Zakup tradycyjny czy internetowy? Co należy wiedzieć o prawach konsumenta?

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2021 11:19
Prawo do zwrotu towarów, odstąpienie od umowy, obniżenie ceny - to prawa przysługujące konsumentowi. Prawa te różnią się w zależności, czy zakup był dokonany w sklepie tradycyjnym, czy w internecie. Czy dokonała go firma, czy osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą (JDG). W przypadku zakupu internetowego jest jeszcze istotne, czy sprzedawca jest zarejestrowany w Polsce, a szerzej: w Unii Europejskiej, czy poza Wspólnotą.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com/faboi

Czytaj też:
skarbonka oszczędzanie 1200.jpg
Grosz do grosza. Jak nauczyć dziecko zarządzania pieniędzmi?

Definicja konsumenta i jego prawa są ujęte w kilku ustawach. Adwokat Tymoteusz Paprocki ocenia, że w Unii ta ochrona konsumenta jest dość mocna. Platformy sprzedażowe poza Polską i Unią mają swoje regulaminy i ochrona konsumenta jest tam iluzoryczna. - Na takiej bardzo popularnej platformie jak AliExpress nie możemy posługiwać się tymi przepisami, które są w Polsce - uprzedza. Dlatego radzi, żeby wszelkie transakcje z firmami, które są poza Polską i Unią Europejską traktować z dużą ostrożnością, bo może się zdarzyć, że towar zostanie opłacony, a nie dojdzie i wtedy mogą być problemy z odzyskaniem pieniędzy.


Posłuchaj
08:07 Jedynka-10-06-2021-cztery-pory-roku-prawa-konsumenta.mp3 Prawa konsumenta (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Mecenas uważa, że o wyborze sprzedawcy spoza terenu Unii powinien decydować zdrowy rozsądek. Dlatego przed transakcją z takim partnerem warto dokonać rozeznania. - Najlepiej kupować w Unii, a jeszcze lepiej w Polsce - mówi.

Tymoteusz Paprocki zwraca uwagę na zmiany w przepisach, zgodnie z którymi osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą są traktowane jak klienci indywidualni. Osoby prywatne kupujące coś w internecie mają 14 dni na odstąpienie od transakcji, a jeśli sprzedawca nie poinformuje o takiej możliwości to nawet 12 miesięcy. Natomiast jednoosobowa działalność gospodarcza była traktowana jak przedsiębiorstwo, więc wszelkie roszczenia były realizowane zgodnie z przepisami regulującymi działalność gospodarczą, które są bardziej rygorystyczne.

Zgodnie ze zmianami osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, która dokona zakupu przedmiotów niezwiązanych z działalnością firmy - np. fryzjer kupi drukarkę - może odstąpić od transakcji w terminie do 14 dni. Faktury nie trzeba w dokumentacji specjalnie opisywać. Rygorystyczne przepisy nadal obowiązują spółki prawa handlowego.

Czytaj także:

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadzi: Roman Czejarek

Gość: Tymoteusz Paprocki (adwokat)

Data emisji: 10.06.2021 r. 

Godzina emisji: 11.19

ag


Czytaj także

Jak bronić się przed "metodą na wnuczka" i zakupami podczas pokazu? Ekspert wyjaśnia

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2021 17:53
Na co powinni zwracać uwagę seniorzy, aby nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk różnego rodzaju "handlowców" czy akwizytorów podczas pokazów lub prezentacji, mówi w radiowej Jedynce Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji Konsumentów.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Cena na paragonie inna niż na półce? Co zrobić w takiej sytuacji?

Ostatnia aktualizacja: 13.05.2021 12:50
Według opublikowanego niedawno raportu co drugi sklep wprowadza swoich klientów w błąd, umieszczając na półkach ceny towarów, które w rzeczywistości są inne od tych widniejących na paragonie. Jak postępować, gdy zaskoczą nas ceny przy kasie i jakie kary grożą za to nieuczciwym sprzedawcom?
rozwiń zwiń