarzyszyć będzie najpopularniejszej audycji radiowej w Polsce oraz koncertom Lata z Radiem. Płyta do nabycia na stronie sklep.polskieradio.pl

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Radom: "ostatnia prosta" przed Air Show

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2013 12:56
220 samolotów, z czego ponad 170 w powietrzu, będą mogli podziwiać w ostatni weekend sierpnia miłośnicy lotnictwa. Na radomskim lotnisku trwają ostanie przygotowania.
rozwiń zwiń