Dieta, aktywność fizyczna. Jak wytrwać w zdrowotnych postanowieniach?

Ostatnia aktualizacja: 17.12.2020 14:51
Wielkimi krokami zbliżają się święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok, a wraz z nim plany i postanowienia, w tym także te zdrowotne. Czy odpowiednia dieta i święta są do pogodzenia? Czy otyłość i brak ruchu zwiększają ryzyko zachorowania na raka? 
zd. ilustracyjne
zd. ilustracyjneFoto: Shutterstock/Nomad_Soul

Prawidłowa masa ciała 

Europejski Kodeks Walki z Rakiem zawiera 12 cennych wskazówek, które pomagają ograniczyć zachorowania na nowotwory złośliwe. Stosunkowo łatwo wprowadzić je w życie, a jedną z nich jest utrzymanie prawidłowej masy ciała. 

Otyłość to po paleniu najważniejszy czynnik, który zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory złośliwe. Ryzyko rozwoju raka rośnie proporcjonalnie wraz ze wzrostem ilości tłuszczu w organizmie. Utrzymywanie prawidłowej masy ciała jest więc kluczowe dla zdrowia. - Otyłość to jedna z najgroźniejszych i najbardziej skomplikowanych chorób przewlekłych - podkreśla Marta Pawłowska, dyrektor Biura Profilaktyki Zdrowotnej NFZ. 

Posłuchaj
14:00 _PR1_AAC 2020_12_17-09-20-54.mp3 Dieta, aktywność fizyczna. Jak wytrwać w zdrowotnych postanowieniach? (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Najprostszym wskaźnikiem, który służy do oceny masy ciała, jest BMI (ang. Body Mass Index). Wskaźnik BMI oblicza się, dzieląc masę ciała (w kilogramach) przez wzrost (w metrach) podniesiony do kwadratu. Możemy również mierzyć masę ciała pomiarem obwodu talii. - W przypadku dorosłych kobiet górna granica to ok. 80-85 cm, a w przypadku mężczyzn 90-94 cm w talii - tłumaczy ekspert. 

Święta a odchudzanie. Co z dodatkowymi kilogramami?

Zbliżają się święta Bożego Narodzenia - to czas, kiedy spożywamy więcej wysokokalorycznych potraw. Marta Pawłowska podkreśla, że organizm doskonale radzi sobie z tym, co robimy raz na jakiś czas i poleca, by "nie odchudzać" świątecznego jedzenia. - Jestem zwolennikiem tego, abyśmy jedli to, co nam sprawia przyjemność, ale nie w ilościach hurtowych - zaznacza. - Można np. upiec mniejszy sernik i niekoniecznie polewać dużą ilością polewy czekoladowej - dodaje.  


Piramida Zdrowego żywienie i Aktywności fizycznej opracowana pod kierownictwem prof. M.Jarosza
Piramida Zdrowego żywienia i Aktywności fizycznej opracowana pod kierownictwem prof. M. Jarosza

Aktywność fizyczna 

Według statystyk 85 proc. postanowień noworocznych nie jest dotrzymywanych. W przypadku, gdy postanowimy stracić zbędne kilogramy, trzeba pamiętać, że bardzo ważna jest aktywność fizyczna. - Musimy pamiętać, że chudnięcie to nie jest tylko limitowanie jedzenia, ale także aktywność fizyczna - stwierdza Marta Pawłowska. Ekspert radzi, aby zacząć odchudzanie od "małych kroczków". - Przykładowo ustalmy sobie cel na pierwszy miesiąc schudnąć kilogram oraz trzy razy w tygodniu spacerować po 45 minut - dopowiada. 

W pozbyciu się nadmiaru tłuszczu zmagazynowanego w organizmie niewątpliwe pomoże wyzbycie się złych nawyków, m.in. podjadanie między posiłkami bądź dosładzanie potraw. - To nasze podjadanie to jest kilkaset kalorii dziennie i to na pewno zamieni się w tłuszcz - dodaje gość audycji. 


Aktywność fizyczna Polaków  (foto: igrafika.pap.pl) Aktywność fizyczna Polaków (foto: igrafika.pap.pl)
Czytaj również:
Audycja zrealizowana we współpracy z Ministerstwem Zdrowia w ramach kampanii społecznej Planuję Długie Życie Narodowej Strategii Onkologicznej.

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadzi: Agnieszka Kunikowska

Gość: Marta Pawłowska (dyrektor Biura Profilaktyki Zdrowotnej Centrali NFZ)

Data emisji: 17.12.2020

Godzina emisji: 9.22

ans


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Otyłość. Najbardziej podstępna choroba XXI wieku

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2020 21:00
Otyłość i nadwaga kojarzone są z chorobami kardiologicznymi i cukrzycą, ale nadmierna masa ciała to też drugi po paleniu tytoniu czynnik ryzyka rozwoju nowotworów. Okazuje się, że co piąty Polak jest otyły, a prawie co trzeci ma nadwagę. Dlaczego tkanka tłuszczowa jest tak bardzo niebezpieczna?
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Jesteśmy po szczycie epidemii". Prof. Gut przewiduje dalszy spadek zachorowań

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2020 13:49
- Liczba zgonów już spada, jak porównamy tydzień do tygodnia, i będzie nadal spadać - powiedział PAP wirusolog prof. Włodzimierz Gut. Dodał, że spadek liczby wykrywanych nowych przypadków zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 odbywa się w przewidywalnym tempie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ruszyły infolinia i strona internetowa poświęcone szczepieniom przeciw COVID-19

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2020 06:46
Informacje o szczepieniach przeciw COVID-19 dostępne są pod numerem 989 i na stronie internetowej www.gov.pl/web/szczepimysie. Zainteresowani mogą dzięki nim znaleźć odpowiedź m.in. na pytanie, kto, kiedy i gdzie może się zaszczepić.
rozwiń zwiń