X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Jak działają nasze elektrownie komórkowe, czyli mitochondria?

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2015 00:45
- Komórka i mitochondria potrzebują serii procesów i mechanizmów, które kontrolują to, co się dzieje i są w stanie reperować błędy m.in. podczas transportu białek - mówi prof. Agnieszka Chacińska.
  • Prof. Agnieszka Chacińska opowiada o wynikach badań, dotyczących regulacji białek mitochondrialnych (Naukowy zawrót głowy/ Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay

Profesor Agnieszka Chacińska wyjaśnia, że nasze ciało jest zbudowane z komórek, które są podzielone na tzw. przedziały komórkowe. - Jednym z takich przedziałów, bardzo ważnym dla funkcjonowania komórek są mitochondria. Pełnią one podstawową rolę w generowaniu energii i z tego powodu nazywane są elektrowniami komórkowymi - tłumaczy specjalistka z Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie.

W prestiżowym piśmie Amerykańskiej Akademii Nauk PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences of the USA) zostały opublikowane wyniki badań zespołu badawczego prof. Agnieszki Chacińskiej, dotyczące regulacji białek mitochondrialnych. Mitochondria to bardzo ważna część komórki odpowiadająca za generowanie energii i metabolizm. Odkrycie prof. Chacińskiej i jej zespołu pozwoli lepiej zrozumieć procesy degeneracyjne i patologiczne związane z zaburzeniami mitochondriów, co związane jest często z różnymi chorobami.

Z rozmowy dowiesz się czym są tzw. niszczarki białek, z jakimi chorobami powiązane jest nieprawidłowe działanie mitochondriów w naszym organizmie oraz jakie są wnioski z badań naukowców pod przewodnictwem prof. Chacińskiej.

Tytuł audycji: Naukowy zawrót głowy

Prowadził: Krzysztof Michalski

Goście: prof. Agnieszka Chacińska (Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie, laureatka programu Fundacji na rzecz Nauki Polskiej WELCOME)

Data emisji: 29.06.2015

sm/ag

Trzy dni bez mycia zębów mogą się dla nas źle skończyć

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2015 04:15
Istnieją naukowe dowody na to, że próchnica i dolegliwości przyzębia nie dotyczą samej jamy ustnej. Choroby dziąseł i zębów mają niekorzystny wpływ na cały nasz organizm.

Choroba brzydkich słów i nieeleganckich gestów

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2015 14:05
10 czerwca obchodzony jest Europejski Dzień Świadomości Zespołu Tourette’a. Na tę chorobę cierpi około 50 tysięcy osób w Polsce.

Zdrowie publiczne, czyli nasza odpowiedzialność za zdrowie

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2015 01:36
- Zdrowie publiczne jest dziedziną, która zajmuje się zapobieganiem chorobom. Demografia spowodowała, że żyjemy coraz dłużej i chcemy żyć coraz lepiej - mówi dr Beata Małecka-Libera.