Nasz kosmiczny dom

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2012 23:00
Polacy odkryli, w którym obłoku materii międzygwiezdnej jest zanurzony nasz Układ Słoneczny.
Audio
Nasz kosmiczny dom
Foto: Glow Images/East News

Wiemy, w jakim obłoku jest zanurzony nasz Układ Słoneczny – wynika z najnowszych danych opracowanych przez polski zespół naukowców uczestniczących w międzynarodowym projekcie związanym z misją IBEX. IBEX to satelita naukowy  amerykańskiej agencji kosmicznej NASA mający wykonać pierwszą mapę obszarów leżących na granicy naszego Układu Słonecznego i przestrzeni międzygwiazdowej.  Został wystrzelony w październiku 2008 roku. Misja, pierwotnie zaplanowana na dwa lata, potrwa co najmniej jeszcze drugie tyle.

Pomiary teleskopowe wykazują, że wokół naszego Układu Słonecznego jest kilka obłoków materii międzygwiazdowej (pozostałości po wybuchach gwiazd supernowych). Bezpośrednio sąsiadują z naszym Słońcem i planetami dwa z nich. Od dawna  próbowano wskazać, w którym z tych dwóch obłoków jesteśmy zanurzeni. Analiza danych polskiego zespołu przyniosła zaskakujące dane i wskazanie na obłok, który w dotychczasowych rozważaniach nie był brany pod uwagę. Jak doszło do odkrycia, jak wpłynie ono na  naszą wiedzę o Wszechświecie i o wpływie kosmicznego otoczenia na Układ Słoneczny czy klimat na Ziemi?

Opowiadają o tym naukowcy z Centrum Badań Kosmicznych PAN: dr hab. Maciej Bzowski – kierownik grupy, dr inż. Marek Hłond oraz Marzena Kubiak – doktorantka.

Audycję przygotowała Dorota Truszczak.

Zobacz więcej na temat: NASA słońce astronomia

Tak podobnej jeszcze nie było. Astronomowie dostrzegli bliźniaczkę Ziemi

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2011 23:59
Dwie nowo odkryte planety krążą w jednym układzie. Co więcej – krążą wokół gwiazdy podobnej do Słońca. W przeszłości mogły panować tam ziemskie warunki – mówią astronomowie.

Miliardy planet blisko Ziemi? Galaktyczne odkrycie

Ostatnia aktualizacja: 12.01.2012 07:13
Każda gwiazda w naszej galaktyce ma co najmniej jedną własną planetę - uważają naukowcy. Astronomowie obserwowali niebo dzięki metodzie mikrosoczewkowania grawitacyjnego.

Orbita pustoszeje

Ostatnia aktualizacja: 23.01.2012 08:00
Liczba kosmicznych śmieci na niskich orbitach w ciągu ostatniego roku zauważalnie się zmniejszyła - informuje serwis NASA - SpaceWeather.com.