X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl

Oni nie mieli próchnicy. Warto wiedzieć, dlaczego

Ostatnia aktualizacja: 11.01.2012 15:33
Człowieka pierwotnego nie trapiły powszechnie problemy z uzębieniem, z którymi walczy człowiek współczesny.
  • Oni nie mieli próchnicy. Warto wiedzieć, dlaczego
Rekonstrukcja głowy dziecka neandertalskiego
Rekonstrukcja głowy dziecka neandertalskiegoFoto: źr. Wikiepedia, Vugluskr

Pierwszy szkielet neandertalczyka został odnaleziony w Niemczech w 1856 roku. Od tego czasu odnaleziono wiele innych szkieletów, a obraz neandertalczyka uległ szalonym zmianom. Z nieokrzesanego osiłka ganiającego z maczugą stał się bardzo bliski homo sapiens, czyli nam, współczesnym ludziom, głównie pod względem kulturowym. Choć różnice fizyczne pozostają.

Odnaleziono oczywiście wiele zębów: blisko 2 tysiące. Wśród nich zaledwie pięć (!) miało ubytki spowodowane próchnicą. Dlaczego człowieka pierwotnego nie trapiły powszechnie problemy, z którymi walczy człowiek współczesny?

– Początkowo sądzono, że brak próchnicy był spowodowany tym, iż neandertalczycy jedli dużo mięsa, a ono nie sprzyja rozwojowi próchnicy – mówi dr Arkadiusz Sołtysiak. Wyjaśnia, że mięso nie zawiera cukrów, które mogą być fermentowane przez bakterie żyjące w jamie ustnej. Ale okazało się, że brak cukrów nie jest wytłumaczeniem. Bliskowschodni neandertalczycy zajadali się daktylami, które sprzyjają rozwojowi próchnicy, zaś neandertalczycy z terenów obecnej Belgii jedli dużo skrobi. Także oni nie mieli próchnicy!

Jakie jest zatem rozwiązanie tej zagadki? Okazuje się, że cukry to nie wszystko. Aby rozwinęła się próchnica w jamie ustnej, muszą być bakterie, które rozłożą resztki pożywienia na kwas mlekowy. To on doprowadza do niszczenia szkliwa i zębów. Genetycy ustalili, że takie bakterie pojawiły się ok. 20 tysięcy lat temu. A wtedy neandertalczyków już nie było, więc brak próchnicy był spowodowany raczej tym, że ich flora bakteryjna miała inny skład.

O nowej hipotezie wspartej badaniami genetycznymi, a także o ostatnich odkryciach związanych z dietą i trybem życia neandertalczyków opowiadają antropolodzy z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego - dr Arkadiusz Sołtysiak i dr Wiesław Więckowski.

Rozmawiała Katarzyna Kobylecka.

(ag)

Trzy zęby, które wstrząsnęły prehistorią

Ostatnia aktualizacja: 01.02.2010 13:51
Przeczytaj wywiad z drem Mikołajem Urbanowskim, ktorego zespół znalazł pierwsze polskie szczątki neandertalczyka.

Hiszpania: zbiorowy pochówek neandertalczyków

Ostatnia aktualizacja: 07.05.2011 06:00
Debata o to, czy neandertalczycy chowali swoich zmarłych, wkracza w decydująca fazę. Coraz trudniej zaprzeczyć, że tak właśnie było.

Neandertalczycy wcześniej polubili owoce morza

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2011 05:00
Nasi wymarli krewniacy, neandertalczycy, żywili się owocami morza już 150 tys. lat temu. Świadczą o tym znaleziska dokonane w Hiszpanii - informują archeolodzy na łamach "Public Library of Science".

Neandertalczycy także budowali z kości

Ostatnia aktualizacja: 08.12.2011 02:00
Na Ukrainie odkryto pozostałości chaty na planie koła, zbudowanej z kości mamutów. Budowla pochodzi sprzed 44 tys. lat i być może została wzniesiona przez neandertalczyków.

600-letnie jaja na wystawie w Krośnie

Ostatnia aktualizacja: 04.01.2012 10:04
Sześć kurzych jaj, prezentowanych na stałej wystawie archeologicznej w Muzeum Podkarpackim w Krośnie na około 600 lat.