Urlop last minute. Jak wybierać, żeby nie dać się oszukać?

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2021 15:36
Słońce, plaża i pięciogwiazdkowy hotel. Tak wielu z nas wyobraża sobie upragniony wyjazd, decydując się na ofertę last minute. - Zanim kupimy taką wycieczkę, warto, żebyśmy sprawdzili wiarygodność biura podróży - ostrzega w Programie 1 Polskiego Radia Hubert Plichta, prawnik ze Stowarzyszenia AQUILA. Co możemy zrobić, kiedy już zostaniemy oszukani?
zdj. ilustracyjne
zdj. ilustracyjneFoto: goffkein.pro/shutterstock

wakacje rodzina 1200 free
Bon turystyczny. Czy można jeszcze z niego skorzystać? Jak to zrobić?
Posłuchaj
07:12 Jedynka/Cztery pory roku - 14.06.2021 last minute Jak nie dać się oszukać, kiedy planujemy wyjazd last minute?

Hubert Plichta, specjalista ds. prawa konsumenckiego zwraca uwagę, że w ostatnim czasie w internecie jest coraz więcej stron, które przypominają witryny znanych biur podróży. Dlatego zanim zdecydujmy się na zakup wyjazdu last minute, najpierw powinniśmy sprawdzić wiarygodność potencjalnego operatora.

- Warto przeczytać opinie o sklepie czy biurze podróży oraz zweryfikować, czy w ogóle takie biuro istnieje, np. w rejestrach typu KRS lub CEiDG. Jeżeli jednak już wplątaliśmy się w taką sytuację, to konieczne jest podjęcie szybkich działań - wyjaśnia Hubert Plichta.

Źródło: Magda G. Official/Last minute - czy to mit?

Pieniądze nie do odzyskania?

Często zdarza się, że jesteśmy kuszeni atrakcyjną ofertą, ale na podjęcie decyzji mamy tylko parę godzin. - Później okazuje się, że hotel, do którego mamy jechać, nie istnieje albo strona internetowa zamyka się po godzinie, kiedy wpłaciliśmy już te pieniądze. Stąd rzeczywiście bardzo duża odpowiedzialność jest po naszej stronie - uczula Hubert Plichta.

- Te pieniądze są do odzyskania, ale dochodzenie takich roszczeń jest bardzo trudne. Jeżeli jest to fikcyjna firma lub firma, która rzeczywiście działa i jest nieuczciwa, to wyegzekwowanie pieniędzy zazwyczaj wiąże się z tym, że musimy skierować sprawę na drogę sądową. Tutaj konsumentom pomagają różne instytucje, np. rzecznicy konsumentów czy chociażby Stowarzyszenie AQUILA, gdzie można skorzystać z darmowej pomocy. Nie będę jednak ukrywał, że odzyskanie pieniędzy jest ciężkie, ponieważ jeżeli ktoś zakłada działalność czy stronę z zamiarem oszustwa konsumentów, to cały proceder będzie zorganizowany w taki sposób, że pieniądze praktycznie będą nie do odzyskania - twierdzi ekspert Jedynki.

Pamiętajmy, że jeżeli zawieramy umowę, mamy możliwość dochodzenia roszczeń na drodze cywilnej. Istnieje też ścieżka karna, dzięki której możemy zwrócić się do policji o wszczęcie postępowania, aby funkcjonariusze ustalili dane osoby, która nas oszukała.

Rzeczywistość różni się od oferty

Co jednak, jeżeli udamy się na wyjazd, ale hotel będzie różnił się od tego, który był reklamowany w katalogu i w rzeczywistości nie będzie miał pięciogwiazdkowego standardu?

- Wchodząc na stronę biura podróży, nie sugerujmy się podawanymi tam gwiazdkami. Są to jakieś globy albo słoneczka i to oznacza, że nie jest to ten standard, który obowiązuje w Polsce, tylko w skali lokalnej (…). Pięć słoneczek niekoniecznie oznacza trzy gwiazdki u nas. Jeżeli zostaliśmy wprowadzeni w błąd, będziemy mogli złożyć reklamację i żądać na przykład obniżenia kosztów wyjazdu - odpowiada Hubert Plichta.

Reklamację należy składać już w trakcie pobytu do rezydenta lub mailowo do organizatora. Musimy pamiętać o dokumentacji fotograficznej, aby mieć później dowody na to, że na przykład nie mieliśmy widoku na morze, nasz pokój był zbyt mały czy zauważyliśmy insekty albo pleśń. - Fotografujmy, róbmy dowody i podejmujmy działania jak najszybciej, bo później mamy słowo przeciwko słowu i często jest już ciężko udowodnić pewne kwestie - mówi gość Jedynki.

- Z doświadczenia zawodowego mogę powiedzieć, że jest więcej spraw wygranych (…). Niemniej zastrzeżenia konsumentów muszą być zasadne, ponieważ jeżeli ktoś mówi, że miał jedną mrówkę czy jednego karalucha i żąda obniżenia ceny o dwa tysiące złotych, to jest to trochę nieproporcjonalne i w takich abstrakcyjnych sytuacjach konsument może przegrać - dodaje Hubert Plichta.

Czytaj także:

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku

Prowadziła: Joanna Racewicz

Gość: Hubert Plichta (prawnik ze Stowarzyszenia AQUILA)

Data emisji: 14.06.2021 

Godzina emisji: 11.20

DS

Czytaj także

O czym należy pamiętać, by grillowanie było zdrowe i bezpieczne?

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2021 13:50
Długie i słoneczne dni skłaniają do spożywania i przygotowania posiłków na zewnątrz. Sezon na grillowanie w pełni i z tej okazji, zanim przystąpimy do przygotowania potraw, warto pamiętać o kilku istotnych zasadach. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Zasada DDM jest najważniejsza". Dr Michał Sutkowski o dystansie, dezynfekcji i maseczkach

Ostatnia aktualizacja: 14.06.2021 12:32
Liczba zakażeń koronawirusa w Polsce maleje, osób zaszczepionych zaś - rośnie. To pozwala na kolejne luzowanie obostrzeń. - Harmonogram jest sensowny i logiczny, ale też szyty na miarę człowieka odpowiedzialnego - mówi w Programie 1 Polskiego Radia dr Michał Sutkowski. Dlaczego nie powinniśmy tracić czujności i pamiętać, że pandemia nadal trwa?
rozwiń zwiń