X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Dziecko ma problemy z liczeniem? To może być dyskalkulia

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2014 18:00
Dyskalkulia = lenistwo? W tym równaniu jest błąd. - Dziecko z tym zaburzeniem nie rozumie wartości, która kryje się pod obrazem graficznym liczby - mówiła Anna Walerzak-Więckowska, pedagog.
Audio
Dziecko ma problemy z liczeniem? To może być dyskalkulia
Foto: Glow Images/East News

2x2=4, 2x3=6, 2x... któż z nas nie pamięta tabliczki mnożenia wkuwanej z mozołem. Niestety, dla osób z dyskalkulią nawet takie najprostsze działania bywają nierozwiązywalne.

- Nie potrafiłam nauczyć się tabliczki mnożenia, chociaż wszędzie ją sobie rysowałam i się jej uczyłam - mówiła Paula, zdiagnozowana dyskalkuliczka. Dwudziestojednolatka nie ma problemów z innymi przedmiotami. Jednak  tzw. "królowa nauk", to jej przekleństwo. Do matury z matematyki będzie podchodzić już czwarty raz.

Z Jedynką zdrowiej - słuchaj na moje.polskieradio.pl >>>

Paula nie jest wyjątkiem. - Co roku około 160 dzieci z głęboką dyskalkulią przystępuje do matury - zauważyła Anna Walerzak-Więckowska, pedagog. Powiesz: "mało, po co robić problem". Zdaniem gościa "Czterech pór roku" problem jest duży. Rodzice i nauczyciele nie zdają sobie sprawy, że źródłem problemów dzieci z matematyką mogą być genetyczne nieprawidłowości.

Tabliczka
Tabliczka mnożenia

- Dyskalkulia jest zaburzeniem struktury zdolności arytmetycznej, za którą odpowiedzialne są w naszym mózgu płaty ciemieniowe  - tłumaczyła ekspertka. Takie zaburzenia wpływają na zdolność logicznego myślenia. Osoby z dyskalkulią mają problem z analizowaniem i wyciąganiem wniosków z działań matematycznych.  - Różnica między wiekiem matematycznym, a wiekiem życia sięga minimum czterech lat. - tłumaczyła pedagog. Oznacza to, że gimnazjalista pomagający sobie w zadaniach matematycznych licząc na palcach, rozwiązuje je jak sześciolatek.

U młodszych dzieci zauważymy problem z odróżnianiem wielkości fizycznej "obiektu", od wartości liczby. - Dla takiego dziecka jeden słoń, to nie jest tyle samo co jedna mrówka - zobrazowała zaburzenie Walerzak-Więckowska. Dyskalkulia to nie tylko problem "szkolny". Zaburzenie jest dużym utrudnieniem w życiu codziennym. - Mój chłopak śmiał się, że nie pamiętam pod jakim numerem mieszka, a spotykamy się od dwóch lat – opowiadała Paula.

Jedynka

Mniej śmiesznie było, gdy nastolatka zablokował sobie kartę bankomatową wpisując niewłaściwie PIN. - Są osoby dorosłe, które nie potrafią pobrać z bankomatu 1200 zł. ponieważ bankomat jest do 300 zł. A potem trzeba obliczyć ile jeszcze należy wypłacić pięćdziesiątek – mówiła pedagog.

Summa summarum, jeśli twoje dziecko "zakuwa" matmę, ale jego praca nie przynosi żadnych efektów, warto skonsultować się z pedagogiem szkolnym. Jednak pamiętajmy, równanie: lenistwo = problemy z matematyką, jest również prawdziwe. Dlatego warto sprawdzić, czy przypadkiem nie tu jest "Pitagoras pogrzebany".

"Cztery pory roku" na antenie Jedynki od poniedziałku do piątku między godz. 9.00 a 12.00.

(pkur, pg)

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zajęcia dodatkowe w przedszkolach. Strata czasu?

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2013 14:59
Psychoterapeutka dzieci uważa, że posyłanie przedszkolaków na zajęcia dodatkowe niewiele daje, jeśli chodzi o wiedzę merytoryczną. Bo kilkulatki mają krótki czas skupienia, co chwilę interesują się czymś innym.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Komu i czemu służy szkoła?

Ostatnia aktualizacja: 15.01.2014 10:08
Dlaczego radosne dzieci zmieniają się w zniechęconych uczniów?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Szkoła - toksyczny związek od małego. Jak nie zabijać ciekawości?

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2014 05:08
Niemiecki uczony, profesor psychiatrii, neurobiolog i filozof Manfred Spitzer napisał, że mózg ucznia jest miejscem pracy nauczyciela. Jednak nie każdy pedagog o tym pamięta. Dr Marzena Żylińska przekonuje, że najwyższy czas, by szkolny program nauczania dopasować do sposobu pracy mózgu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Raport: polska szkoła nie uczy samodzielnego myślenia

Ostatnia aktualizacja: 15.02.2014 10:00
Tylko 2 procent uczniów w ostatnim roku nauki potrafi bezbłędnie zinterpretować tekst i logicznie to uzasadnić, podaje "Rzeczpospolita" powołując się na Raport Instytutu Badań Edukacyjnych.
rozwiń zwiń