Konsumencie - nie bój się walczyć o swoje prawa!

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2016 13:30
Klienci nie są bezbronni w starciu z nieuczciwymi sklepami czy bankami. - Istnieje sieć poradnictwa konsumenckiego, myślę tu o rzecznikach konsumentów, organizacjach konsumenckich i rzeczniku finansowym - mówi Dorota Karczewska z UOKiK.
Audio
  • Wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska radzi, jak walczyć o prawa konsumenta (Cztery Pory Roku/Jedynka)
Umowy z bankami, ubezpieczycielami, operatorami telefonii należy czytać bardzo uważnie. Ale nawet jeśli już podpisaliśmy dokument, możemy zgłosić niedozwolone klauzule
Umowy z bankami, ubezpieczycielami, operatorami telefonii należy czytać bardzo uważnie. Ale nawet jeśli już podpisaliśmy dokument, możemy zgłosić niedozwolone klauzuleFoto: Glow Images/East News

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wkracza natomiast tam, gdzie zagrożone są zbiorowe interesy konsumentów. - Nie zajmujemy się więc pojedyńczymi przypadkami naruszenia prawa przez przedsiębiorcę. Czasem może się jednak zdarzyć, że jedna skarga sygnalizuje nieprawidłowości na rynku, które mają charakter systemowy, powtarzalny - wyjaśnia Karczewska.

Najwięcej skarg dotyczy instytucji finansowych: banków i ubezpieczycieli. - Stąd impuls do powstania nowej instytucji rzecznika finansowego - mówi ekspertka. Prawa konsumentów często łamane są też w branżach telekomunikacyjnej, sprzedaży internetowej i energii elektrycznej.

Dorota Karczewska wyjaśnia, gdzie należy się zgłosić, jeśli mamy podejrzenia, że w umowie z bankiem znalazły się niedozwolone zapisy. Opowiada też o najnowszych zmianach w prawie konsumenckim.

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadzi: Roman Czejarek

Gość: Dorota Karczewska (wiceprezes UOKiK)

Data emisji: 15.03.2016

Godzina emisji: 9.18

mg/tj

Czytaj także

Ustawa o prawach konsumenta - zmiany, o których warto wiedzieć

Ostatnia aktualizacja: 05.01.2015 18:00
Od 2015 roku w ustawie o prawach konsumenta zaszły zmiany. Zostały unormowane zasady zakupów przez telefon, zakupów w sieci, u akwizytora i te tradycyjne.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Robienie zdjęć towaru w sklepie. Prawo po stronie klienta

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2015 12:51
Nie ma przepisu, który jednoznacznie pozwala lub zakazuje robienia zdjęć w sklepach. Skoro coś nie jest zakazane, to jest dozwolone.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Gwarancja jeszcze niczego nie gwarantuje

Ostatnia aktualizacja: 02.04.2015 15:10
- Ponieważ gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem, gwarant ma dużą swobodę określania warunków naprawy - mówi Paweł Ratyński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
rozwiń zwiń