Tajemnica dobrego zdrowia

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2012 15:32
Odpowiednia dieta zapobiega wielu chorobom, a jedzenie warzyw i owoców zapobiega powstawaniu raka.
Audio
Warzywa i owoce
Warzywa i owoceFoto: Glow Images/East News

- Poza tym,żze warzywa zawierają dużo witamin, soli mineralnych, czy błonnika, to jednocześnie zawierają dużo wody, a wiec mało kalorii - zachwala Małgorzata Krukowska, dietetyk. Dlatego jedząc warzywa nie utyjemy. A ponieważ tendencja w społeczeństwie jest taka, że w ogóle jemy za dużo, więc w tym momencie warzywa staja się dobrym wypełniaczem. - Dobrze warzywa dodawać do każdego posiłku, bo wtedy będziemy jedli mniej tych innych, bardziej tuczących potraw - radzi gość radiowej Jedynki.

Warzywa i owoce zawierają również antyoksydanty. - To są substancje, które walczą w organizmie człowieka z wolnymi rodnikami, a wolne rodniki to z kolei substancje, które przyspieszają starzenie się komórek i prowadzą do różnych niekorzystnych zmian - wyjaśnia dietetyk w "Czterech porach roku". Dobrze by było, gdyby dziennie każdy jadł pół kilograma warzyw i owoców.

Warzywa należą do potraw zasadotwórczych, wiec pomagają utrzymywać właściwą kwasotę w organizmie. Dostarczają magnezu i potasu, a są to składniki niezbędne dla organizmu.

Królem owoców w Polsce są niewątpliwie jabłka. Sperawdza się powiedzenie, że jedno jabłko dziennie uchroni cię od wizyty u lekarza. Ale dietetyk podkreśla, że warto jeść wszystkie warzywa i owoce, gdyż najważniejsza jest różnorodność.

Żeby warzywa nie traciły na wartości trzeba je przygotowywać raczej krótko i krótko gotować, wrzucając na wrzącą wodę. Bo warzywom szkodzi długi moczenie w wodzie.

Rozmawiał Wiesław Molak.

(ag)

Czytaj także

Jemy i tyjemy

Ostatnia aktualizacja: 09.11.2010 20:00
Zupa, schabowy i ziemniaki - tak wygląda tradycyjny polski obiad. Na naszych talerzach króluje tłuszcz i kalorie.
rozwiń zwiń

Czytaj także

A może tak jabłuszko, marcheweczkę?

Ostatnia aktualizacja: 23.09.2011 10:58
Rodzice uczniów dolnośląskich szkół zastanawiają się, czy kampanie informacyjne, promujące u najmłodszych zdrowy tryb życia i zdrową żywność, mają w ogóle sens.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jesienna dieta cud. Jesz, jesz, jesz… i nie tyjesz!

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2011 12:30
Wraz z nastaniem zimna nasze zapotrzebowanie energetyczne wzrasta. Jemy i niestety tyjemy. Sprawdź, jak się odżywiać, żeby żołądek był syty, a sylwetka - wyśmienita.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Kolor jedzenia ma znaczenie

Ostatnia aktualizacja: 10.01.2012 11:30
Warzywa i owoce można podzielić ze względu na kolorystykę. Czerwone wpływają na serce. Zielone - na układ oddechowy. Białe chronią przed infekcjami, a fioletowe wpływają na pracę wątroby. Żółte chronią wzrok.
rozwiń zwiń