X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

"Elektroniczny język" lepszy od ludzkiego?

Ostatnia aktualizacja: 20.08.2019 09:00
Dzięki elektronicznym językom można m.in. odróżnić czystą wodę od takiej, w której czyhają bakterie, wirusy i grzyby oraz i zawartość toksyn w żywności.
  • "Elektroniczny język" lepszy od ludzkiego? (Wieczór Odkrywców/Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock

Gościem audycji była młoda polska badaczka dr inż. Emilia Witkowska-Nery z Instytutu Chemii Fizycznej PAN w Warszawie, laureatka programu Fundacji na rzecz Nauki Polskiej START 2019, która pracuje m.in. właśnie nad takim "elektronicznym językiem".

- Dwa główne zastosowania komercyjnych "elektronicznych języków" to przede wszystkim analiza produktów spożywczych, tak jak jest to robione przez panele eksperckie, które niestety są drogie oraz testowanie smaków leków - mówi w "Wieczorze odkrywców" badaczka.

Rozmówczyni Krzysztofa Michalskiego pracuje także nad nowatorskim systemem (platformą) umożliwiającym hodowanie komórek i ich jednoczesną analizę w wielu miejscach trójwymiarowej kultury, który może służyć w farmacji do hodowli komórkowych umożliwiającym sprawdzanie aktywności różnych związków testowanych przy poszukiwaniu nowych leków i do testowania kosmetyków.

Jakie zastosowanie w turystyce może mieć "elektroniczny język"? Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.

Audycja sponsorowana przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Tytuł audycji: "Wieczór odkrywców" w ramach pasma "Eureka"

Prowadzi: Krzysztof Michalski

Gość: dr inż. Emilia Witkowska-Nery (Instytut Chemii Fizycznej PAN w Warszawie)

Data emisji: 19.08.2019

kh

Polak twórcą nowego sposobu wytwarzania nanomateriałów

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2019 20:26
Nanomateriały to wszelkie materiały, w których występują regularne struktury na poziomie molekularnym, tj. nie przekraczającej 100 nanometrów. To ok. 500 razy mniej niż ludzki włos.