X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Lars von Trier - bluźnierca i lekarz, który kocha melodramaty

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2014 15:51
- "Nimfomanka" to jednocześnie moralitet i antypornografia. Historia Joe i jej polowań na mężczyzn, na ciało, ma w sobie coś z pornografii, ale staje się coraz bardziej smutna. I von Trier działa tu jak lekarz naszego życia, naciska bolące miejsca i wyzwala - o twórczości duńskiego reżysera mówił w Jedynce Tadeusz Sobolewski.
Audio
  • "Nimfomanka" i inne prowokacje Larsa von Triera. Tadeusz Sobolewski: on obala granice (Rozdroża kultury/Jedynka)
Lars von Trier. Drugą część filmu Nimfomanka można już oglądać na ekranach polskich kin
Lars von Trier. Drugą część filmu "Nimfomanka" można już oglądać na ekranach polskich kin Foto: Christian Geisncs/mat. prasowe Gutek Film

- Gdyby Dania miała przyznać najwyższy order filmowcowi, który postawił jej kinematografię na nogi, byłby to właśnie Lars von Trier. Ten szaleniec, pornograf, "masturbator" sztuki, ekshibicjonista jest połączeniem człowieka zabawy, biznesmena i kogoś, kto gra z widzem - tłumaczył w "Rozdrożach kultury" krytyk filmowy Tadeusz Sobolewski.

Wpływ reżysera "Antychrysta" i nagrodzonego Złotą Palmą "Tańcząc w ciemnościach" z Björk w roli głównej, nie ograniczył się jednak do rodzimej kinematografii. Ogłoszony w 1995 roku manifest "Dogma 95", którego był współtwórcą, zawierał dziesięć wskazówek pozwalającyh filmowcom wrócić do istoty kina. - Kino europejskie wtedy zdychało pod naciskiem Hollywoodu. To był pierwszy ruch, od czasu Nowej fali, przypominający, że film ma być żywy - dodał Tadeusz Sobolewski.

Zgodnie ze wskazaniami "Dogmy" von Trier zrealizował "Idiotów", najlepszy - zdaniem Sobolewskiego - obraz Duńczyka. Widać w nim to, co potwierdzą także kolejne tytuły - bohaterami Larsa zostają ludzie wykluczeni, upadli, upośledzeni, a film nie jest jedynie opowiedzianą historią lecz opowieścią, która wymaga reakcji widza. Najnowszym filmem "Nimfomanka" von Trier zmusza  jednak do postawienia pytania o to, co w jego twórczości jest prowokacją. Jak bowiem podkreśliła gospodyni audycji Joanna Sławińska, sam reżyser jest równie wieloznaczny jak jego filmy.

Wywiady z twórcami na kulturalnym kanale Polskiego Radia na YouTube >>>

- Drastyczność i niesamowitość tego filmu zawiera się w jednej scenie. Kiedy słuchający opowieści bohaterki Seligman wszystko to, co ona mówi o sobie, orgazmach, nienasyceniu, on tłumaczy na język kultury, religii, muzyki, mistyki - wyjaśnia Tadeusz Sobolewski. Jego zdaniem, filmowiec za Freudem pokazuje dwa poziomy ludzkiego życia, których nie jesteśmy w stanie pogodzić: przyjemność i kultura/sumienie/Bóg. To rozwarstwienie wywołuje kompleksy, ból. A von Trier "naciska" wszystkie bolące miejsca: depresję w "Melancholii", wykorzystanie w "Dogville", utratę godności w "Przełamując fale".

- On pokazuje jak osoby wykluczone lub chore odzyskują godność dzięki tak zwanej chorej sztuce, sztuce pornograficznej, przekraczającej wszelkie normy. Jego działanie jest głęboko przewrotne, on przerzuca na nas różnego rodzaju fobie, które musimy przepracować - dodał krytyk.

Lars
Lars von Trier na planie filmu "Melancholia". Nz. od lewej: Kiefer Sutherland, Kirsten Dunst, Alexander Skarsgård, Charlotte Gainsbourg. Fot. mat. prasowe Gutek Film

Co o swojej religijności mówi Lars von Trier? Jakie cytaty i odniesienia zawarł w dwóch częściach "Nimfomanki"? Jakie granice przekracza w życiu prywatnym?

Kultura w radiowej Jedynce >>>

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji , w której znalazły się także wypowiedzi samego reżysera i odtwórczyni głównej roli w "Nimfomance" Charlotte Gainsbourg.

(asz,pg)

Zobacz więcej na temat: FILM Lars von Trier
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Autor zdjęć do "Ediego" i "Papuszy": "brzydkie" zdjęcia służą opowieści

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2013 17:20
- W robieniu zdjęć do filmu ważne jest, by myśleć o całości. Chodzi o to, by one podprowadzały widza, powodowały emocje - mówił operator Krzysztof Ptak w jedynkowym "Spotkaniu z mistrzem".
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wojciech Kilar w archiwach Polskiego Radia. "Muzyka to był skok na głęboką wodę"

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2013 16:00
"Myślę, że my wszyscy, którzy wybieramy ten zawód, nie mamy pojęcia jak potwornie jest on ryzykowny. Uświadamiam sobie, że w ogóle nie myślałem jakie będą z tego pieniądze, jak się utrzymam, w co się ubiorę, za co kupię jedzenie" - mówił Wojciech Kilar w swoje 70. urodziny.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Powstaje "Thorgal" w wersji dźwiękowej. "To duże wyzwanie, ale się nie boimy"

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2014 14:08
Jacek Rozenek w tytułowej roli, Mirosław Czyżykiewicz jako narrator, niezwykłe efekty dźwiękowe oddające atmosferę komiksowej zimowej krainy - to tylko niektóre atuty słuchowiska realizowanego na podstawie komiksu "Thorgal". O nagraniach i tworzeniu efektów dźwiękowych twórcy opowiadali w radiowej Jedynce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jan Jakub Kolski: po "Zabić bobra" wracam na jaśniejszą stronę mocy

Ostatnia aktualizacja: 03.02.2014 14:21
- Za sukcesem "Zabić bobra" w Karlowych Warach i na Camerimage nie poszedł sukces dystrybucyjny. Jakoś tak nieszczęśliwie ułożyły się losy tego filmu. Z grubsza się to jednak rozjaśnia. Na przełomie lutego i marca szykuje się polska premiera filmu - mówił w radiowej Jedynce Jan Jakub Kolski.
rozwiń zwiń