X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Biedermeier - XIX-wieczny niemiecki styl mieszczański

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2017 17:25
W Muzeum Narodowym w Warszawie została otwarta wystawa prezentująca tę estetykę i sposób życia bogacącego się niemieckiego mieszczaństwa między Kongresem Wiedeńskim a Wiosną Ludów.
Audio
  • Styl biedermeier - kicz czy użytkowa sztuka (Kulturalna Jedynka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Olaf Speier/shutterstock.com/cc

Na wystawie zgromadzono ponad 400 eksponatów: obrazów, mebli, szkieł, porcelany, tkanin i strojów, biżuterii i bibelotów. Obejmuje zarówno niemiecką, jak i narodowe odmiany kierunku, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki biedermeieru na ziemiach polskich - Królestwa Polskiego, Wielkiego Księstwa Poznańskiego, Galicji czy Wileńszczyzny.

Jako sztuka zamożnego mieszczaństwa biedermeier zaspokajał potrzebę komfortu, co znalazło wyraz w funkcjonalnych i szlachetnych w swojej prostocie meblach oraz wzornictwie wnętrz mieszkalnych. Rozwojowi kultury życia codziennego towarzyszył wzrost zapotrzebowania na przedmioty rzemiosła artystycznego (szkło, srebro, porcelanę i biżuterię), opartego na nowoczesnych formach. Nic dziwnego, że sztuka biedermeieru spotkała się również z zainteresowaniem ziemiaństwa.

Wśród innych niż mieszczaństwo warstw społecznych styl biedermeier powszechnie kojarzony był ze złym, przesłodzonym gustem, a nawet z kiczem i obnoszeniem się z bogactwem. Czy słusznie? Posłuchaj rozmowy z historykami sztuki.

Polskie Radio jest patronem medialnym wystawy

***

Tytuł audycji: Kulturalna Jedynka

Prowadzi: Michał Montowski

Goście: Ewa Frąckowiak (Gabinet Rycin i Rysunków Muzeum Narodowego w Warszawie), Marcin Romeyko-Hurko (kustosz w Gabinecie Rycin i Rysunków MNwW), Piotr Kibort  (kustosz w Gabinecie Rycin i Rysunków MNwW)

Data emisji: 9.10.2017

Godzina emisji: 14.35

ag


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Obrazy Olgi Boznańskiej prowokują do rozmów

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2015 09:50
- W Muzeum Narodowym w Warszawie jest jak w Luwrze. Nie słyszymy ciszy, ale ludzie emocjonują się, rozmawiają na wystawie artystki - mówi Renata Higersberger, kuratorka wystawy.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Krzysztof Bednarski. Rzeźbiarskie spotkania ze śmiercią

Ostatnia aktualizacja: 31.03.2017 14:00
Krzysztof Bednarski, wybitny rzeźbiarz polski i włoski (mieszka od wielu lat w Rzymie), w latach 70. i 80. znany był z rzeźb o wymowie  antykomunistycznej, które tworzył jeszcze podczas studiów w ASP.
rozwiń zwiń

Czytaj także

W warsztacie niderlandzkiego mistrza

Ostatnia aktualizacja: 03.06.2017 15:16
- Dla współczesnego odbiorcy jest to temat obcy i trudny nawet do wyobrażenia, jak to działało. Punktem wyjścia były dla nas rysunki i podrysowania, które znajdujemy w obrazach. Zbudowaliśmy opowieść o tym, jak artyści wykorzystywali je w swoich warsztatach - mówi Aleksandra Janiszewska z Muzeum Narodowego w Warszawie.
rozwiń zwiń