Święta bez zbędnych kilogramów. O czym pamiętać, by czuć się lekko?

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2021 11:25
Pierogi, kapusta z grzybami, bigos, pasztety, sałatki, śledzie, wędliny, no i konieczne coś na słodko: makowiec, sernik, a może piernik? Święta to czas, gdy stoły nie tylko pachną, ale i smakują. O czym pamiętać, by nie przesadzić i by świąteczny posiłek nie był źródłem cierpień.
Stół wigilijny
Stół wigilijnyFoto: Shutterstock
  • Wielu z nas, po świętach przybiera na wadze. Czy to oznacza, że powinniśmy odmawiać sobie wigilijnych potraw?
  • Warto pamiętać, by zachować umiar i rezygnować z kalorycznych dodatków.
  • Ważny jest również ruch na świeżym powietrzu.

Eksperci wskazują, że najwięcej tyjemy wcale nie w święta, ale już przed i po. Szczególnie gubi nas regularne podjadanie między posiłkami, a także próbowanie potraw podczas ich przygotowywania. - Negatywny wpływ ma również nieregularność w spożywaniu posiłków oraz pochłanianie zbyt dużych ilości, w stosunku do tego, co jedliśmy na co dzień - wyjaśnia Klaudia Wiśniewska, dietetyk z Instytutu Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej.

Święta smakujące wyrzeczeniami?

Wbrew powszechnie przyjętej opinii problemem niekoniecznie muszą być potrawy, które znajdą się na naszym stole w święta. Ważne, by odpowiednie nawyki żywieniowe stosować przez cały rok. Jedną z podstawowych zasad jest umiar. - Warto spróbować wszystkich potraw, które znajdują się na wigilijnym i świątecznym stole, lecz ważna jest kwestia ilości - nie ma wątpliwości gość audycji. A choć Wigilia kojarzy nam się z potrawami postnymi, to czyha na nas kilka kalorycznych pułapek.

- Na pewno wszystkie potrawy panierowane. Panierka chłonie ogromne ilości tłuszczu - tłumaczy Klaudia Wiśniewska. Rozwiązaniem jest zmiana sposobu przygotowywania dań. Od karpia smażonego w panierce zdecydowanie zdrowszy będzie karp pieczony z warzywami. - Warto zrezygnować z tłustych sosów, dressingów. Zastąpmy majonez na przykład jogurtem naturalnym - radzi gość audycji i dodaje, że taka zamiana pozwala obniżyć liczbę kalorii zawartych w sosie nawet o połowę.

Święta: zadbajmy o siebie i o innych

Planując świąteczny plan dnia, warto zadbać o odpowiednią ilość ruchu i wypoczynku aktywnego. Święta to doskonały czas na rodzinny spacer. W ten sposób nie tylko zrzucimy kilka kilogramów, ale zadbamy o prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. - Taka aktywność zapobiegnie nieprzyjemnym dolegliwościom jak bóle brzucha czy wzdęcia. Regularny spacer będzie jak najbardziej wskazany - przekonuje Klaudia Wiśniewska.


Posłuchaj
08:15 PR1_MPLS 2021_12_15-09-39-51.mp3 O czym pamiętać, by świąteczny posiłek nie przysporzył nam kilogramów i problemów trawiennych? (Cztery pory roku/Jedynka)

 

Osobną kwestią pozostaje dobrostan osób z najróżniejszymi schorzeniami: od alergii po cukrzycę. By mogły one próbować przyrządzonych świątecznych smakołyków, warto unikać dodawania alergenów, a także np. cukier dodawany do ciasta zastąpić słodzikiem dopuszczalnym w diecie diabetyka. - Postarajmy się, by kolacja wigilijna czy pozostałe posiłki świąteczne każdemu sprawiały przyjemność - mówi gość "Czterech pór roku".

Zobacz też:

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadził: Agnieszka Kunikowska

Gość: Klaudia Wiśniewska (dietetyk z Instytutu Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej)

Data emisji: 15.12.2021 

Godzina emisji: 9.39

mg

Czytaj także

Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom. Para prezydencka zachęca do włączenia się w akcję Caritasu

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2021 20:08
Para prezydencka zachęciła do wsparcia Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom. W ramach organizowanej po raz 28. akcji Caritas Polska przygotowała około 2 milionów świec na wigilijne stoły. Zebrane podczas ich sprzedaży środki zostaną przekazane najuboższym rodzinom. 
rozwiń zwiń