Ostatnia aktualizacja: 15.01.2013 15:05
Potrafimy coraz lepiej odkrywać tajemnice, które skrywa DNA. Zarówno prehistoryczne, jak i współczesne. O możliwościach genetyki i fascynujących odkryciach w 2012 roku opowiada prof. Jerzy Duszyński z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego.
  • Co potrafi współczesna genetyka? Audycja Krzysztofa Michalskiego
Foto: Glow Images/East News
Zaginieni przodkowie, nowe terapie - co potrafi genetyka
Potrafimy coraz lepiej odkrywać tajemnice, które skrywa DNA. Zarówno prehistoryczne, jak i współczesne. O możliwościach genetyki i fascynujących odkryciach ostatnich miesięcy opowiada prof. Jerzy Duszyński.
Prof. Jerzy Duszyński z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego, dziekan Wydziału Nauk Biologicznych i Rolniczych PAN, opowiada o najnowszych odkryciach z zakresu genetyki, biologii i biochemii.
W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy udało nam sie odkryć nowy gatunek człowieka. Zrobili to genetycy, którzy najpierw wyodrębnili nowy gatunek pod względem genetycznym, a następnie odtworzyli genom Denisowianki, kobiety (o ile tak można powiedzieć), a właściwie krewniaczki ludzi i … neandertalczyków, która żyła około 80. tysięcy lat temu na Syberii.
Było to możliwe, ponieważ genetycy opracowali nową technikę sekwencjonowania prehistorycznego DNA, umożliwiającą uzupełnianie ubytków i uszkodzeń. Dzięki temu udało się ustalić nie tylko to, że kobieta, która zamieszkiwała kiedys jaskinię Denisowa, należała do odrębnego gatunku, ale także to, że była młoda, miała ciemne włosy i brązowe oczach, a także żyła ok. 74-82 tysiące lat temu.
Denisowianie krzyżowali się z ludźmi i ich geny przetrwały do dziś. C ciekawe, wcale nie na Syberii, gdzie życli sami Denisowianie. - Najbliżej spokrewnieni są z nimi Aborygeni w Australii - mówi prof. Duszyński.
Biolog opowiedział także o komórkach macierzystych pobranych ze skóry i przekształconych w komórki jajowe, które potem – zapłodniono in vitro i z tak zapłodnionych komórek powstało potomstwo! Była jeszcze o śmieciowym DNA, które, jak się okazało wcale nie jest śmieciowe i o tym, jak naukowcy opracowali specjalne narzędzie, które pozwala aktywować lub dezaktywować wybrane geny (to może mieć ogromne znaczenie przy opracowaniu terapii genowych).
Rozmowę prowadził Krzysztof Michalski.

W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy udało nam się odkryć nowy gatunek człowieka. Zrobili to genetycy, którzy najpierw wyodrębnili nowy gatunek na podstawie fragmentów DNA, a następnie odtworzyli cały genom Denisowianki, kobiety (o ile tak można powiedzieć), a właściwie krewniaczki ludzi i … neandertalczyków, która żyła około 80 tysięcy lat temu na Syberii.

Było to możliwe, ponieważ genetycy opracowali nową technikę sekwencjonowania prehistorycznego DNA, umożliwiającą uzupełnianie ubytków i uszkodzeń. Dzięki temu udało się ustalić nie tylko to, że kobieta, która zamieszkiwała kiedyś jaskinię Denisowa, należała do odrębnego gatunku, ale także to, że była młoda, miała ciemne włosy i brązowe oczy, a także żyła ok. 74-82 tysiące lat temu.

Denisowianie krzyżowali się z ludźmi i ich geny przetrwały do dziś. Co ciekawe, wcale nie na Syberii, gdzie żyli sami Denisowianie. - Najbliżej spokrewnieni są z nimi Aborygeni w Australii - mówił w "Wieczorze Odkrywców" prof. Jerzy Duszyński.

Biolog opowiedział także o komórkach macierzystych pobranych ze skóry i przekształconych w komórki jajowe, które potem – zapłodniono in vitro i z tak zapłodnionych komórek powstało potomstwo! W audycji mowa również o śmieciowym DNA, które, jak się okazało wcale nie jest śmieciowe i o tym, jak naukowcy opracowali specjalne narzędzie, które pozwala aktywować lub dezaktywować wybrane geny (to może mieć ogromne znaczenie przy opracowaniu terapii genowych).

Audycję prowadził Krzysztof Michalski.

(ew)

Prehistoryczne wirusy wbudowane w nasze DNA

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2012 13:31
Naukowcy znaleźli w ciele człowieka liczne ślady wirusów sprzed milionów lat.

Odczytali ludzki genom sprzed 7 tys. lat

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2012 13:03
Próbki genomu z Hiszpanii są starsze o ok. 1700 lat od Oetziego, myśliwego z Alp Tyrolskich, którego szczątki znaleziono kilka lat temu w topniejącym lodowcu. Na razie znamy tylko część sekwencji DNA dawnych ludzi, ale już wiemy o nich więcej.

DNA może być starsze od życia

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2012 13:05
Badacze są coraz bliżej udowodnienia, że DNA jest w stanie samoistnie wyłonić się z substancji chemicznych. Brytyjscy specjaliści sądzą, że DNA mogło pojawić się na początku istnienia Ziemi i że jest starsze od życia.

DNA denisowian złamane. Kim są tajemniczy hominidzi?

Ostatnia aktualizacja: 30.08.2012 20:31
Znajomość ich DNA może pozwolić na ustalenie pokrewieństwa między denisowianami, neandertalczykami i człowiekiem współczesnym.

Każdy z nas ma w sobie setki błędów genetycznych

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2012 21:13
Każdy człowiek ma w swoim DNA kilkaset błędów genetycznych. Takiego zdania są badacze z Wielkiej Brytanii, którzy przebadali pod tym względem tysiąc osób.