Jak pomóc dziecku w radzeniu sobie ze szkolną codziennością?

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2021 12:20
Powrót do szkoły to przede wszystkim radość ze spotkania z rówieśnikami. Później jednak nadchodzi codzienność, nierzadko powodująca trudności z adaptacją. Przestawienie się z trybu wakacyjnego na szkolne obowiązki bywa trudne. Jakie problemy na początku roku mogą mieć młodsze dzieci, a jakie młodzież?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Foto: Shutterstock.com

Czytaj też:
media planowanie 1200 pixa.jpg
Dobrze zaplanować rok szkolny. Tak! Ale jak?

Powrót do szkolnych obowiązków po wakacyjnych miesiącach nigdy nie był łatwy. W ostatnich dwóch latach, z uwagi na pandemiczne zawirowania, problemów i niepewności jest więcej. Warto, by rodzice i opiekunowie o tym pamiętali. - Uczniowie wypadli z tego reżimu. Czerwiec był jednak innym powrotem niż zazwyczaj. Trzeba zadbać o higienę psychiczną dzieci, pilnować, żeby nie kończyły dnia z twarzą w ekranie. Postarajmy się na przykład pójść na spacer, może zagrać w planszówkę - radzi Dorota Minta, psycholog, psychoterapeutka.

Posłuchaj
07:58 PR1_AAC 2021_09_03-11-19-09.mp3 Jak ułatwić dziecku adaptację w środowisku szkolnym po wakacjach? ("Cztery pory roku"/Jedynka)

 

Na nowo zainteresować światem realnym

Edukacja zdalna i przeniesienie wielu aktywności naszego życia do internetu, pogłębiły problem wyobcowania. W połączeniu z buntem wieku nastoletniego może to prowadzić do nieporozumień i konfliktów. - Sami musimy być w tym analogowym świecie. Ciężko zachęcić dziecko do chodzenia na zajęcia dodatkowe, kiedy siedzimy na kanapie z pilotem - mówi gość "Czterech pór roku". Dodaje, że zachowanie dzieci powinno zmusić nas do refleksji nad własnym postępowaniem i trybem życia.

Podstawą zmiany stanu rzeczy jest dbałość o relacje. Jednocześnie powinniśmy postarać się, by alternatywa dla tkwienia w świecie wirtualnym była atrakcyjna. Stopień kontroli powinien być adekwatny do wieku i stopnia buntu. - Małemu dziecku pomagamy, starszemu przypominamy, a czternastolatkowi, który chce być konieczne dorosły, już nie. Zapomniał, to ma jedynkę albo minusa i ponosi konsekwencje swoich wyborów - tłumaczy Dorota Minta.

Zobacz też:

Czytaj też:
szkoła klasa dzieci rok szkolny free 1200.jpg
12 tys. uczniów rozpocznie naukę w polskich szkołach na Litwie. "Dbają o zachowanie tożsamości narodowej"

Przede wszystkim rozmowa

Problemem może być brak motywacji u nastolatka. Przyczyny bywają złożone, warto wówczas poświęcić mu trochę więcej uwagi. - Zwyczajnie trzeba porozmawiać. W sposób uważny i nieoceniający musimy zapytać, gdzie tkwi problem. Dziecko ma inny ogląd rzeczywistości, dopóki nie postawimy tego pytania, nie znajdziemy rozwiązania problemu - nie ma wątpliwości gość audycji. Istotne, by kontakt z dzieckiem był obustronny. Zdaniem Doroty Minty rodzice powinni unikać pozowania na osoby władcze i pomnikowe.

- Opowiadajmy, że nam też czasem coś się nie udaje, mówmy, jak wtedy sobie radzimy. Dzieciom czasem wydaje się, że my "ogarniamy" wszystko. A przecież zdarza się, że musimy zarwać noc dla skończenia projektu, bo okazuje się, że zbyt dużo czasu poświęciliśmy na lenistwo albo rozrywki - uważa psycholog. - Opowiadanie o tym dzieciom jest ważne, ponieważ prowadzi do pokazania sposobów radzenia sobie z problemami - dodaje. Choć takie podejście w wielu środowiskach jest niepopularne, okazuje się, że może zadziałać zbawiennie.

***

Tytuł: Cztery pory roku

Prowadzi: Joanna Racewicz

Data emisji: 3.09.2021

Godzina emisji: 11.19

mg

Czytaj także

Jak izolacja wpływa na psychikę nastolatków?

Ostatnia aktualizacja: 26.02.2021 13:42
Izolacja spowodowana pandemią koronawirusa wpływa negatywnie na dzieci i młodzież, które mają ograniczony kontakt ze swoimi rówieśnikami. Jak wpływa to na ich psychikę? Kiedy rodzice powinni reagować? 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wsparcie uczniów po pandemii i odbudowa kondycji fizycznej. Szef MEiN o priorytetach na nowy rok szkolny

Ostatnia aktualizacja: 02.09.2021 11:25
- Myślę, że priorytetem dla nauczycieli powinna być realizacja narodowego programu wsparcia dzieci i młodzieży po covidzie i realizacja godzin wspomagających, na które przeznaczyliśmy 187 mln zł. - powiedział na antenie Radia Wrocław minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
rozwiń zwiń