Praca i nauka online to godziny spędzane przed ekranem. Jak ulżyć oczom?

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2020 14:40
W czasach izolacji siedzimy w domu przed komputerami i smartfonami. Jak to oddziałuje na nasze oczy? Jak je chronić? O czym pamiętać? Jak dbać o wzrok?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/fizkes

czytaj więcej
oczy ból 1200 free
Mroczki przed oczami. Kiedy udać się do okulisty?

- Nasz wzrok tak naprawdę jest przystosowany do patrzenia w dal, a dzisiaj patrzymy głównie w bliży, w zamkniętych pomieszczeniach - mówi w "Czterech porach roku" w Programie 1 Polskiego Radia optometrysta Maciej Ciebiera.  - W momencie, gdy odrywamy wzrok od jednego urządzenia elektronicznego praktycznie od razu przenosimy go na kolejne - dodaje. 

Posłuchaj
13:51 PR1_MPLS 2020_11_17-09-20-23 (1).mp3 Spędzasz godziny przed komputerem? Posłuchaj, jak chronić oczy (Cztery pory roku/Jedynka)

- Wszystkie objawy, które organizm nam pokazuje, czyli na przykład pieczenie oczu, zamglone okresowo widzenie czy nawet bóle pleców, sugerują nam coś, co nazywa się cyfrowym zmęczeniem wzroku - wyjaśnia ekspert. - Urządzenia elektroniczne powodują, że musimy się do nich przybliżać, przybierać nienaturalną postawę. W efekcie powoduje to szereg dolegliwości - dodaje. 

Jak odciążyć wzrok?

- Jest taka zasada, która przyszła do nas zza Oceanu – "20-20-20". Co dwadzieścia minut powinniśmy przerwać na minimum 20 sekund i spojrzeć 20 stóp, czyli 6 metrów, w dal, przez okno - wyjaśnia Maciej Ciebiera.

Gość Jedynki mówi, że można zastosować także wsparcie w postaci tzw. soczewek relaksacyjnych, które nadają się nawet dla najmłodszych. - Pomogą one obniżyć napięcie akomodacyjne i ciężar związany z patrzeniem w bliskich odległościach przez długie godziny - podkreśla. 

Czytaj też:


Czytaj też
oko 200.jpg
PayEye... czyli zapłać okiem. "Jesteśmy świadkami rewolucji"

- Dobrym rozwiązaniem jest także, aby na telefonie czy komputerze włączyć tryb ochrony wzroku. Kolejną metodą ochrony przed nadmierną ilością światła niebieskiego są także specjalne powłoki antyrefleksyjne - wylicza rozmówca Romana Czejarka.

Ekspert zaznacza także, że warto pamiętać o tym, iż kiedy korzystamy z urządzeń elektronicznych powinniśmy mieć włączone, nawet delikatne, oświetlenie - na przykład korzystając wieczorem w łóżku z telefonu (jeśli już naprawdę musimy to robić) powinniśmy zapalić lampkę nocną. 

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadzi: Roman Czejarek

Gość: Maciej Ciebiera (optometrysta)

Data emisji: 17.11.2020

Godzina emisji: 9.20

kh

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Koronawirus. Powrót do szkoły - jak przygotować dziecko?

Ostatnia aktualizacja: 26.05.2020 11:32
Od poniedziałku w szkołach podstawowych są organizowane zajęcia dla klas I-III. Jednocześnie nadal ma się odbywać nauka zdalna. Forma zajęć dla uczniów klas I-III ma być uzależniona od warunków epidemicznych panujących na terenie danej gminy, w której szkoła się znajduje oraz od możliwości spełnienia wytycznych sanitarnych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nauka zdalna. Co jeśli dziecko nie ma komputera?

Ostatnia aktualizacja: 03.11.2020 14:00
Od nieco ponad tygodnia wszyscy uczniowie klas od czwartej do ósmej szkoły podstawowej i uczniowie szkół średnich uczą się przez internet. Zdalna nauka ma obowiązywać co najmniej do 8 listopada. Co w sytuacji kiedy uczeń nie posiada w domu komputera, a rodziców nie stać na to, aby mu go kupić?
rozwiń zwiń