X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Patriotyzm jest starszy od ludzkiej mowy

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2014 21:11
I także jest zapisany w genach. O nim i innych dziwnych cechach Homo sapiens mówi dr Marcin Ryszkiewicz.
  • Dr Marcin Ryszkiewicz o patriotyzmie innych genetycznych cechach Homo sapiens (Naukowy zawrót głowy/Jedynka)
Glow ImagesEast News
Glow Images/East NewsFoto: Glow Images/East News

Geolog i ewolucjonista w swojej najnowszej książce "Okruchy ewolucji. Tajemnice historii naturalnej" omawia wiele ciekawych opinii, zapomnianych lub zupełnie nowych. Nie brakuje tam oryginalnych pytań, np. dlaczego ludzie muszą obcinać włosy i czesać się lub czy krew przechowuje wspomnienie po dawnym oceanie.

- Pomiędzy genami a wszystkim, co nas dotyczy, jest związek - mówi dr Marcin Ryszkiewicz . - Jak przebiega selekcja genów, jak dochodzi do powstania czegoś, nie zawsze wiemy. Jesteśmy jednak bardzo obciążeni genetycznie i właśnie dlatego jesteśmy tak przedziwnym gatunkiem - opowiada w audycji "Naukowy zawrót głowy".

Wśród różnych osobliwości naszego gatunku jest i taka, że wypracowaliśmy silne więzi społeczne. - Człowiek to jakby połączenie ptaków, które tworzą związki monogamiczne, ale już nie społeczności, z mrówkami, które są społeczne, za to jest tam tylko jednak para rodzicielska - mówi gość Jedynki. - Przywiązanie rodzinne i społeczne ewoluowały, ale każda z nich w inny sposób. Dobór naturalny odrzuca moralność społeczną, a życie społeczne z kolei zakłada lojalność wobec grupy. Patriotyzm jest nam wrodzony i choć niektórzy się z niego wyzwalają, to tkwi on w naszej naturze biologicznej - mówi dr Ryszkiewicz.

Zobacz: serwis specjalny NAUKA >>

Włosy to inna osobliwość człowieka. - Nie jest to pozostałość po naszych małpich przodkach, bo małpom włosy rosną tylko do określonej długości, a nasze rosną ciągle - zauważa gość Jedynki. - W jakim celu rosną, nie wiemy. Na pewno jednak możemy je obcinać dzięki temu, że mamy chwytne dłonie - dodaje popularyzator nauki.

Jak to jest możliwe, że najwyższa góra Marsa ma aż 25 km wysokości i jest 3-krotnie wyższa od Mont Everest? Dlaczego na Ziemi nie ma równie wysokich gór?Zapraszamy do wysłuchania całej audycji, którą prowadziła Dorota Truszczak .

(ew/asz)

Trąbka i antenki - jaka przyszłość przed gatunkiem ludzkim?

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2013 15:26
Jak człowiek stał się człowiekiem? Czy jest wynikiem ewolucyjnych aberracji? Dlaczego Darwin stracił władzę i czy za jakiś czas powłoka biologiczna nie będzie nam potrzebna?

Metylotransferazy. Ważne odkrycie Polaków trafiło na łamy "Nature"

Ostatnia aktualizacja: 21.01.2014 20:00
Początek roku 2014 jest świetny dla polskiej nauki. 9 stycznia zostały opublikowane w prestiżowym piśmie "Nature Communications" wyniki badań młodych polskich badaczy z Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie.

Tak się czujemy… jak jemy

Ostatnia aktualizacja: 25.02.2014 15:00
Polacy realizują wielki projekt z dziedziny techniki żywienia. Niemal 39 mln euro z Unii Europejskiej trafiło do polskich naukowców, aby zbadali jakość biożywności i to, jak ją ulepszać.

W ciągu 5 tysięcy lat wygląd Europejczyków się zmienił

Ostatnia aktualizacja: 17.03.2014 00:01
Mieszkańcy naszego kontynentu zmienili się. Przyczyną jest selekcja naturalna.

Z żyjących materiałów wyrosną produkty

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2014 15:00
Badacze z Bostonu pracują nad materiałami bakteryjnymi, które zrewolucjonizują procedurę produkcji. Bakterie same wykonają cała robotę.