Sprzedawca ma prawo nie przyjąć zwrotu towaru

Ostatnia aktualizacja: 09.01.2014 13:20
Jak poprawnie złożyć reklamację wadliwego towaru? O jakich terminach należy pamiętać? Sprawdzał to Janusz Weiss.
Audio
  • Sprzedawca ma prawo nie przyjąć zwrotu towaru (Jedynka/Wszystko, co chciałbyś wiedzieć.../Jedynka)
Sprzedawca ma prawo nie przyjąć zwrotu towaru
Foto: sxc.hu/public domain

- Jest taki sklep, który wywiesza następujące zawiadomienie: "Prosimy o przemyślane zakupy, zwrotów nie przyjmujemy". Czy to jest zgodne z prawem? - pyta jeden ze słuchaczy.

- Kupiłem w pewnym sklepie rzecz. Okazało się, że jednak mi nie pasuje i chciałem ją oddać. Sklep przyjął ją ode mnie, ale zakomunikował, że zamiast pieniędzy otrzymam kartę podarunkową o wartości zwróconej rzeczy. Czy jest to zgodne z prawem konsumenckim? - docieka inny słuchacz.

Jak wyjaśnia Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, takie praktyki są dopuszczalne. - W prawie polskim i europejskim przyjęło się, że zwrot towaru bądź też wymiana go, są uzależnione tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Ani mój urząd, ani Inspekcja Handlowa, ani ktokolwiek inny nie może tego wymagać od sprzedawcy - podkreśla.

Czym innym jest jednak prawo do reklamacji. - Jeżeli konsument nabywa daną rzecz sprzedawca odpowiada za brak jej wadliwości przez 2 lata od daty zakupu. Wystarczy mieć dowód zakupu. Informacja sprzedawcy: "Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględniamy" jest jawnym łamaniem prawa – wyjaśnia Małgorzata Cieloch.

Janusz Weiss sprawdza. Wcześniejsze audycje >>>

Inwalida, działacz społeczny i redaktor naczelny miesięcznika "Integracja" Paweł Pawłowski potwierdził w rozmowie z Januszem Weissem, że zarządcy dróg nie mają obowiązku stosowania ulg dla osób niepełnosprawnych, a jedynie wyznaczenie specjalnych miejsc.  Jego zdaniem problemem jest fakt, że w Polsce wydanych jest ponad 650 tys. kart parkingowych i za mało parkingów. Kartę może mieć w zasadzie każdy, kto ma orzeczoną grupę o niepełnosprawności. Natomiast w UE i w USA przysługuje ona jedynie osobie, która ma wyraźne kłopoty w poruszaniu się. - Miejsca parkingowe w Polsce są oblegane przez osoby nieuprawnione. Ich niepełnosprawność polega np. na wadzie słuchu - powiedział Pawłowski.

Czy jest szansa na zmianę tego stanu rzeczy? Zapraszamy do wysłuchania całej audycji z cyklu "Wszystko, co chciałbyś wiedzieć i nie boisz się zapytać". Towarzyszy słuchaczom Jedynki przez cały tydzień od poniedziałku do piątku. O godz. 8.40 Janusz Weiss przedstawia temat, którym tego dnia będzie się zajmował, o godz. 12.50 oraz 14.10 relacjonuje postępy poszukiwań, a w głównym wydaniu audycji o godz. 16.30 podsumowuje całodzienne działania, rozmawia z ekspertami i przedstawia wnioski.

Z pytaniami do redaktora Janusza Weissa można dzwonić pod nr tel: 22 645 21 55 . Można też pisać na adres: weiss@polskieradio.pl.

pg

Czytaj także

Złamana ręka przeszkodą do wypłaty emerytury

Ostatnia aktualizacja: 03.01.2014 17:37
Podpis jest częstym sposobem potwierdzania tożsamości. Kwitujemy nim odbiór poleconych listów i przesyłek, potwierdzamy użycie karty płatniczej, a także wypłatę środków pieniężnych w banku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dylemat niepełnosprawnych. Płacić czy nie płacić?

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2014 16:25
Janusz Weiss sprawdzi, jak to jest z parkowaniem dla osób niepełnosprawnych na lotnisku w Modlinie pod Warszawą.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ulgi na parkowanie? Nie dla osób niepełnosprawnych

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2014 12:47
Sytuację może zmienić nowelizacja prawa, która wejdzie w życie w połowie 2014 roku - wynika z audycji Janusza Weissa "Wszystko, co chciałbyś wiedzieć i nie boisz się zapytać".
rozwiń zwiń