ZDROWIE. Jak zadbać o nasze ciśnienie?

Ostatnia aktualizacja: 16.09.2020 12:20
- Optymalne ciśnienie tętnicze krwi wynosi około 120/80 lub trochę poniżej. Jest ono właściwie dla nas najzdrowsze - mówi w Programie 1 Polskiego Radia dr Anna Mrożek, lekarz internista. Jak często powinniśmy mierzyć ciśnienie, aby nie mieć problemów ze zdrowiem?
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: Chompoo Suriyo/shutterstock

Posłuchaj
07:05 2020_09_16 10_18_34_PR1_Cztery_pory_roku.mp3.mp3 Kiedy powinniśmy zainteresować się naszym ciśnieniem? (Jedynka/Cztery pory roku)

Ciśnienie tętnicze jest to siła, z jaką krew napiera na ścianę największych tętnic w czasie skurczu serca, a później jego rozkurczu. Mierząc ciśnienie, dowiemy się, jakie jest skurczowe, rozkurczowe i poznamy liczbę uderzeń naszego serca na minutę.

Kiedy mówimy o nadciśnieniu?

- Ciśnienie między 129, a 139 nazywa się wysokim prawidłowym i jest to już ten moment, kiedy powinniśmy jednak zwracać uwagę oraz kontrolować ciśnienie. Z kolei ciśnienie powyżej 140/90 jest nadciśnieniem - tłumaczy dr Anna Mrożek.

Zdaniem ekspert Jedynki osoby zdrowe powinny raz do roku wykonywać pomiar ciśnienia. - Trochę inaczej traktuje się osoby otyłe czy z wywiadem nadciśnienia tętniczego w rodzinie. Zaleca się im mierzenie ciśnienia raz na pół roku czy czasami nawet raz na miesiąc. Jest to zależne od czynników ryzyka, a także czy mają wysoki cholesterol, czy palą papierosy albo prowadzący siedzący tryb życia - dodaje.

Domowa kontrola, ćwiczenia i zdrowia dieta

Przed udaniem się na wizytę lekarską, warto zmierzyć ciśnieniu również samemu. W jaki sposób? Dokładnie przez tydzień wykonujemy pomiar ciśnienia 2 razy dziennie: rano i wieczorem. Wyniki oczywiście zapisujemy, ponieważ dzięki temu lekarz będzie mógł zorientować się, czy pacjent ma głównie podwyższone ciśnienie czy są to jedynie jego rzadkie skoki.

- Każde nadciśnienie powinno być leczone, ale nie zawsze farmakologicznie. Mam pacjenta, który ma wartości ciśnienia około 140/90. Najpierw jednak zalecam mu niefarmakologiczne metody obniżenia ciśnienia, czyli przede wszystkim aktywność fizyczną i zdrową dietę, która skonstruowana jest na bazie diety śródziemnomorskiej i zawiera dużo warzyw, owoców oraz mało mięsa - twierdzi dr Anna Mrożek.

Dr Anna Mrożek dodaje, że nawet 1 trening obniża nasze ciśnienie. Należy tylko pamiętać, aby w takcie ćwiczeń unikać wstrzymywania oddechu, ponieważ inaczej ciśnienie może jednak wzrosnąć.

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadzi: Agnieszka Kunikowska

Gość: dr Anna Mrożek (internista)

Data emisji: 16.09.2020 

Godzina emisji: 10.18

DS

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Siedzący tryb życia jako czwarta przyczyna zgonów na świecie

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2019 13:30
Wiele godzin za biurkiem lub w samochodzie sprowadza na nas poważne problemy zdrowotne. Siedzący tryb życia określany jest przez WHO (Światową Organizację Zdrowia) jako czwarta przyczyna zgonów na świecie. Jakie są pierwsze niepokojące objawy będące konsekwencją siedzącej pracy?   
rozwiń zwiń

Czytaj także

Medycyna w dobie koronawirusa. Czy teleporada zdaje egzamin?

Ostatnia aktualizacja: 11.09.2020 11:56
Pandemia koronawirusa zmusiła całą służbę zdrowia do przeorganizowania swojej działalności. Szpitale zamykały swoje oddziały, a przychodnie lekarskie przeniosły się do Internetu. Czy po pół roku pandemii medycyna zdalna zdaje egzamin?
rozwiń zwiń