X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Andrzej Korzyński - "ojciec" i "matka" Franka Kimono

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2017 17:23
Andrzej Korzyński jest pomysłodawcą tej postaci, kompozytorem muzyki, a także autorem większości tekstów do parodiujących styl disco hitów. Przyznaje, że lubił się pośmiać i ironizować z naszego smutnego życia. Szczególnie smutnego w latach 80. XX wieku.
Audio
  • Andrzej Korzyński o historii Franka Kimono (Muzyczna Jedynka)

Piotra Fronczewskiego jako wokalistę tego projektu wybrał podczas rejestracji ścieżki dźwiękowej do filmu "Akademia Pana Kleksa", za którą również odpowiadał. - Fronczewski pokazał wtedy co potrafi, powalił wszystkich swoim nieprawdopodobnym talentem - przyznał kompozytor. Jednak pomysł na całą płytę Franka Kimono pojawił się dopiero po sukcesie piosenki "King Bruce Lee karate mistrz". Japońska stylizacja projektu wiązała się z panującą w Polsce na początku lat 80. modą na dalekowschodnie sztuki walki, która wybuchła po premierze w 1982 roku filmu "Wejście smoka" z Brucem Lee.

Przekonać Piotra Fronczewskiego, by wcielił się w tę postać nie było łatwo. - Myślę, że gdyby ktoś inny wykonał te utwory nie byłyby one tak popularne, a może w ogóle nikogo by nie zainteresowały - przyznaje kompozytor. Wspomina, że najpierw Fronczewski próbował śpiewać i to był dramat. Dopiero, kiedy zaczął recytować piosenki nabrały wyrazu. - To była nowa jakość - dodaje

Andrzej Korzyński wspomina, że choć panował stan wojenny, to czynne były dyskoteki. Tam wpadł mu do głowy pomysł na dyskotekowego bohatera.

Kompozytor ironizuje, że jest już nie "ojcem" a wręcz "dziadkiem" polskiego bigbitu. Nazwę bigbit wymyślił Franciszek Walicki, żeby nie drażnić ówczesnych prominentów angielskim określeniem rock and roll. Wszystkie największe gwiazdy, oprócz Skaldów i Maryli Rodowicz, nagrywały wówczas w Młodzieżowym Studiu Rytm, którego Andrzej Korzyński był współzałożycielem.

Dlaczego muzyk nazwał swego bohatera Frankiem Kimono? Kto śpiewał w chórkach? Jakie jest przesłanie piosenki "Meluzyna"? Która z firm nie chciała wydać nagań z "Akademii Pana Kleksa" i później tego żałowała?

Posłuchaj całej rozmowy.

***

Tytuł audycji: Muzyczna Jedynka

Prowadzi: Maria Szabłowska

Gość: Andrzej Korzyński (kompozytor, autor tekstów)

Data emisji: 29.12.2017

Godzina emisji: 14.18

ag/kk

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Andrzej Korzyński: Młodzieżowe Studio Rytm to był przełom

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2015 15:16
- Po raz pierwszy w czasach komunizmu Polskie Radio pozwoliło, żeby powstała konkurencja w redakcjach muzycznych - mówi w Jedynce kompozytor.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Andrzej Korzyński o kultowej muzyce do "Akademii Pana Kleksa"

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2016 15:00
- Bardzo się cieszę, że to ujrzało światło dzienne. Ta muzyka pojawiła się wówczas jak z innej planety, żeby ludziom zaoferować coś ciepłego, troszkę Hollywood. Ma ona w swoim brzmieniu i klimacie coś z filmów Disneya, czy filmów rysunkowych, które znaliśmy i kochaliśmy - przyznaje Andrzej Korzyński.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Andrzej Korzyński: "Wielki Szu" to amerykański film kręcony w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 08.11.2017 15:51
Luka w dyskografii wybitnego kompozytora Andrzeja Korzyńskiego została wypełniona. Ukazała się płyta zawierająca melodie skomponowane do filmu "Wielki Szu" oraz - w charakterze bonusu - nagrania przygotowane do realizowanego w tym samym czasie filmu "Dzień kolibra".
rozwiń zwiń