Czy design może uczynić świat lepszym? Studenci udowadniają, że tak!

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2015 12:00
O tym, że design powinien być zaangażowany społecznie, słyszy się od dawna. Jednak w Polsce nadal brakuje projektantów, którzy tworzą z myślą o… użytkownikach "niezwykłych".
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Pixabay.com

Stąd pomysł na projekt "Wzornictwo, innowacja, społeczeństwo"- kierunek zamawiany na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie.

         Aby odróżnić się od konkurencji, a jednocześnie nawiązać do specyfiki uczelni stworzono design ze społecznym zacięciem.

Jak tworzyć zaangażowany społecznie design? Pierwszy krok – odkrywanie. Projektowanie dla wybranej grupy społecznej wymaga przygotowań. Studenci brali udział w specjalistycznych warsztatach z psychologami, terapeutami, lekarzami, którzy wyjaśniali, jakie są potrzeby danej grupy społecznej. Młodzi projektanci mieli także okazję spotkać się bezpośrednio z osobami, dla których mieli projektować. W końcu to dla nich musieli stworzyć  atrakcyjne i funkcjonalne przedmioty, które odpowiadałyby na ich potrzeby. Warsztaty grupowe, badania, wywiady - wszystko po to, aby lepiej zrozumieć problemy swoich odbiorców.

I tak podczas warsztatów "Projektowanie przestrzeni społecznej. Ruch oporu" tematem było wzornictwo dla osób niepełnosprawnych. Na zajęciach studenci mieli za zadanie stworzyć produkty, które umożliwią funkcjonowanie w społeczeństwie osobom z różnego typu dysfunkcjami. Celem była aktywizacja osób wykluczonych społecznie. Do współpracy zostali zaproszeni uczniowie jednej z krakowskich szkół specjalnych. Studenci spotykali się z podopiecznymi ośrodka, chodzili z nimi na lekcje muzyki, sprawdzali jakie są ich możliwości. Po to, aby zaprojektować dla nich proste instrumenty muzyczne.

         W ramach warsztatów "Projekt starość: autonomia i integracja" studenci poznawali problemy, z którymi stykają się osoby starsze. Podczas wyjazdu do domu opieki dla seniorów  mieli możliwość osobistego kontaktu z osobami niedołężnymi w podeszłym wieku. Podobny cykl został zadedykowany problemom osób cierpiących na stwardnienie rozsiane. Natomiast z myślą o najmłodszych powstał blok tematyczny "Dziecko jako podmiot projektowania". Studenci uczyli się, w jaki sposób dzieci poznają świat. Ich zadaniem było zaprojektowanie zabawek dydaktycznych, które integrowałyby świat dziecka ze światem dorosłych.

         Dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych ponad 20 studentów miało okazję odwiedzić krajowe i zagraniczne targi design. W ramach projektu byli dwukrotnie na festiwalu Łódź Design- pierwszym razem jako zwiedzający, drugi raz jako autorzy wystawy pt. "Szafa". Oprócz tego odwiedzili Arena Design w  Poznaniu oraz Milan Design Week w 2014 roku w Mediolanie. W czerwcu tego roku 10 studentów było również w Hiszpanii na tygodniowym stażu w Uniwersytecie de Castilla - La Mancha w Cuenca. Dzieki temu mogli poznać światowe trendy we wzornictwie.

         Kierunek Wzornictwo przygotowywał absolwentów do wykonywania zawodu projektanta produktu w dwóch specjalnościach: projektowania prospołecznego oraz projektowania prorynkowego. Projekt był skierowany do studentów studiów I stopnia na kierunku Wzornictwo, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2012/2013. Studia ukończyło 22 studentów, obecnie trwają obrony ich prac dyplomowych.  Całkowita wartość projektu to 1 301 730,97 zł. Jego realizacja była możliwa dzięki wsparciu z funduszy unijnych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

 

                                                                           Marta Masłowska

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Innowacyjność w kształceniu na UG

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2015 12:39
Na Wydziale Chemii Uniwersytetu Gdańskiego studenci uczestniczący w programie kierunków zamawianych mają już w trakcie studiów możliwość nabywania doświadczenia.
rozwiń zwiń

Czytaj także

MEDFUTURE - Medyczne Zawody Przyszłości

Ostatnia aktualizacja: 19.06.2015 19:23
Ze względu na starzejące się społeczeństwo, będzie rosło zapotrzebowanie na osoby przeszkolone w zakresie opieki nad pacjentami geriatrycznymi.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Praktyczna nauka leczenia osób starszych

Ostatnia aktualizacja: 20.06.2015 09:00
„MEDFUTURE - Medyczne Zawody Przyszłości” – to program, dzięki któremu studenci mogą lepiej przygotować się do wyzwań czekających ich na rynku usług medycznych.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wzornictwo, Innowacja, Społeczeństwo

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2015 19:43
To projekt realizowany przez Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, czyli projektowanie ze społecznym zacięciem.
rozwiń zwiń