Znajomość natury molekularnej wyjdzie ci na zdrowie

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2015 12:07
- Komórkowy element struktury człowieka jest dziś niezwykle istotny dla zrozumienia wielu procesów, które zachodzą w organizmie - mówi prof. Mariusz Bidziński ze Szpitala Praskiego w Warszawie.
  • Prof. Mariusz Bidziński o diagnostyce molekularnej (Wieczór odkrywców/Jedynka)
- Każdy nowotwór ma swoje podłoże genetyczne  mówi prof. Mariusz Bidziński (zdjęcie ilustracyjne)
- Każdy nowotwór ma swoje podłoże genetyczne – mówi prof. Mariusz Bidziński (zdjęcie ilustracyjne)Foto: GlowImages/East News

Rozszyfrowanie ludzkiego genomu i postęp wiedzy w zakresie biologii molekularnej mają ogromny wpływ na możliwości diagnostyki i sposobu leczenia wielu chorób. Diagnostyka molekularna staje się narzędziem, które w coraz bardziej precyzyjny sposób pozwala określić, którzy z pacjentów mają szansę osiągnąć najlepszy efekt kliniczny, przy jak najmniejszych efektach ubocznych terapii.

Uczeni i lekarze pracują nad wykorzystaniem informacji zakodowanych w ludzkim DNA do stworzenia medycyny spersonalizowanej, czyli leczenia pacjentów lekiem dostosowanym do ich predyspozycji genetycznych. - Każdy z nas ma swoje cechy osobnicze, które wpływają na to, że nie wszystkie choroby będą się tak samo rozwijały, a leki tak samo działały - tłumaczy w radiowej Jedynce prof. Mariusz Bidziński.

Z audycji dowiesz się, jak postęp wiedzy wpływa na możliwości diagnostyki i leczenia nowotworów.

Tytuł audycji: Wieczór odkrywców

Prowadzi: Krzysztof Michalski

Gość: prof. Mariusz Bidziński (dyrektor ds. medycznych Szpitala Praskiego w Warszawie)

Data emisji: 15.12.2015

pg/asz

Rak piersi. Polscy genetycy odkryli groźny gen

Ostatnia aktualizacja: 17.06.2015 11:47
Udało nam się wykazać, że gen RECQl jest odpowiedzialny za wysokie ryzyko raka piersi - mówił prof. Jan Lubiński, genetyk z Zakładu Genetyki i Patomorfologii Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie.