X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Biogaz w silnikach samochodowych

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2011 06:24
Badania nad zastosowaniem biogazu jako paliwa silnikowego trwają. Specjaliści zakładają, że w przyszłości zastąpi on paliwo konwencjonalne zużywane w ogromnych ilościach przez pojazdy komunikacji miejskiej. Będzie uniwersalny, ekonomiczny i ekologiczny.
Audio

Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie, krakowska Akademia Górniczo-Hutnicza i miasto Rzeszów to partnerzy projektu finansowanego przez Norwegię i Szwecję. Grant dotyczy badań nad zastosowaniem biogazu w silnikach samochodowych. Surowiec będzie pochodził z nowoczesnej oczyszczalni ścieków w Rzeszowie - mówi Ewie Szkurłat Profesor Janusz Jakóbiec z Wydziału Energetyki i Paliw AGH:

Profesor Janusz Jakóbiec: - Grant będzie realizowany w okresie dwóch i pół roku. Zostanie wybudowana stacja do zasilania biogazem i rozpoczniemy program pilotażowy eksploatacji autobusów nim zasilanych. Chcielibyśmy wykorzystać trzy-cztery pojazdy komunikacji miejskiej w Rzeszowie i zdobyć doświadczenia, jakie będą możliwości surowcowe pozyskania paliwa biogazowego z rzeszowskiej oczyszczalni ścieków. Porównamy je z parametrami dotyczącymi zużycia i emisji spalin z gazem ziemnym CNG. Nasza, wybudowana kilka lat temu z funduszy unijnych, oczyszczalnia stwarza duże możliwości pozyskania biogazu jako paliwa silnikowego.

Stanisław Porada, adiunkt na Wydziale Energetyki i Paliw Akademii Górniczo-Hutniczej: - Biogaz jest produktem fermentacji beztlenowej, czyli fermentacji metanowej odpadów organicznych. Jeden jest pozyskiwany z wysypisk śmieci, drugi w oczyszczalniach ścieków, trzeci z odpadów rolniczych.

Profesor Janusz Jakóbiec: - Ten drugi nie nadaje się bezpośrednio do eksploatacji, do zasilania silników. Należy go oczyścić, czyli usunąć z niego siarkowodór i dwutlenek węgla.

Stanisław Porada: - Można go uważać za paliwo alternatywne w stosunku do gazu ziemnego, którego zasoby naturalne są ograniczone. Zastąpienie go innym gazem jest dla nas bardzo istotne. Jednocześnie powodujemy mniejsze zanieczyszczenie środowiska wynikające z składowania odpadów organicznych i rolniczych.

Czy biogaz może być wykorzystywany do każdego typu silnika?

Profesor Janusz Jakóbiec: - Nasze badania będą pilotażowe. Uzyskamy informacje, w jaki sposób biogaz będzie oddziaływał na olej smarowy silnikowy i trwałość silnika. W zasadzie każdy przystosowany do spalania gazu ziemnego, można przestroić i przestawić na zasilanie biogazem.

Stanisław Porada: - Napęd samochodów przy pomocy sprężonego gazu ziemnego budzi olbrzymi sprzeciw. Jedno tankowanie wystarcza na dwieście kilometrów.

Profesor Janusz Jakóbiec: - Aczkolwiek zaadoptowany silnik zasilany jest podwójnie. Jeżeli zabraknie mu tego paliwa, automatycznie może przejść na pracę na paliwie konwencjonalnym, czyli oleju napędowym.

Stanisław Porada: - Pierwszym kierunkiem wykorzystania taboru samochodowego z napędem gazowym jest komunikacja miejska. Służby miejskie operują na stosunkowo niewielkim terenie i bez problemu mogą zatankować samochód.

(dc)

07-01-2011 06:24 3'10

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Biopaliwo w autobusach

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2010 06:23
Rozklekotane, z trzęsącymi się szybami, brudne i bez ogrzewania. Mowa o gliwickich miejskich autobusach. Niedawno pasażerowie mają także do czynienia z zapachem palonego tłuszczu, który jest efektem spalania biopaliwa.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Atomowy Autobus"

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2010 06:24
Energetyka jądrowa w Polsce nadal budzi kontrowersje. W celu upowszechnianie wiedzy o jej walorach ekonomicznych i ekologicznych oraz o szerokich możliwościach wykorzystania na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Śląskiego powstało mobilne laboratorium.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Biogaz z poznańskich odpadów

Ostatnia aktualizacja: 24.12.2010 06:24
Składowisko w Suchym Lesie może być wzorem do naśladowania dla innych wysypisk. Posiada cztery agregaty prądotwórcze o mocy 1,2 MW, działa nawet podczas siarczystych mrozów, produkuje więcej energii, niż zużywa i, co najważniejsze, przetwarza śmieci.
rozwiń zwiń