Co po Higgsie?

Ostatnia aktualizacja: 23.07.2012 15:01
Na początku lipca naukowcy poinformowali o odkryciu tzw.bozonu Higgsa, cząstki poszukiwanej od ponad 40 lat, która odpowiada za nadawanie masy we Wszechświecie. Czy fizycy nie będą więc mieli wkrótce czego badać?
  • Profesor Krzysztof Meissner w "Naukowym zawrocie głowy"
Symulacja zobrazowania obecności, powstałego w wyniku kolizji dwóch wysokoenergetycznych protonów, bozonu Higgsa w detektorze CMS w LHC.Foto: mat. prasowe/CERN

W komentarzach do wydarzenia padały słowa o rewolucji na miarę teorii ewolucji Karola Darwina. Jednocześnie na czołówkach światowych dzienników pojawiały się opinie w stylu tej, która w "The Telegraph" zamieścił komentator naukowy Richard Gray: Choć w kwestii Higgsa zostało jeszcze wiele do zrobienia, naukowcy boją się, że po tym milowym kroku opinia publiczna i sponsorzy uznają, że ich prace dobiegły końca.

W audycji o  tym jaka  fizyka  będzie rozwijana po Higgsie, co planują naukowcy i czy  zbliżą się do odpowiedzi na pytanie o ciemną materię i czy mogą istnieć jeszcze inne cząstki o nieznanych własnościach. Gościem audycji był profesor Krzysztof Meissner z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, wieloletnim współpracownikiem Ośrodka Badań Jądrowych CERN pod Genewą.

Audycję prowadziła Dorota Truszczak.

Zobacz więcej na temat: NAUKA Genewa CERN

Rewolucji w fizyce raczej nie będzie

Ostatnia aktualizacja: 29.09.2011 12:30
Nic nie wskazuje na to, że w naszym Wszechświecie są cząstki, które poruszają się szybciej niż światło.

Hawking założył się o higgsa. I przegrał (wideo)

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2012 18:05
Słynny fizyk Stephen Hawking przegrał 100 dolarów. Założył się bowiem z Gordonem Kanem z Michigan University, że bozon Higgsa nie zostanie znaleziony.

Lądowanie na Księżycu to przy tym drobiazg

Ostatnia aktualizacja: 10.07.2012 13:40
W środę obiegła świat sensacyjna wiadomość, że badacze z ośrodka CERN w Genewie po latach poszukiwań odkryli "boską cząstkę"- bozon Higgsa. Czy to faktycznie tak sensacyjne odkrycie?

CERN się myli? Boska cząstka może być sobowtórem

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2012 12:25
Tydzień temu świat oszalał na punkcie bozonu Higgsa. Ale naukowcy starają się chłodzić zbyt gorące nastroje. To może być zupełnie inna cząstka - mówią.

To może być klucz do odkrycia tajemnic Wszechświata

Ostatnia aktualizacja: 13.07.2012 18:32
Aksjon to poważny kandydat na cegiełkę budującą ciemną materię. Czy ta subatomowa cząstka niebawem przyćmi blask bozonu Higgsa, znalezionego kilka dni temu przez fizyków?