Wystawa "Władysław Hasior - Misterium Przedmiotu" w Lublinie

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2020 08:13
Władysław Hasior w swojej twórczości stosował własną technikę składania przedmiotów znaczących, przedmiotów obdarzonych siłą symboliczną, których zestawienia wywoływały bardzo silne emocje. Miał wielu zwolenników i wielu przeciwników, bo to, co proponował często burzyło bezpieczne konwencje, do których widzowie byli przyzwyczajeni.
Kompozycja - Władysław Hasior Ofelia 1962 w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu
Kompozycja - Władysław Hasior "Ofelia" 1962 w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w RadomiuFoto: PAP/Piotr Polak

Prace Władysława Hasiora, które powstały między 1957 a 1993 rokiem, a w których najważniejszy jest przedmiot i sposób jego użycia, można oglądać do końca października w Galerii Gardzienice. Ośrodek Praktyk Teatralnych Gardzienice zorganizował wystawę "Władysław Hasior - Misterium Przedmiotu" we współpracy z trzema instytucjami: Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia" w Radomiu i tamtejszym Muzeum im. Jacka Malczewskiego oraz z Miejskim Ośrodkiem Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim.

Jak wyjaśniają organizatorzy: "W 2011 roku mieliśmy ogromny zaszczyt gościć w naszych, galeryjnych progach unikatowe dzieło Władysława Hasiora - "Czarownika" z 1957 roku (...) Na wystawie znalazły się prace wielu twórców, lecz Hasior na niej był tylko jeden. Delikatnie odseparowany czernią ścian od reszty obiektów zdawał się nad nimi górować, niczym ptak o ogromnej rozpiętości skrzydeł, dominujący wyższe partie gór i przecinający bezkres nieba. I tak nam wtedy "Czarownik" w duszy zagrał, że ta myśl o indywidualnej wystawie Hasiora w naszych przestrzeniach już z nami pozostała i czekała na swoją realizację".

Wystawa Władysława Hasiora "Misterium Przedmiotu" jest dla Państwa dostępna do końca października. Na chwile obecną na...

Opublikowany przez Galeria Gardzienice Piątek, 16 października 2020

"Kluczem był przedmiot"

Posłuchaj
38:16 [ PR1]PR1 (mp3) 16 październik 2020 21_11_18.mp3 Wystawa "Władysław Hasior - Misterium Przedmiotu" w Lublinie (Kulturalna Jedynka)

 

- Zastanawialiśmy się, jak podejść do tematu, co tak naprawdę jest dla nas istotne przy pokazaniu twórczości Władysława Hasiora. Kluczem przy naszej wystawie był przedmiot. Chcieliśmy zwrócić uwagę oglądających na to, jak istotną rolę w twórczości Hasiora odgrywa najzwyklejszy przedmiot. Chodziło nam o pokazanie tego, z jakim pietyzmem artysta odnosił się do rzeczy codziennego użytku - wskazała w Programie 1 Polskiego Radia kuratorka wystawy Zuzanna Zubek-Gańska.

- Poprzez tytuł - "Misterium Przedmiotu" - chcieliśmy pokazać, jak istotną rolę w dziełach Hasiora odgrywa przedmiot, stąd prace, które zaprezentowaliśmy w naszej galerii pokazują, jak ten przedmiot potrafi funkcjonować, gdy staje się dziełem. Na wystawie można zobaczyć nie tylko klasyczne asamblaże, ale także, na przykład, realizacje rzeźbiarskie - dodała.

Gość audycji "Kulturalna Jedynka" przyznała, że prace Władysława Hasiora nie są łatwe w odbiorze. - A mimo to odbiorcy, a wśród nich mamy też dzieci, w bardzo szybki sposób odczytują, odbierają sztukę Hasiora. To jest zbieżne z tym, co artysta sam mówił - że szuka elementu, miejsca na tej drodze artystycznej, gdzie spotka się z odbiorcą i znajdą razem wspólną formułę odbioru jego dzieła. Przy tej ekspozycji najbardziej zaskakujące jest to, że rzeczywiście tak się dzieje - podkreśliła. 

Zubek-Gańska zwróciła uwagę, że ekspozycja w Galerii Gardzienice nie jest "klasyczna". Na czym polega jej wyjątkowość? Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy. W audycji można także posłuchać archiwalnych wypowiedzi Władysława Hasiora.

***

Władysław Hasior (1928-1999) - rzeźbiarz, malarz, scenograf. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, pod kierunkiem prof. Mariana Wnuka. Otrzymał stypendium francuskiego ministra kultury, dzięki któremu trafił do pracowni rzeźbiarza Ossipa Zadkine'a w Paryżu. Od 1957 roku wystawiał indywidualnie oraz brał udział w wystawach zbiorowych w kraju i za granicą.

Jego twórczość nawiązuje do nowoczesnych prądów artystycznych (surrealizmu, rzeźby abstrakcyjnej, nowego realizmu), ale także do tradycyjnego rzemiosła i wytwórczości o charakterze ludowym. W swych pracach wykorzystywał przedmioty gotowe - "zużyte rekwizyty codzienności", które kolekcjonował w swoim domu w Zakopanem. Uważany za pioniera asamblażu w Polsce.

***

Tytuł audycji: Kulturalna Jedynka

Prowadzi: Michał Montowski

Gość: Zuzanna Zubek-Gańska (kuratorka wystawy "Misterium przedmiotu")

Data emisji: 16.10.2020 r. 

Godzina emisji: 21.10

kk 

Zobacz więcej na temat: Michał Montowski KULTURA
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Co nas przetrwa". Pierwsza w Polsce indywidualna wystawa Ursuli Mayer

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2020 08:20
"Co nas przetrwa" to tytuł pierwszej w Polsce wystawy uznanej artystki austriackiej, mieszkającej w Londynie - Ursuli Mayer. Instalacje i projekcje skłaniają do namysłu nad miejscem człowieka w świecie. Wystawę prezentuje Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Sonety krymskie" w wersji Krzysztofa Napiórkowskiego. "Wiersz musi mieć to coś"

Ostatnia aktualizacja: 10.10.2020 09:00
"Sonety krymskie" Adama Mickiewicza są często wykorzystywane przez twórców jako kanwa, cytat albo punkt odniesienia - to nad nimi męczył się Adam Miauczyński w "Dniu świra" Marka Koterskiego, to do nich muzykę skomponował Stanisław Moniuszko, a wyśpiewał je m.in. Chór Polskiego Radia. Teraz na muzyczny warsztat wziął je Krzysztof Napiórkowski.
rozwiń zwiń