Bieg po zdrowie. Czy każdy może wziąć udział w maratonie?

Ostatnia aktualizacja: 17.09.2021 14:27
Dystans maratoński jest ściśle określony - 42 195 metry. I choć legenda głosi, że pierwszy maratończyk - posłaniec wysłany w celu ostrzeżenia Ateńczyków przez zbliżającymi się Persami - po dobiegnięciu z wiadomością padł martwy, to doktor Michał Sutkowski podkreśla, że nic tak nie służy zdrowiu człowieka, jak przygotowanie do maratonu.
Здымак мае ілюстрацыйны характарFoto: shutterstock.com/Drazen Zigic

Czytaj też:
trening bieganie męzczyzna woda nawadnianie 1200.jpg
Królewski dystans. Jak przygotować się do maratonu?

Uliczne biegi zyskują coraz większą popularność nie tylko wśród miłośników tej aktywności, ale również wśród osób, które dotąd nie miały zbyt wiele wspólnego z bieganiem. Doktor Michał Sutkowski, Prezes Warszawskich Lekarzy Rodzinnych, powołując się na słowa jednego z niemieckich lekarzy, mistrza Europy w biegu na 5 kilometrów, przyznaje, że dystans 42 195 metrów jest zbyt duży i wymagający. Jednocześnie dodaje, że najkorzystniej na nasze zdrowie wpływa sam proces przygotowawczy.


Posłuchaj
07:12 PR1_AAC 2021_09_17-09-35-53.mp3 Coraz większą popularność zyskują maratony. Czy to aktywność dla każdego? Jak przygotować się do startu? ("Cztery pory roku"/Jedynka)

 

Jak się do tego zabrać?

Podstawą i pierwszym krokiem na drodze ku poważnemu angażowaniu się w bieganie maratonów jest bilans zdrowia, czyli profilaktyczne badania. Nie powinniśmy również przyspieszać procesu adaptacji. Grunt to cierpliwość i rozsądek. - Należy poznać siebie, swoje możliwości. Dobrze by było mieć obok mistrza, kolegę, starego maratończyka - radzi gość "Czterech pór roku". Należy też pamiętać o dostosowaniu planu treningowego do wieku.

- Maraton uważany jest za bieg morderczy. Niesłusznie. Zabójcze mogą być np. ultramaratony pod górę, ponad sto czy ponad dwieście kilometrów. Po wykonaniu badań należy po prostu, korzystając chociażby z publikacji Jerzego Skarżyńskiego, cierpliwie i łatwo, bez kontuzji trenować - mówi dr Michał Sutkowski. Najlepszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie od dystansów krótkich. Można też trenować chodzenie, nie zaszkodzi zrzucenie zawczasu kilku kilogramów wagi.

Zobacz też:

Czytaj też:
Rafał Bielawa_z aparatem na trasie biegu 1200.jpg
W biegu po najlepsze ujęcia. Jak wygląda fotografia biegów górskich

A przeciwwskazania?

A jednak są osoby, które powinny unikać maratonów. - Każdy powinien się ruszać, nie każdy powinien ruszać maraton. Biegać powinien każdy, ale nie każdy maratony - uważa gość Programu 1 Polskiego Radia. Dodaje, że drobne dolegliwości bólowe, nie mogą być przeszkodzą w aktywności fizycznej. - Trzeba się wziąć w garść, trzeba wstać z kanapy, trzeba się ruszać i będzie mniej bolało - nie ma wątpliwości doktor Sutkowski.

Istotny jest również dobór warunków, w jakich trenujemy, dużą różnicę robi typ nawierzchni. - Ważne, by była to w miarę miękka nawierzchnia. Najlepsza jest ta szutrowa. W polskich lasach jest coraz więcej tego typu ścieżek. Korzystajmy z tego - radzi gość audycji. Szczególnie korzystne są tereny płaskie, pozbawione wzniesień czy kostki brukowej. - Ważna jest dobra pogoda, dobre buty i dobre samopoczucie - podsumowuje.

***

Tytuł: Cztery pory roku

Prowadzi: Joanna Racewicz

Gość: dr Michał Sutkowski (Prezes Warszawskich Lekarzy Rodzinnych)

Data emisji: 17.09.2021

Godzina emisji: 9.00-12.00

mg

Czytaj także

Łemkowyna Ultra Trail, czyli bieg dla najwytrwalszych

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2021 17:16
– Aby wystartować w naszym koronnym dystansie, czyli na dystansie 150 km z Krynicy Zdrój do Komańczy należy mieć na swoim koncie minimum 6 punktów kwalifikacyjnych ITRA (…). Jest to trasa wymagająca, bieg odbywa się w październiku, zdarzały się przymrozki, bardzo często pada deszcz – opowiada Gabriela Gajdzińska, organizatorka biegu. 
rozwiń zwiń